Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Sterker nog, enkele decennia geleden werden ze nog niet eens aan vliegtuigen gerelateerd; sommige mensen vermoedden dat het om ufo’s ging. Pas in 2010 koppelde Andrew Heymsfield, een wetenschapper van het ‘National Center for Atmospheric Research’ in Colorado, het verschijnsel aan het afkoelende effect van passerende vliegtuigen.
Kleine ijskernen
Een vliegtuig kan wolken ‘leegknijpen’ dankzij de uitzettende lucht onder de vleugels en rond de propellers. Daardoor kan de temperatuur met wel 30 graden Celsius dalen. Als de wolk in kwestie toch al koud is (met een maximumtemperatuur van -15 graden Celsius), veranderen de aanwezige druppeltjes in kleine ijskernen, die op hun beurt weer omringende druppels aantrekken. Uiteindelijk kunnen de deeltjes daardoor zo groot en zwaar worden, dat ze als sneeuw of regen naar beneden kunnen vallen. Ter plaatste ontstaat vervolgens een gat of een tunnel in de wolk, afhankelijk van de hellingshoek van het vliegtuig: hoe horizontaler, des te langgerekter.
Heel verhaal klik deze link http://www.kennislink.nl/publicaties/gat-in-de-wolken
bron:Kennislink