Een 500 hPa trog boven de Britse eilanden bepaalt tot zaterdag het weer. Bijbehorend laag in onze omgeving zorgt voor perioden met regen. In het weekeinde bouwt zich boven Europa een 500 hPa rug van hoge druk op, terwijl zich nabij Ierland een 500 hPa trog nestelt. In deze situatie komt tot aan het einde van de verwachtingsperiode weinig verandering. Aan de grond zien we een langgerekt hogedrukgebied dat zich uitstrekt van de Azoren tot Midden-Europa, met de rugas in onze omgeving. Dit zorgt ervoor dat de meeste storingen noord van ons land langs trekken en het over het algemeen rustig weer is.
Modelbeoordeling en onzekerheden
In de meerdaagse periode (t/m maandag) zien we een redelijke consistentie tussen de ensembleleden, waarbij de boven beschreven synoptische ontwikkeling terug te vinden is in alle leden. In de EPS-periode ontstaat er een grote spreiding in bijvoorbeeld de neerslaghoeveelheden (cum. tussen 15 mm en 65 mm) en in de max. temp. (tussen 6 en 26 graden, met geen duidelijk uitspringende klasse). Deze spreiding is ook duidelijk terug te vinden in de cluster MSL en op de 500 hPa kaartjes, waarbij vier totaal verschillende oplossingen een even grote kans hebben.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Van tijd tot tijd regen. In het weekeinde afnemende neerslagkans en middagtemperaturen die oplopen naar waarden ruim boven normaal.
Samenvatting EPS-periode:
Waarschijnlijk op de meeste dagen droog en rustig weer. De verwachting voor de temperatuur is onzeker.
Bron: KNMI
Het weekend ziet er bij GFS en in de guidance best lenteachtig uit, zaterdag al temperaturen die op kunnen lopen tot 16 graden, helaas wordt er wel wat neerslag berekend, en zit de wind nog in de zuid-west hoek, dus zal het geen zon overgrote dag worden. Zondag lijkt dat voor nu wel het geval, de wind draaid naar het zuid-oosten en er wordt drogere en warmere lucht aangevoerd, de temp kan oplopen tot lokaal boven de 20 graden. Nu is het hopen dat het schuiven van 2013 een keer ophoud en we het eerste lente weekend krijgen.
Zaterdag
Zondag
| Gewijzigd: 9 april 2013, 10:49 uur, door Ries
yes en alleen s omers paar weekjes terugkomen ghehehe.dan ook mooie zomer!!
voor rest hele jaar verder wegblijven..........
hier de eerste regendruppels..kan me niet heugen wanneer de laatste keer was.
maar veel zal het niet zijn. makt al die weken niet oed dus.....
Edit Bronk: Zou je voortaan alles in 1 bericht kunnen zetten?
Berichten samengevoegd door Bronk | Gewijzigd: 9 april 2013, 13:24 uur, door Bronk
hier de eerste regendruppels..kan me niet heugen wanneer de laatste keer was.
maar veel zal het niet zijn. makt al die weken niet oed dus.....
Berichten samengevoegd door Bronk Volgens mij sinds de 20ste van de vorige mand al geen noemenswaardige neerslag in het grootste deel van het land daarvoor ook al droog.
Zie mijn bericht http://www.onweer-online.nl/forum/topic/37850/lente-discussietopic-deel-2-2013/392524/#message392558
Na vrijdag gelukkig een stuk droger. Ben die regen nu al beu
Regen? Het leek meer op dichte neervallende mist... Als ik op de grond loop dan trap ik zo door het vochtige laagje heen en komt het stof weer naar boven.
Regen? Het leek meer op dichte neervallende mist... Als ik op de grond loop dan trap ik zo door het vochtige laagje heen en komt het stof weer naar boven.Je weet toch dat er in Zeeuws-vlaanderen altijd meer neerslag valt dan bij jou
Maar je hebt gelijk veel was het niet.. MM of 2-3 | Gewijzigd: 9 april 2013, 16:41 uur, door Stefanv
Zo rond een uur of 2 werd het in eens donker. langzaam begonnen de druppeltjes te vallen en inmiddels lijkt de bodem de regen als een spons te hebben geabsorbeerd.
Dit zal ongetwijfeld gevolgen hebben vwb de groei en bloei van alle plantjes deze week!! Hierna nog een dag of 4 wat regen erbij (pluimen ZO pieken: morgen wat minder dan vandaag 1mm, donderdagochtend 5mm en nacht 7mm, vrijdag overdag rond de 2mm)om hierna weer over te gaan in droog lente weer.
Ook de temps.... ahhh wat kijk ik uit naar het weekend!
Edit: En dan om 18z 22 graden, lol, logisch..
| Gewijzigd: 9 april 2013, 18:15 uur, door MarkB
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
idd heerlijk om die geur weer eens te ruiken
overigens is hier bijna niks gevallen,nog steeds een grote stofmeuk onder dat halve milimeterje!
april heeft trouwens nog wel werk ad winkel qua temp.
| Gewijzigd: 9 april 2013, 19:29 uur, door onweerwoudenberg
Regen? Het leek meer op dichte neervallende mist... Als ik op de grond loop dan trap ik zo door het vochtige laagje heen en komt het stof weer naar boven.
nu al?? hier vandaag beetje regen maar druppel op gloeiende plaat.is er daar meer gevallend an je het al zat bent......
nu al?? hier vandaag beetje regen maar druppel op gloeiende plaat.is er daar meer gevallend an je het al zat bent......Hier is toch al zo'n 10mm gevallen. Er zijn een paar serieuze buitjes overgetrokken. Ik ben echt benieuwd wat het effect gaat zijn op de natuur. Zondag ben ik gaan wandelen in de doode bemde (overstromingsgebied van de Dijle ten zuiden van Leuven), alle planten begonnen al scheuten te krijgen maar er waren ook barsten in de klei van de droogte. Er was echt zo'n sfeer van de natuur die net begint te ontwaken na de winter. Met de hogere temperaturen en de neerslag die nu gevallen is, denk ik dat er een enorme groeispurt eraan komt. Ze hebben hier al bv gewaarschuwt dat de paddentrek dit jaar zeer hevig kan zijn wanneer al de padden tegelijkertijd wakker worden. Ik ben benieuwd wat het gaat geven.
Zag een filmpje passeren op facebook vanuit de westhoek waar voetbalvelden volledig onder water stonden!
Ja dat kan je krijgen als het lang droog is geweest. Zeker als het ineens hard begint met regen kan de grond dicht raken en zakt het water maar langzaam weg.
Zag een filmpje passeren op facebook vanuit de westhoek waar voetbalvelden volledig onder water stonden! Typisch bij droge harde grond en dan harde regen. Wanneer de grond hard en droog is, kan water moeilijk indringen. Als daar dan nog harde regen op valt, die de bodem verder aandrukt, wordt het voor het water nog moeilijker om opgenomen te worden in de aarde. Daarom is het heel typisch om (zware) overstromingen te hebben na een droge periode.
In West-Vlaanderen zijn het ook vernamelijk kleigronden, denk ik. En zeker droge klei is weinig (of zo goed als niet) waterdoorlatend.
In dit geval is dan een beetje motregen, die de bodem langzaam natter maakt, vaak beter dan een hevige bui waarbij al het water wegstroomt.