Wolk 41, grond 1. Dat vertelt al direct wat voor onweerbui het is. De cape waardes zijn ook zeer laag. | Gewijzigd: 29 mei 2013, 15:43 uur, door michaelvr
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
Zie de bui boven Amsterdam nu, die was er net nog niet.
Oei de bui draait nu mooi mijn richting in.
Cool , heb je ook structuur gezien? rolwolk of iets dergelijks, foto's?
Western France
At the cyclonically sheared flank of a jet streak approaching from the north, westerly winds will advect some low-level moisture into western France. Diurnal heating will result in weak CAPE. A convergence zone s expected to develop near the Atlantic coasts in response to QG forcing. Thunderstorms are expected. Given strong low-level vertical wind shear in the range of a northerly low-level jet, these storms may produce severe wind gusts. A tornado is not ruled out.
Eastern Germany
Continuing convective activity, upslope flow, and rich low-level moisture result in a threat of excessive precipitation today. Storms will merge and weaken after sunset. A brief tornado is also not ruled out given enhanced low-level vertical wind shear.
Bron: Estofex
In de loop van vanavond en komende nacht trekt een trog met buiige regen van noord naar zuid over het land.
Ligging van trog 12 z noord duitsland
NEERSLAG:
Actueel af en toe regen of motregen over het zuiden en zuidoosten van het land. Verder lokaal kans op een kleine bui dankzij dagelijkse gang, dit laten alle modellen zien, hoewel hier ook verschillen in locatie en hoeveelheid. In Hirlam vanaf donderdag 17 UTC de neerslag op het systeem vanuit het noordoosten, EC is hier iets later mee. Trekt vannacht naar het zuiden, verschillen in beschrijving van activiteit hiervan. Dan ook weer toenemende onweerskansen volgens Harmonie, Index geeft al eerder hogere kansen.
Ligging trog 00z NNO Nederland
Bron: Knmi | Gewijzigd: 30 mei 2013, 09:45 uur, door Tatanka
Misschien word de temperatuur hoger de volgende runs. Dat zou mooi zijn, want dan valt alles precies samen.
Naar mijn idee heb je het beste onweer als de temperatuur hoog is, 25 graden en hoger.
| Gewijzigd: 30 mei 2013, 18:56 uur, door michaelvr
Misschien word de temperatuur hoger de volgende runs. Dat zou mooi zijn, want dan valt alles precies samen.
Naar mijn idee heb je het beste onweer als de temperatuur hoog is, 25 graden en hoger.De pluim is ook van ecmwf en de kaarten die ik plaatste van gfs . Maar omdat het nog een week verweg is kan er nog van alles veranderen zowel positief als negatief, in de 12z zijn de waardes ongeveer hetzelfde gebleven of iets beter.
| Gewijzigd: 30 mei 2013, 19:42 uur, door MarkB
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Naar mijn idee heb je het beste onweer als de temperatuur hoog is, 25 graden en hoger.
Uit ervaring weet ik dat een goed onweer mogelijk is vanaf 16 graden, indien de dauwpuntdepressie laag genoeg is. Natuurlijk heb je, hoe naarmate het warmer wordt, een betere onstabiliteit. Maar ik vrees dat warmteonweders zoals we ze echt kennen nog ver weg liggen