Piloot Lion Air: "Wind haalde toestel neer"
Alhoewel officiële instanties claimen dat het nog te vroeg is om een oorzaak van de crash van het toestel van Lion Air aan te wijzen, sijpelen de eerste hypotheses door. Volgens een insider vertelde de piloot dat het vliegtuig door een sterke neerwaartse windstroming werd neergehaald waardoor hij de controle verloor en het toestel in de zee belandde voor de kust van Bali. Het vliegtuig brak doormidden voordat het in ondiep water bij de luchthaven tot stilstand kwam. Alle 101 passagiers en 7 bemanningsleden ontsnapten miraculeus aan de dood. Iedereen kon door de hulpdiensten in veiligheid worden gebracht. Wel raakten 45 mensen gewond.
Datarecorder
De Indonesische autoriteiten gaan na wat de oorzaak van de crash zou kunnen zijn. De minister van Transport Bambang Ervan zei gisteren dat de vliegdatarecorder al in het bezit is van de onderzoekers. De volgende stap is de voicerecorder van de cockpit. De piloten zijn ondertussen getest op verdovende middelen en hebben zich daar naar verluidt niet schuldig aan gemaakt.
Microburst
De initiële debriefing, getuigenverklaringen en weerberichten wijzen op de mogelijkheid van een windschering of een zogenaamde 'microburst', een zeer lokale plotselinge verandering van de wind.
Muur van water
Op het moment dat het vliegtuig van Lion Air aan het landen was, regende het erg hard waardoor de zichtbaarheid voor de copiloot zo goed als nihil was. De gezagvoerder, een Indonesiër met 15.000 vlieguren op de teller, nam de controle van het toestel over. Op een hoogte van honderd meter beschreven de piloten door een muur van water te vliegen.
Go around
Hevige regenval en een verlies van de visibiliteit zijn niet ongewoon in de tropen maar door de geringe hoogte van het toestel had de crew weinig tijd om te reageren. Met geen zicht op de markeringen en lichten van de landingsbaan, besloten de piloten om de landing af te breken en een 'go around' uit te voeren. Maar in plaats van opnieuw te beginnen klimmen, stortte de gloednieuwe Boeing 737 oncontroleerbaar neer.
Allerlaatste moment
Volgens een anonieme bron getuigde de gezagsvoerder achteraf dat het vliegtuig tijdens de 'go around' werd neergehaald door de wind; dat is waarom het in zee stortte. Een passagier aan boord bevestigde dit verhaal. Het toestel zou enkel op het allerlaatste moment in de problemen gekomen zijn. "Er was geen enkele aanwijzing dat het vliegtuig in moeilijkheden verkeerde", aldus reiziger Tantri Widiastuti. "Maar dan plots viel het in het water."
Koude luchtstroming
Alhoewel het zelden voorkomt, kunnen hevige windvlagen wel degelijk moderne vliegtuigen in de problemen brengen. Het moment net voor de landing, is immers het meest kwetsbare. Bij een microburst of downburst valt lokaal een koude neerwaartse luchtstroming uit de bui. De regen sleurt de koude lucht van grote hoogte mee. Dit kan resulteren in een zeer krachtige neerwaartse beweging met alle gevolgen van dien.
Krachtiger
"Indien je met een type windschering te maken krijgt dat krachtiger is dan wat het toestel op lage hoogte aankan, dan kan je daar onmogelijk weer uitklimmen", verklaarde Hugh Dibley, een voormalige gezagvoerder van British Airways.
Waarschuwingssysteem
Om piloten te assisteren bij het tijdig herkennen van windschering, is de Boeing 737 uitgerust met een waarschuwingssysteem. Tijdens het naderen van de luchthaven gaat er dan een alarm af :"Go around, windshear ahead." De beste strategie om met een windschering om te gaan, is om het natuurfenomeen volledig te vermijden en dus de landing af te breken. Maar het is een delicate balans. "Indien de snelheid te laag is op het moment dat het toestel in een microburst vliegt, dan stort het naar beneden", verduidelijkte de Britse luchtvaartexpert Dibley. "Het is dus belanrijk om te weten hoe snel de Boeing op dat moment vloog."
