In principe kan er een klap onweer tussen zitten, maar die kans is best klein.
Thnx!!
En dan nog zal het wel niet tot CG komen met de CAPE waardes van morgen.
Voor onweer is een CAPE van minimaal 100 J/kg en een LI van 2°C nodig. Je krijgt dan een onweersbuitje van 4 km hoog met 2 ontladingen (zoals de bui die ik op 24 mei gezien heb). Aan onderstaande kaartjes te zien is er 's ochtends een kans op zo'n (maartse) bui. Dit soort onweersbuien ontstaan wanneer er op grote hoogte een koudeput aanwezig is. Het temperatuursverschil tussen de lucht vlak bij de grond en de lucht op 500 hPa is dan erg groot (moet zo'n 40°C zijn) en daardoor is er een beetje onstabiliteit. Op het derde kaartje zie je dat het gebied met CAPE en het gebied met de koude bovenlucht elkaar overlappen. De koudeput zit niet recht boven Nederland maar dat wordt gecompenseerd doordat de lucht onderin de atmosfeer wat warmer en vochtiger is dan de lucht boven Engeland (zie kaartje 4) zodat het temperatuursverschil alsnog groot is.
De CIN is 0 J/kg dus een trigger is niet nodig (de CIN is trouwens altijd laag in een koudeput). Wolkentoppen zijn 5-7 km (kaartje 5), wat heel normaal is voor maartse buien. Verder valt nog op dat de DLS hoog is (kaartje 6 en 7) dus er zou een minisupercel kunnen ontstaan (hiermee bedoel ik dus een supercel die in een koudeput ontstaat, en ja die komen voor). Nu ik trouwens op Google Maps kijk zie ik dat Volkel zuidelijker ligt dan ik dacht maar wie weet krijg je een leuk buitje (of wilde je die juist niet?).
*Knip*
Hey bedankt voor je zeer uitgebreide info! Top! Ik ben gek op wat onweer maar op een open veld liever niet te heftig.... We gaan het wel zien morgen. Nogmaals bedankt!!
Edit Ries: Citaat ingekort | Gewijzigd: 14 juni 2013, 23:15 uur, door Ries
Edit Ries: Citaat ingekort Het zal wel meevallen hoor! Veel plezier! | Gewijzigd: 14 juni 2013, 23:26 uur, door Robert96
Goed nieuws voor de Luchtmachtdagen en Pinkpop
Inderdaad, wij zijn op weg naar Volkel. Let the sun shine.
| Gewijzigd: 15 juni 2013, 12:41 uur, door Ries