En laat het maar per eind juli zomer worden, met 25 graden. Ben ik klaar met stage en kan ik genieten! Maar... Dan heb je ook pas eind juli wat aan de sneeuw.... Ik gun ieder zijn lolletje maar dat gaat me te evr.
Eigenljk zitten we nu al een dag of 4 tot 5 in een heel stabiele situatie.... wat me opvalt is dat het (ik heb diverse weergrafieken van diverse stations bekeken) dat het iedere dag pakweg een graad warmer is dan de dag ervoor (warmste moment van de dag) en dat bij gelijkblijvende omstandigheden. De behaalde wardes liggen ook zo'n graad of 2 - 3 boven wat de pluim aan geeft. Als dat zo doorgaat zitten we over 5 dagen dik boven de 10, over 10 dagen boven de 15 en ...en... en over 10 dagen zou het langjarig gemiddelde voor de max temperaturen rond de 12 graden liggen
Plaatje
kortom, het gaat best goed zo.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij laten de pluimen ook niet de maximum temperatuur zien van een dag. Dit doet de mos pluim wel. Dus het klopt wel wat je zegt dat het elke dag iets warmer is dan dat de pluim aangeeft. (Misschien iemand meer informatie?)
Gaat de goede kant op.
Nog 13 weekjes en de zon is dan weer dalende..., moet er niet aan denken ^^
Gelukkig dat het dan nog zeker wel 26 weken duurt voordat we dit weer überhaupt kunnen krijgen
liever zonnig en droog en wat frisjes dan regen, regen, regen en warmer
Geldig tot vrijdag 29 maart 2013 24.00 locale tijd
WIND:
Geen opmerkingen.
BEWOLKING:
Met het langstrekken van het hoogtelaag gaat de subsidentie-inversie omhoog van 5000 naar rond 8000 vt. Overdag bovendien ontstaan van Cu/TCu met relatief hoge basis. Hirlam en Harmonie komen vanochtend vroeg met een signaal voor St, maar dat lijkt gezien de zeer droge lucht in de aanvoer onwaarschijnlijk, die honoreren we niet. Bovendien heeft Harmonie nu al St zitten bij Denemarken en daar is niks aan de hand. In het noordoosten en noorden dikkere bewolking, ook Ac/Ci die van het oosten uit binnenkomt, restanten van een oude occlusie. In de nacht naar vrijdag en vrijdagochtend kan er vochtigere lucht binnenkomen doordat de aanvoer meer vanuit het Oostzeegebied is na het passeren van het hoogtelaag. Dan grotere kansen op St, al is het signaal hiervoor in Harmonie wel erg nadrukkelijk aanwezig.
NEERSLAG:
Vanmiddag in het noorden de grootste kans op een lichte sneeuwbui. Berekende hoeveelheden zijn klein, maar signaal is in Hirlam, Harmonie en EC aanwezig. Glameps-kansen op > 0.3 cm zijn erg klein, op > 0.1 is er in het noordoosten de grootste kans, 50%. Elders veel lagere kansen. Eventuele sneeuw zal overdag wegsmelten. In de nacht naar vrijdag lijkt met een weer iets draaiende stroming de aanvoer vanaf de Oostzee voor lichte sneeuwbuien in het waddengebied te zorgen.
ZICHT:
Goed. In lichte sneeuw kortdurend teruglopend. In de nacht naar vrijdag komt vooral in de kustprovincies vochtigere lucht binnen met een grotere aanlandige component, lokaal kans op nevel.
TEMPERATUUR:
KTG/DMO ontlopen elkaar weinig. Met de toenemende bewolking kleinere dagelijkse gang en overdag ongeveer 1 graad kouder dan gisteren.
Bron: KNMI
kaarten Hirlam
Synoptische ontwikkeling
Hoge druk blijft voorlopig nog aanwezig boven Noord-Europa, maar van tijd tot tijd hebben oceaanstoringen die zuid van ons langs trekken enige invloed op het weerbeeld. Nederland blijft aan de koude kant van het polaire front.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Er is grote overeenstemming over het grootschalige patroon van persisterende hogedruk ten noorden van ons land met daarbij een oostelijke aanvoer. Dit is ook duidelijk zichtbaar in de "bandbreedtepluim", waarin de windrichting tot en met 5 april overwegend tussen 20 en 110 graden ligt. Ondanks dat de oceaanstoringen af en toe zuid langs scheren, is de hoeveelheid neerslag voor ons land relatief gering. De meeste members berekenen de komende twee weken in totaal tussen de 10 en 20 mm. De temperatuur vertoont langzaam een stijgende tendens, deels natuurlijk ook doordat we dieper in de astronomische lente komen. Op de langere termijn neemt de onzekerheid uiteraard toe, maar uit de overwegend blauwe staafdiagrammen blijkt dat de temperatuur ruim achter blijft bij wat we gemiddeld over de periode 1981-2010 gehad hebben.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Temperaturen ruim onder normaal met in de nachten lichte vorst. Af en toe kans op een geringe hoeveelheid neerslag.
Samenvatting EPS-periode:
Iets oplopende temperaturen, maar aanhoudend te koud voor de tijd van het jaar. Geleidelijk toenemende neerslagkansen
Bron: KNMI
Kaart: Weer.nl
Optimistisch blijven Ries.. de 10 graden lijn loopt over het lan dus in een groot deel is het warmer dan die 10 graden, ik schat zo dat ergens naar het oosten de 11 graden mogelijk is... dait is rond de 10 april nog maar 1 graad onder het langjarig gemiddelde voor de maxuimum temperaturen, een hele vooruitgang en een waarde waar je normaal gesproken niet van wakker ligt.
Kaart: Niederschlagsradar
Kaart: Niederschlagsradar
Hier sneeuwt het nu al een tijdje licht in Assen.
Dus de Duitse heeft gelijk.