De oorzaak van de crash kan belangrijke implicaties hebben voor de reputatie van Lion Air. De snelgroeiende budgetmaatschappij vecht immers al lang een vliegverbod aan dat de Europese Unie boven zijn grondgebied had ingesteld omwille van lakse veiligheidsstandaarden van de airline.
Bron: HLN | Gewijzigd: 16 februari 2017, 11:51 uur, door Joyce.s
Boeing belandt in zee: 22 gewonden, geen doden
Een Boeing 737 met zo'n 130 passagiers aan boord is bij het Indonesische vakantie-eiland Bali in zee terechtgekomen nadat het van de landingsbaan was geschoven. Er vielen geen doden, maar 22 mensen raakten gewond. De omstandigheden van het ongeval zijn nog niet duidelijk. Op het moment van de landing waren de weersomstandigheden goed. Op Twitter zijn foto's te zien van de Boeing 737 van de Indonesische lagekostenmaatschappij Lion Air. Het toestel lag enkele meters voor de kust in het water. Op zee dreven gele reddingsvesten. Dodelijke slachtoffers bleven uit, maar 22 passagiers werden naar het Sanglah ziekenhuis gebracht met hoofdwonden en botbreuken. Heel wat anderen kwamen er vanaf met natte kleren en blauwe plekken.
Paniek
"Het vliegtuig was in landingspositie toen ik plotseling de zee steeds dichterbij zag komen en we uiteindelijk het water raakten", vertelt passagier Dewi. Ze liep hoofdwonden op door de crash. "Alle passagiers waren in paniek en waren bang dat ze zouden verdrinken. Ik liet mijn spullen achter en ging naar een nooduitgang. Ik stapte uit het vliegtuig en zwom naar de reddingswerkers die te hulp schoten", getuigt ze.
Veiligheid
Lion Air is de eerste Indonesische privé-luchtvaartmaatschappij. Ze haalde onlangs de wereldpers door het grootste contract te tekenen uit de geschiedenis van de burgerluchtvaart. Lion Air bestelde namelijk 234 Airbus A320-toestellen voor een bedrag van 18,4 miljard euro. De luchtvaartsector in Indonesië is aan het boomen, maar experts vrezen dat die bliksemsnelle ontwikkeling ten koste gaat van de veiligheid. Zo zouden er te weinig gekwalificeerde piloten zijn. Lion Air, dat nog maar dertien jaar bestaat, mag nog niet vliegen in Europa en de Verenigde Staten.
Bron: HLN | Gewijzigd: 16 februari 2017, 11:51 uur, door Joyce.s
Belg aan boord van op zee gelande Boeing op Bali
Onder de 108 inzittenden van de Boeing die gisteren bij de landing op het Indonesische vakantie-eiland Bali van de landingsbaan in zee is beland, was er ook een Belg, zo heeft woordvoerder Bambang Ervan van het Indonesische ministerie van Transport vandaag gemeld. Bevoegde functionarissen en de Indonesische lagekostenmaatschappij Lion Air zelf hebben toestemming gegeven om de Boeing 737-800 te bergen. Het toestel lag enkele meters voor de kust in het water. De zwarte doos met vluchtgegevens is al geborgen, de zwarte doos met de cockpitgesprekken is nog zoek, aldus nieuwsportaal Vivanews.com. Volgens Ervan maken onderzoekers zich op om de Indonesische piloot en copiloot te ondervragen. De politie onderzocht hen negatief op alcohol en drugs. Alle passagiers en alle zeven bemanningsleden overleefden de crash. Volgens de Jakarta Post liepen 46 mensen lichte tot zware verwondingen op. Gisterenavond lagen nog steeds vijf mensen in het ziekenhuis. Lion Air heeft beloofd de medische kosten van alle gewonden op zich te nemen. Onder de passagiers waren er vier buitenlanders: een Belg, een Fransman en twee Singaporezen. Sinds Lion Air in 2000 opstartte, kende de maatschappij minstens negentien incidenten. Ze haalde onlangs de wereldpers door het grootste contract te tekenen uit de geschiedenis van de burgerluchtvaart: Lion Air bestelde 234 Airbus A320-toestellen voor een bedrag van 18,4 miljard euro. De maatschappij mag nog niet vliegen in Europa en de Verenigde Staten.
bron: HLN | Gewijzigd: 16 februari 2017, 11:51 uur, door Joyce.s