De inwoners van Wetteren moeten zich klaar houden voor een nieuwe evacuatie. Dat zegt het crisiscentrum in Wetteren, dat vreest dat de regen van vanavond opnieuw voor problemen zal zorgen in Wetteren.
Minstens 200 mensen die gisteren konden terugkeren naar hun woning in Wetteren, zijn vanochtend opnieuw geëvacueerd. Uit metingen bleken opnieuw gevaarlijk hoge concentraties giftige dampen. Volgens het Rode Kruis moeten mogelijk 500 mensen opnieuw uit hun huis. Dat bevestigt gouverneur Jan Briers.
Maandagavond werden ook al toxische stoffen gemeten in enkele woningen in de straten Scheldedreef, Scheldekaai en Aard. Daardoor konden 150 bewoners nog niet terug naar huis. Van de 300 bewoners die wel terug thuis de nacht konden doorbrengen, wordt een deel momenteel toch opnieuw geëvacueerd. Het gaat ondermeer om bewoners van de Warandelaan en de 18 augustuslaan, zegt gouverneur Briers. In Wichelen vindt vandaag een nieuwe coördinatievergadering plaats op het crisiscentrum.
Uit metingen bleek dat er toch nog acrylonitril in de riolering aanwezig is. 'Dinsdag om 7 uur zijn er hoge concentraties toxische stof gemeten aan een riooldeksel op de hoek van de Achttien Augustuslaan en de Warandelaan. Er is een nieuwe evacuatie gestart van zodra duidelijk was dat een evacuatie geen extra gevaar opleverde voor de betrokkenen. Momenteel wordt onderzocht hoe de stof op die plaats is terechtgekomen. Vermoedelijk is er een verband met een oud rioleringsstelsel. De riolering wordt afgedamd om verdere verspreiding te vermijden', meldt het gemeentebestuur van Wetteren. De bewoners worden opnieuw opgevangen in de school Mariagaard in Wetteren, waar de eerste geëvacueerden omstreeks 9u15 arriveerden.
Dinsdagavond opnieuw evacuaties
Experts zeggen dat de regen van dinsdagavond wel eens voor nieuwe problemen zou kunnen zorgen in Wetteren. Daarom roept het crisiscentrum de inwoners op om rekening te houden met nieuwe evacuaties. Inwoners kunnen het best reservekledij, verzorgingsmateriaal en eventuele medicijnen meenemen, klinkt het.
Bron: Nieuwsblad | Gewijzigd: 6 februari 2017, 14:21 uur, door Joyce.s
Mijn stomme verbazing is nog steeds dat ze resten in de schelde hebben gedumpt omdat 'een boot' te laat was.......
Zo'n 3000 tot 4000 mensen in het centrum van Wetteren, waar afgelopen weekend een trein met gifstoffen ontplofte, moeten rekening houden met evacuatie. Ze moeten voor de zekerheid een noodpakket met kleding en eventuele medicatie klaarleggen voor het geval ze moeten vertrekken.
Lees het artikel >> hier <<
Edit Marga: artikel verwijderd en link toegevoegd ivm copyright | Gewijzigd: 6 februari 2017, 14:21 uur, door Joyce.s
Volgens het nieuws wachtte ze op een boot die de het verontreinigde water ging afvoeren. Maar de boot duurde te lang en de opslagtanks waren vol. En dus besloten ze het te dumpen in de schelde. Maar ik zeg er wel bij, dit vertelde het nieuws en of het daarna weer is aangepast of veranderd weet ik niet.
Volgens het nieuws wachtte ze op een boot die de het verontreinigde water ging afvoeren. Maar de boot duurde te lang en de opslagtanks waren vol. En dus besloten ze het te dumpen in de schelde. Maar ik zeg er wel bij, dit vertelde het nieuws en of het daarna weer is aangepast of veranderd weet ik niet.Einde discussie !!
http://www.vandaag.be/binnenland/124316_vervuild-bluswater-wordt-geloosd-in-schelde-.html