Op de site van NOAA een stuk waar staat dat bijna alle F2 of meer tornados onsttaan bij een STP van meer dan 1, bij een STP van minder dan 1 vooral andersoortige verschijnselen met veel wind of zwakke tornados. Dat wil nog niks zeggen dat er met een STP van 1 of meer , of 2, of 3 etc ook echt tornados ontstaan.
Verder meen ik vorig jaar ook ergens gelezen te hebben dat de betekenis van dergelijke waardes in Europa, in ieder geval het westen, minder zou zijn omdat we door de nabijheid van zoeveel water toch andere klimatlogische omstandigheden heben dan de "tornado alley" gebieden van de VS. Maar dat is al lang geleden, weet het niet meer exact hoe het zat.
Een paar dagen van tevoren wel vaker, maar dat het op de dag zelf echt zo is, dat is op een hand te tellen, en dan hou je vingers over.
nee,dat komt niet vaak voor,laaste keer dat er een stp van 4 op stond was er een tornado in friesland
en ik geloof dat er op 28 juni 2011 een stp van 3 was maar ik ben niet zeker,weet iemand trouwens waar je deze kaartjes kan vinden
| Gewijzigd: 14 juni 2013, 15:59 uur, door Jenss
nee,dat komt niet vaak voor,laaste keer dat er een stp van 4 op stond was er een tornado in friesland
en ik geloof dat er op 28 juni 2011 een stp van 3 was maar ik ben niet zeker,weet iemand trouwens waar je deze kaartjes kan vinden
Naam staat gewoon op de kaart, maar hier de link.
Naam staat gewoon op de kaart, maar hier de link.
het ziet er dus heel goed uit,deep layer shear is ook goed zo een 30 m/s dan worden veel buien supercells want boven de 20m/s is er een grote kans op supercells
ik heb trouwens nog een vraag:bij een convectielijn,worden de buien dan getriggerd van de grond of op middelbaar niveau
| Gewijzigd: 14 juni 2013, 16:30 uur, door Jenss
Een paar dagen van tevoren wel vaker, maar dat het op de dag zelf echt zo is, dat is op een hand t tellen, en dan hou je vingers over. Eigenlijk net als hoge CAPE waardes ver van te voren., daar blijft vaak de helft of minder van over, hetgeen, als het op de goede plek is, vaak nog respectabel is.
Ik heb even snel gezocht over die STP. Om de een of andere reden is de Europese STP niet 1 op 1 vergelijkbaar met dei van de VS. Voor de berekening wordt wat anders gehanteert. Kom er niet snel uit of het een nadere rekewijze is of andere basis waarden in de formule.
Je kunt dus niet zeggen "dat een STP van 4 in Friesland een zware tornado op zal leveren omdat in de VS zware Tornados meestal plaats vinden bij een STP van 1 of hoger". Of zo. Nou ja, als U het niet snapt moet U maar denken dat ik het echt wel goed bedoel hoor. Echt waar.
Leuke kaartjes, maar het is nog veel te vroeg om conclusies te trekken.
Onweer zal er maandag en dinsdag wel zijn in het land, in welke mate en waar is af te wachten tot de dag zelf.
Verder dan dinsdag zien de kaarten er leuk uit, maar zal (9/10) wel veranderen
Leuke kaartjes, maar het is nog veel te vroeg om conclusies te trekken.
Onweer zal er maandag en dinsdag wel zijn in het land, in welke mate en waar is af te wachten tot de dag zelf.
Verder dan dinsdag zien de kaarten er leuk uit, maar zal (9/10) wel veranderen
ik denk persoonlijk dat dit wel zal uitkomen,alleen zullen de waardes nog wel een beetje dalen
| Gewijzigd: 14 juni 2013, 19:04 uur, door Jenss
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
ik denk niet tornado's ,maar supercells,want de low level shear is niet zo goed
al is er plaatselijk wel 1 mogelijk | Gewijzigd: 14 juni 2013, 19:41 uur, door Jenss
Ziet er idd goed uit voor de maandag, vooral België ligt er goed bij. Hier even de 0-6 km schering, die is ook goed te noemen van zo'n 30 m/s.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
In principe kan er een klap onweer tussen zitten, maar die kans is best klein.
En dan nog zal het wel niet tot CG komen met de CAPE waardes van morgen.
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0