Citaat van thunderstorms_4ever, dinsdag 11 juni 2013, 20:39 uur Citaat van jcroon, dinsdag 11 juni 2013, 20:13 uur Zullen we eers even afwachten? Zulke redelijk plotse verschijningen hebben niet de neiging in tijd, plaats en hevigheid standvastig te zijn.
staat nochtans al vele runs op de kaarten, alleen de ligging veranderd nogal. Maar dat er een kans zit aan te komen weten we al langer.... Nou ja, als die de ene keer boven frankrijk hangt en een volgende run bij oost polen dan is de kans dat er ook een plaatje met zoiets boven Nederland komt best groot. Maar dan nog zie ik de kans op het daadwerkelijke verschijnsel alhier als behoorlijk klein.
En als het toch uitkomt niet meteen gaan zeggendat Croon het verkeerd had, niemand kan nu nog zeggen waar het tussen zuid Frankrijk en Wit-Rusland komt.
Berichten samengevoegd door Bronk
Zou i.i.g. leuk zijn dat dit uitkomt maar zoals jcroon al zei, niet veel belang aan hechten momenteel. Vanaf dit weekend kunnen zekerder spreken.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Helemaal mee eens! Toch mag ik het enthousiasme van nu wel. Maar idd, ik kijk pas opgewekt als het twee dagen tevoren nog staat en het KNMI de eerste waarschuwingen al los laat. Dan nog hoeft het niet over mijn omgeving te gaan. Dat zie ik pas 2 a 3 uur van te voren. Soms zelfs dat niet.
Mocht het die dag wel tot 2500 j/kg CAPE waardes komen, dan is de kans op zware windhozen plausibel.
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Helemaal mee eens! Toch mag ik het enthousiasme van nu wel. Maar idd, ik kijk pas opgewekt als het twee dagen tevoren nog staat en het KNMI de eerste waarschuwingen al los laat. Dan nog hoeft het niet over mijn omgeving te gaan. Dat zie ik pas 2 a 3 uur van te voren. Soms zelfs dat niet.Het contrast met EC is overigens wel errug groot...
Mocht het die dag wel tot 2500 j/kg CAPE waardes komen, dan is de kans op zware windhozen plausibel.
Onrealistisch? Met de temperaturen etc. die worden berekend is dit zeker mogelijk. Temperaturen worden ruim boven de 30 graden berekend en de lucht is erg vochtig. Een betere situatie dan dit kan bijna niet. Trouwens zulke waardes hadden we vorig jaar minstens op 2 datums; 28 juni en 19 augustus. Heb die kaarten nog op me pc staan dus als je wil zien zeg je het maar. De hoge CAPE-waardes geven trouwens ook niet aan dat de kans op windhozen groot is alleen hoe zwaar het onweer kan zijn, voor windhozen moet je naar de STP kijken. (correct me if i'm wrong)
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Maar het is nog ver, voorspel dat alles nog wel een beetje gaat opschuiven eer de tijd daar is (of verdwijnen, maar laten we hopen van niet).
Onrealistisch? Met de temperaturen etc. die worden berekend is dit zeker mogelijk. Temperaturen worden ruim boven de 30 graden berekend en de lucht is erg vochtig. Een betere situatie dan dit kan bijna niet. Trouwens zulke waardes hadden we vorig jaar minstens op 2 datums; 28 juni en 19 augustus. Heb die kaarten nog op me pc staan dus als je wil zien zeg je het maar. De hoge CAPE-waardes geven trouwens ook niet aan dat de kans op windhozen groot is alleen hoe zwaar het onweer kan zijn, voor windhozen moet je naar de STP kijken. (correct me if i'm wrong)
Is 168 uur nog te ver weg voor een goede sounding of STP .....
Blijft toch wel altijd een leuk ritueel, tijdens mijn laatste tentamenweek altijd kans op onweer/noodweer
Gelukkig valt het bij mij in de toetsvrije week Maar ik snap heel goed wat je bedoeld... Werk en school kunnen pretbederver zijn.
Hallo Ray,
Deze bekijk ik altijd op wetterzentrale.de dan -> Topkarten dan kan je daarboven 'cape' aanklikken en de regio wat je wilt, dan krijg je de kaart te zien!
het blijft maar wisselen, ik vermoed tot het laatst moment, zoals het nu gaat denk ik dat we tot en met zondag met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen zeggen dat het dan nog volstrekt onduidleijk is wat het op dinsdag gaat doen. Dit zijn van die veranderlijke situaties waar niet tegenop te voorspellen, te verwachten of te weten is. Niet door U, niet door mij, niet door weerenthousiastelingen, niet door deskundige amateurs, niet door de profs
Maar da's het lollige van met name onweer, dat kan zelfs op een paar uur nog veranderen. Soms zie je niks aankomen en vergaat de werels, soms komt er een regelrechte Maya voorspelling aan en waait het over. Of je ziet dat met een zo'n groot "potentieel nodweervlak"(zo noem ik het maar even) het spannende weer geheel ergens anders is.
1 ding is wel zeker, het KNMI en het KMI hebben het dan hoe dan ook verkeerd gedaan.