Nu stromen de eerste bijna Ostgewitter buitjes langs Enschde en omstreken met een maximale wolkenhoogte van 7 kilometer.
En ik wil wel Cape kaartje plaatsen, maar ben bang dat het de volgende run weer helemaal verandert is.
We gaan nowcasten.
| Gewijzigd: 7 mei 2013, 13:14 uur, door michaelvr
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
Van 07/05 11u tot 07/05 23u : Een zone met hevige regen en onweersbuien verplaatst zich noordwaarts over het oosten van het land en treft nu de provincie Luxemburg en later ook de provincies Luik, Namen en mogelijk ook Limburg en het oosten van Antwerpen. Door de trage verplaatsing van dat gebied kan lokaal veel neerslag vallen, tot 30 mm.
Ik zou heel graag nog meer vertellen hierover maar daar heb ik helaas geen tijd meer voor. Ik heb het ook niet echt in de gaten gehouden voor morgen. Aangezien de windshear matig is (DLS is 10-15 m/s, LLS 5-15 m/s), de lucht warm en vochtig is (theta-E 850 hPa is 40-45 °C), de onstabiliteit laag is (100-200 J/kg, LI -1 °C) en er een neerslagbom te zien is zou het wel eens een zwak MCS kunnen zijn. Ik ben benieuwd.
Super mooi uitgelegd, heb jij ook nog een mooie site waar deze kaartjes beschikbaar zijn? Want ik heb er maar een paar van deze waardes gevonden.
Je zou dit mooie stukje op het forum moeten plaatsen zodat iedereen zich bewuster word dat je ook windhozen kan (voorspellen) verwachten.
| Gewijzigd: 7 mei 2013, 14:08 uur, door Marga
Toch wel mooi om te zien op buienradar, hoe snel zich buien boven land kunnen ontwikkelen.
Als je nu een 3 uur loop neemt, kan je het effect goed zien.
Ik hoop dat de buien blijven aangroeien, want ik heb wel zin in een onweersbuitje.
| Gewijzigd: 7 mei 2013, 14:50 uur, door victordebruyn
http://knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/images/short_term_vandaag_dag.png
Het knmi heeft nu heel nederland ingetekend met bliksemschichten.
Dus misschien toch goed nieuws voor het westen.
Eerst was dat alleen op het waarschuwingen plaatje. | Gewijzigd: 7 mei 2013, 14:40 uur, door victordebruyn
Heb je je foto- video camera bij de hand?
jaaaa laat ons meegenieten!!
Heb je je foto- video camera bij de hand?
Jup, ik had zal nu een foto maken met de Galaxy S3. Tot nu toe pas twee rommels gehoord maar het rood gebied is net nog niet boven Heerlen.
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013