Het zou me niet veel verwonderen moesten we zondag iets in deze trend kunnen spotten in België:
| Gewijzigd: 5 juni 2013, 19:46 uur, door Stormcell
Toch zou ik (nu) nog liever zien dat het mooie weer een weekje langer aan houdt en dat spektakel wat later in de zomer komt
Het zou me niet veel verwonderen moesten we zondag iets in deze trend kunnen spotten in België:
verwacht je echt zoiets,is de cape en windschering zo hoog,want dat was geloof ik toch met die supercell vorig jaar
Ik zie maximale CAPE waardes voor Belgie op zondag 17:00 van 1100 j/kg op mijn kaarten. Ik weet niet welke jij gebruikt. En die lucht hangt af van de 0-3 km shear die u hier kunt vinden: http://www.saakeskus.fi/weather-charts/nordic-countries/nordic-countries-srh3. Want zonder het verschil in snelheid van verschillende luchtlagen (shear) krijg je geen shelfcloud. Ook kun je met die kaarten kijken of er kans is op geisoleerde windhozen of bowecho's, wat mogelijk is bij dat soort CAPE waardes. | Gewijzigd: 7 juni 2013, 17:40 uur, door Bronk
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
Ik denk dat je iets te enthousiast bent, bij de cape kom ik op zondag niet veel verder dan zo'n 1500 J/Kg en de LIfted van -4. En als ik naar de STP ga kijken is het al helemaal bagger. Dus dat plaatje dat je hebt geplaatst zullen we waarschijnlijk zondag niet halen. Die dag waren de waardes ook vele malen hoger zoals ik me kan herinneren, volgens mij is dat plaatje van vorig jaar 28 juni? CAPE waardes van 2500 J/Kg en soms wel hoger en de LIfted die werd toen berekend door GFS van zo'n -10, dynamisch gezien was het ook een stuk beter. Mogen zulke dagen weer snel komen. | Gewijzigd: 5 juni 2013, 22:14 uur, door MarkB
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Ik denk dat je iets te enthousiast bent, bij de cape kom ik op zondag niet veel verder dan zo'n 1500 J/Kg en de LIfted van -4. En als ik naar de STP ga kijken is het al helemaal bagger. Dus dat plaatje dat je hebt geplaatst zullen we waarschijnlijk zondag niet halen. Die dag waren de waardes ook vele malen hoger zoals ik me kan herinneren, volgens mij is dat plaatje van vorig jaar 28 juni? CAPE waardes van 2500 J/Kg en soms wel hoger en de LIfted die werd toen berekend door GFS van zo'n -10, dynamisch gezien was het ook een stuk beter. Mogen zulke dagen weer snel komen. Ach, een paar wekekn terug bracht een cape van rond de 700 al behoorljk wat opwinding.
Maar 1 ding wete ik zeker, het wordt geen "hitte onweer" zoals ik die graag zie want dan heben we tenminste een week of 3-4 flink warm weer gehad. Dat zijn toch d eekkerste onweren, als je een week of wat 25-30 of nog meer graden gehad hebt.
Zelf s zondag zag er eerst goed uiit is nu ook weer minder.
Heb nog een beetje hoop dat de kaarten veranderen voor zondag.
Zelf s zondag zag er eerst goed uiit is nu ook weer minder.
Heb nog een beetje hoop dat de kaarten veranderen voor zondag.
Nee, jammer genoeg qua onweer nog niets te beleven dit jaar, vorige week idd flinke onstabiliteit berekend voor vandaag. Niets zo wisselend als het weer . Snap eigenlijk niet waarom in Frankrijk wel een hoop onstabiliteit zit en in Nederland niet, temp enz zijn precies hetzelfde als in Nederland. Volgende week donderdag/vrijdag ook zo'n situatie bij gfs, donderdag onstabiliteit boven frankrijk, en als het de vrijdag richting de Benelux komt verdwijnt het ineens, ookal zijn de temps boven de 25 graden. Iemand die kan uitleggen hoe dit komt?
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013