Ik heb een vraagje, ik zit met 28 Sensoren van het type FT702LT gemaakt door FT Technologies uit de UK.
Deze sensoren zijn gebruikte wind sensoren afkomstig uit wind turbines. (zie: http://www.fttech.co.uk/ufiles/file/V22%20Datasheets/FT702LT_V22_EN_Datasheet_1A4217.pdf)
Ik wil deze sensoren graag gecalibreerd hebben zodat ik weet dat de wind die hij meet ook de wind is die werkelijk langs raast.
Als dit niet klopt, gaan de bladen van de windturbine verkeerd in de wind staan (pitch) en begint alles te schudden en te trillen in de turbine, wat de grote gelagerde componenten natuurlijk niet ten goeden komt. Ook kan het de productie van energie sterk beinvloeden. Stel je bijvoorbeeld voor dat hij de hoek niet helemaal goed registreert en niet goed met de bladen de wind in draait.
De fabrikant van de sensoren wil deze niet meer calibreren daar zij zeggen, wij geven twee jaar garantie op onze producten en daarna is het uw eigen probleem.
Wel krijg je doodleuk een offerte voor 30 nieuwe sensoren á € 4540,- per stuk. Julile begrijpen vast wel dat ik geen zin heb om bijna € 140.000,- te betalen om een aantal nieuwe sensoren te kopen.
Daar deze sensoren voor eigen gebruik zijn (eigen wind turbine park) durf ik het wel aan ze door een onafhankelijk bedrijf te laten calibreren, dit mag ook best geld kosten.
De fabrikant van de turbine heeft mij gegarandeerd dat het mij gewoon garantie op de turbine verschaft, wanneer ik kan aantonen dat de sensoren binnen de marges meten. Dus het zelf calibreren van deze zou een erg mooie optie zijn. Ik hoef enkel te weten of de hoek waaruit de wind waait goed geregistreerd is en dat de windsnelheid goed geregisteerd wordt.
Nu is mijn vraag, weet iemand een bedrijf, of instantie die instaat is deze sensoren te calibreren en daarbij een certificaat kan uitgeven.
Wellicht ze een beetje kan opknappen, maar goed dat is niet het belangrijkste.
Graag hoor ik van jullie!