Heb er al miljoenen vermoord in mijn dromen..
Slapen met het raam open is er niet bij.
Af en toe zijn ze even stil, en dan begint er weer eentje haha.
Maar wie weet. Misschien toch iets vochtiger en dan wel Cb's en liefst met onweer.
Citaat van Citaat van onweerwoudenberg, zaterdag 8 juni 2013, 11:25 uur de kikkers kwaken zich hier in ieder geval helemaal te pletter!: ,dit jaar nog niet eerder gehoordNou, dan kan het niet anders of we krijgen vandaag de zwaarste onweersbuienen
| Gewijzigd: 8 juni 2013, 11:49 uur, door Ben47
Uit KNMI (Uitgifte: 08/06/2013 11.58 uur)
.Bewolking
...In het uiterste zuidoosten wordt de opbouw onstabiel en is er vanmiddag kans op de ontwikkeling van een enkele Cb (kans op onweer volgens KOUW 25-40 %) met basis rond 5000 voet vormen. ....
NEERSLAG:
Modellen geven voor zuidoosten signaal wordt nu wel (i.t.t. vorige run) ondersteund door progtemps.
Issued: Fri 07 Jun 2013 23:40
ESTOFEX | Gewijzigd: 8 juni 2013, 13:50 uur, door Tatanka
Issued: Fri 07 Jun 2013 23:40
ESTOFEX
weet ,ik maar dat bedoel ik net,het level 1 gebied noordelijker dan op dat kaartje,maar ik had het misschien een beetje slecht verwoord
het zou me trouwens niet verbazen als dat front in frankrijk in de warme lucht in het noorden van frankrijk komt dat er onweersbuien ontstaan en dat belgie daar nog wat van meekrijgt
| Gewijzigd: 8 juni 2013, 14:02 uur, door Jenss
het zou me trouwens niet verbazen als dat front in frankrijk in de warme lucht in het noorden van frankrijk komt dat er onweersbuien ontstaan en dat belgie daar nog wat van meekrijgthttp://www.onweer-online.nl/forum/topic/37688/onweerskansen-algemeen-seizoen-2013/396271/#message396278
Ik blijf bij mijn eerdere post daar zijn de waardes voor benelux en de tempratuursverschillen het best dat zijn ook deze buien die je hier ziet ontstaan(afb).
..en die moeten gewoon boven je plaats ontstaan of je moet er heen rijden(mits mogelijk want ver komen ze niet).
frankrijk zal ik niet naar staren in jouw geval hou die hoek maar in de gaten...
veel geluk mvg Tatanka
| Gewijzigd: 8 juni 2013, 14:35 uur, door Bronk
Uit KNMI Guidance (Uitgifte: 09/06/2013 05.37 uur)
MODELBEOORDELING:
Vanochtend
Zowel Hirlam als Harmonie berekenen buien boven het zuidoosten (trigger is vermoedelijk convergentie op 700 hPa). EC laat dit liggen. Actueel zijn deze (onweers)buien er daadwerkelijk.
Vanmiddag en vanavond komen buien behorende bij het zuidelijke hoogtelaag dichtbij het zuidoosten. De modellen laten vrijwel hetzelfde beeld zien, namelijk dat de buien net buiten de landsgrenzen blijven. We hebben het hier echter over een verschil van 25-50 km, dat is vrijwel niks.
BEWOLKING:
Actuele buien worden op hoogte getriggerd (5000-6000 voet) en halen toppen van FL250/280. In de middag en avond wederom kans op buien, al is de progtemp van EHBK (Vliegveld Beek, Limburg, Ben) totaal niet favorabel voor het ontstaan van Cb's vanaf de grond. Wellicht dat er advectief Cb's behorende bij het hoogtelaag kunnen schampen. Deze bases liggen tussen de 2000 en 3000 voet en de toppen kunnen tot FL170/220 gaan (progtemp ELLX (vliegveld Luxemburg, Ben) geeft een redelijke indicatie, al is daar de buienkans groter en kunnen de toppen hoger reiken).
NEERSLAG:
In het zuidoosten actueel een enkele bui, met onweer. Hirlam en Harmonie hadden dit goed te pakken. Vanmiddag een kleine kans op een bui in het zuidoosten, objectieve onweerskansen hierbij zijn klein (circa 20%).
| Gewijzigd: 9 juni 2013, 10:21 uur, door Ben47
Bron kaartje: Buienradar | Gewijzigd: 9 juni 2013, 11:21 uur, door Ben47
Zal nog wel schuiven, maar toch leuk.
Ook op de maandag ziet het er leuk uit, vooral de ochtend dan ook een hoop neerslag berekend. Maar ja, zoals je al zegt het zal nog vele malen schuiven.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
20:00 EC is gul met de CAPE (tweede kaartje in Frankrijk zelfs 4000+ J/kg). Het mag echter nog wel wat meer naar het noordwesten.
20:00 Zeer vochtige en warme lucht.
20:00 Sterke wind op grote hoogte.
20:00 Ook sterke wind op middelbare hoogte.
20:00 Wind op de grond waait op sommige plaatsen vanuit een andere hoek dan op grotere hoogte.
02:00 Neerslagsignaal is overtuigend.
Conclusie:
1. Onstabilteit is overvloedig.
2. Wind shear is goed.
3. Trigger (zie neerslagsignaal) zal wel goed komen.
Alleen twee dingen:
1. Zet het door?
2. Gaan wij het krijgen of gaat het te zuidoostelijk (waar ik dus het meest voor vrees)?
Tot slot nog mooie kaart van GFS voor zondag 20:00.