Front lijkt rond 12 uur België binnen te trekken.
| Gewijzigd: 16 juni 2013, 11:27 uur, door Ries
Conclusie is dus dat het afwachten is en dat er geen enkele kans groter is dan de andere voor het verloop van volgende week....
Wat me opvalt hier is dat jullie een week van te voren een conclussie maken op onweer op een eerdere datum onweer op komst is, probeer je daarop te richten. en betreft maandag, straks of beter gezegt morgen weten we meer, vergeet bij de cape ook geen neerslagkaarten erbij te halen, want mis die hier al te vaak.Ik concludeer nog niks, al ben ik er vrij zeker van dat we weer vaak gaan lezen dat het KNMI e KMI het weer helemaal verkeerd gedaan hebben.
Hoewel ik hartikkke dol op onweer ben, weet ik dat er ook gevaren aan kunnen kleven.
Ik vind het leuk om met onweer naar buiten te gaan en foto's te maken.
Maar wat is een veilige afstand om nog buiten te zijn?
Omdat de bliksem niet altijd loodrecht naar boven gaat, wil ik weten hoever het diagonale bereik van bliksem is?
O ja, en ik weet dat er in het algemeen wordt gezegd, dat 10seconden oftewel 3,2 km de onweersbui gevaarlijk dichtbij is.
alvast bedankt.
Victor
| Gewijzigd: 16 juni 2013, 13:22 uur, door victordebruyn
*knip*
Ontladingen kunnen vele tientallen kilomters lang zijn en ver buiten de bui om inslaan. Kenmerkend is dat bijvoorbeeld voor CG+ ontladingen welke vanuit de hogere regionen van de bui zichzelf een weg naar de grond banen en inslaan op plekken waar nog geen druppel is gevallen of waar zelfs de zon nog schijnt.
Ik kan je geen standaard cirkel of regel geven waarin je moet stoppen met fotograferen omdat het een bijzonder onvoorspelbaar fenomeen is.
Regelmatig heb ik in het veld gestaan en gedacht dat ik een belangrijkste bliksemhaard in de smiezen had zonder in de gaten te hebben dat er zich veel dichterbij een nieuwe cel vormde. Tja, daar sta je dan in schijnveiligheid. Plots een CG op nog geen 100m. Dan is het gewoon tijd om in te pakken .
Met de achtergrond kennis dat we het dus al snel over kilometers lange ontladingen hebben is waakzwaamheid gewoon altijd geboden, zeker als je binnen die 10 seconden marge zit. | Gewijzigd: 16 juni 2013, 13:31 uur, door marsel
*knip*
Ontladingen kunnen vele tientallen kilomters lang zijn en ver buiten de bui om inslaan. Kenmerkend is dat bijvoorbeeld voor CG+ ontladingen welke vanuit de hogere regionen van de bui zichzelf een weg naar de grond banen en inslaan op plekken waar nog geen druppel is gevallen of waar zelfs de zon nog schijnt.
Ik kan je geen standaard cirkel of regel geven waarin je moet stoppen met fotograferen omdat het een bijzonder onvoorspelbaar fenomeen is.
Regelmatig heb ik in het veld gestaan en gedacht dat ik een belangrijkste bliksemhaard in de smiezen had zonder in de gaten te hebben dat er zich veel dichterbij een nieuwe cel vormde. Tja, daar sta je dan in schijnveiligheid. Plots een CG op nog geen 100m. Dan is het gewoon tijd om in te pakken .
Met de achtergrond kennis dat we het dus al snel over kilometers lange ontladingen hebben is waakzwaamheid gewoon altijd geboden, zeker als je binnen die 10 seconden marge zit.
Dank je wel Marcel, welke afstand (tijd) hanteer jij zelf? Is dat die 100 meter of toch iets eerder?
Dank je wel Marcel, welke afstand (tijd) hanteer jij zelf? Is dat die 100 meter of toch iets eerder?
You're welcome.
Ligt een beetje aan de agressie die een bui uitstraalt (veel CG of juist veel CC), alsmede de treksnelheid.
Ik probeer zelf zo lang mogelijk buiten te staan om het weer écht mee te maken en te voelen. Maar als ik dan met enige regelmaat minder dan 3-5 seconden ruimte krijg stap ik vrij snel de auto in. Vaak is het zo dat voor die tijd de neerslag er al in komt dus ben ik voor dat moment al vertrokken.
100m is me toch net te dichtbij hoor .
You're welcome.
Ligt een beetje aan de agressie die een bui uitstraalt (veel CG of juist veel CC), alsmede de treksnelheid.
Ik probeer zelf zo lang mogelijk buiten te staan om het weer écht mee te maken en te voelen. Maar als ik dan met enige regelmaat minder dan 3-5 seconden ruimte krijg stap ik vrij snel de auto in. Vaak is het zo dat voor die tijd de neerslag er al in komt dus ben ik voor dat moment al vertrokken.
100m is me toch net te dichtbij hoor .
Nogmaals bedankt voor je antwoord. The bottom line is dus. Wil je wat zien, zul je enig risico moeten lopen. DAt levert de mooiste foto's op.
Omdat ik niet zoveel ervaring heb als jij qua cg,cc enz. Hou ik het op een "veilige 5 seconden".
groet,
Victor
en nu maar hopen dat er woensdag wat te fotograferen is? haha
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Ik ben ook pas laat thuis van school op woensdag dus ik hoop met je mee.
Omdat ik niet zoveel ervaring heb als jij qua cg,cc enz. Hou ik het op een "veilige 5 seconden".
Een schoolvoorbeeld lichtshow doet zich voor tot achter de bomenrijen en dan nou kijk maar zelf.
kvmadj·