qua neerslag valt het nog wel mee tov vorig jaar.
Huidig 42mm deze maand, vorig jaar 61,8mm over de gehele maand. We hebben dus nog 8 dagen om bijna 20mm om de oren te krijgen
Maar wat een verschil met de temperaturen.
Mei 2012 gaf in Oss 18 dagen 20+ en 9 dagen 25+, dat is nu 4 en 1
| Gewijzigd: 23 mei 2013, 14:41 uur, door Ossekop
Ik heb wel wat ideeen:
http://heiligeninkruissteek.50webs.com/clara.html
Citaat van site over heiligen Bekend is ze ook als verleenster van mooi weer. Nog altijd belooft men een worst aan de heilige Clara om mooi weer te krijgen, of men brengt haar eieren.
In diverse culturen worden er bv kippen aan de weergoden geofferd. In Afrika zou dat voor regen moeten zorgen maar ik denk dat men dat algemener moet zien, niet zozeer regen als wel "gunstig weer wat nodig is" dus in ons geval zon en mooi weer. Dus als er hier iemand is die buren heeft met een haan die 's ochtend te vroeg kraait, nu heb je het excuus er wat aan te doen.
verder zou ik iedereen willen vragen Dance festivals, folklore dansfeesten en alles waarbij men op de muziek de benen beweegt te mijden , te boycotten, Uw Burgemeester vragen om de verleende vergunning in te trekken. De weergoden zouden abusievelijk kunnen denken dat het een regendans is.
Nog een reden om dergelijke festivals niet door te laten gaan, sterke geluidsgolven zouden wolken open doen barsten. Ik geloof daar eigenlijk niet zo in maar zou toch liever het zekere voor het onzekere nemen.
knip
qua neerslag valt het nog wel mee tov vorig jaar.
Huidig 42mm deze maand, vorig jaar 61,8mm over de gehele maand. We hebben dus nog 8 dagen om bijna 20mm om de oren te krijgen
Maar wat een verschil met de temperaturen.
Mei 2012 gaf in Oss 18 dagen 20+ en 9 dagen 25+, dat is nu 4 en 1Nog maar 41mm? De laatst 48u allen al hebben we hier 25-30mm over ons hoofd gekregen.Ukkel zit al op 77.9mm voor de maand en het is hier nog natter geweest. En Oss ligt precies niet zo ver van België. (effe google maps)
Wat een ramp | Gewijzigd: 23 mei 2013, 15:55 uur, door Stefanv
Kijk maar eens op het kaartje van Nederland, dan zie je bv dat onze kleinste provincie Utrecht aan de ene kant meer dan 90 mm heeft en aande andere kant amper meer dan 30 mm
Wat een ramp
kan opnieuw gebeuren, en voor hetzelfde geld de zomer van 1976
sommige records hoef je niet blij mee te zijn.....
Toch is "kouderecord"volgens mij een foute benaming, "minst warme" -record komt dichterbij de waarheid.... Ik bedoel vanmorgen was het iets van 4 graden in de Bilt, het Koude (maar dan echt kou) record in de Bilt is echter 0,3 graden.
Citaat van Meteolink weerhistorie 23 mei ... vorst op Terschelling
Op 23 mei 1922, tijdens de vroegste hittegolf ooit voorgekomen, werd het in Vlissingen maar liefst 32.5 graden, een zeldzaam hoge waarde voor een kuststation in deze maand. Daarentegen werd er in de vroegte van 23 mei 1980 in Dedemsvaart 1.5 graden vorst geregistreerd.
In de maand mei van het jaar 2000 had het Zeeuwse Kloosterland tot en met de 23e al 134 mm regen verzameld, tegen slechts 19 mm in Lisse.
Extremen De Bilt
Koudst: 0.3 (1955)
Warmst: 32.9 (1922)
Natst: 16.0 mm (1924)
Zonnigst: 15.2 uren (2001
Ook meteorologen zijn net mensen en mensen maken nou eenmaal fouten