De waarden op de door jou getoonde kaarten zijn in kts.
Waar die tabellen vandaan komen is mij even de vraag. Maar als het om 0-1km shear gaat is bijvoorbeeld de ondergrens van 22m/s (=42kts) shear in die onderste kilometer bijzonder veel.
Maar zoals gezegd, ik weet niet of het inderdaad om de onderste kilometer gaat, dat staat immers nergens vermeld. Grove ondergrens mag 10-15m/s in 0-2km laag zijn.
Uiteraard is er met bijvoorbeeld 25m/s (= 48kts) 0-1km shear grote kans op bowecho's met extreme winden maar dergelijke waarden zijn zodanig zeldzaam dat ik sterk betwijfel of dat wel klopt. Kts lijkt vele malen logischer. Bovendien kloppen de 0-6km waarden voor SC's in kts wel gewoon, 35-40kts in ongeveer de ondergrens.
Moet je je eens voorstellen hoe 38m/s (73kts!) in de 0-1km laag er uit moet zien :o. Dat is meteorologisch bijna onmogelijk.
Bovendien als je dergelijke bronnen gebruikt combineer ze dan wel met de juiste kaarten. De getoonde kaarten zijn namelijk in kts gedefinieerd.
Anders krijgen we van die vreemde vergelijkingen.
| Gewijzigd: 11 april 2013, 21:00 uur, door marsel
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
Dat is de formule die achter de STP zit. Die is nu eenmaal in m/s.
Wat je zou moeten doen om zelf de STP te berekenen is de kts vanuit het model om te zetten naar m/s om de berening te laten kloppen. Ik heb dat eerder vandaag zelf gedaan. Dan klopt het gewoon. Kts is voor de meeste DMO ook een veel logischere eenheid dan dat m/s dat is.
Ik kom op max. 22 m/s, in het noorden is die wel wat hoger maar daar is geen tot weinig onstabiliteit en helemaal geen neerslag. 20 tot 22 m/s is ongeveer zo'n 40 kts, dat is dus het minimale voor een mogelijkheid voor een supercell, denk zelf als het uitkomt dat het geen supercell zal worden. In de nieuwe run van GFS is deze kans trouwens al helemaal verdwenen.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
\
| Gewijzigd: 13 april 2013, 21:12 uur, door michaelvr
Eergisteren was er melding via GFS dat het voor vrijdag zou zijn, vanmorgenvroeg was er melding dat het voor donderdag zou zijn, en bij de laatste runs zien we het zowat in rook opgaan. Er zal wel wat stapelwolkvorming zijn met wat lokale buitjes, maar veel hoef je er voorlopig niet van te verwachten.
Je kan trouwens moeilijk een onweer bepalen door enkel de cape en neerslagkaart te raadplegen. Voor onweer zijn veel meer factoren van belang, zoals LLS, DLS, LI, CINH, T500, temperatuur tov dauwpunt, SRH 0-3 en SRH 0-1 km en ga zo maar door...
Voorlopig zie ik voor die twee dagen slechts wat lichte stapelwolken (bewolkingsgraad tussen 20 en 40%). Bijgevolg zal dat dus wat buien geven die, in het beste geval een enkele ontlading zullen produceren. Geen degelijk onweer dus om naar uit te kijken.
Misschien was ik wel een beetje te entousiast. Ik heb het ook gemerkt, zo raar dat het in een keer verdwijnt en een dag verspring (cape waardes).
Ik ben me aan het verdiepen in het low/high shear gedeelte, is wel intressant dat je kan zien hoe georganiseerd een storm kan zijn. Of er kans is op bowecho's, valwinden, supercells en zelf windhozen!
Ik probeer het om het goed te hebben maar ik maak nogal wat foutjes. Nog meer oefenen dan maar.
Hoe weet jij zoveel van kaarten af? | Gewijzigd: 15 april 2013, 18:19 uur, door Marga
Hoe weet jij zoveel van kaarten af?
==> @michaelvr : ik heb een opleiding meteorologie voor de luchtvaart achter de rug (verplichte opleiding voor je vliegbrevet) + nog enkele online opleidingen gedaan in mesoscale convective systems, skew t mastery, shear and convective storms, buoyancy and cape, en nog een paar andere modules bij MetEd (Comet), én ik ben der ondertussen ook al een dikke jaar mee bezig waarvan 2.5 jaar ook actief op het internet met website. Ik plot elke 6 u ook zelf de GFS kaarten | Gewijzigd: 15 april 2013, 18:20 uur, door Marga
*knip*
Kaart: Estofex
't zal op niet veel uitdraaien, wel mooie bewolking gezien daarnet rond de kanten van Luik en Borgloon...
Beste convectieve buienontwikkeling pas voor in Duitsland, en door de regen van deze middag is de temperatuur gedaald, waardoor het verschil tussen de T500 en de 2M temp te laag is geworden om nog iets ordentelijk te kunnen produceren. 't Zal voornamelijk bij buien blijven dus..
| Gewijzigd: 15 april 2013, 18:20 uur, door Marga