Maar de maand maart is echt niet altijd lekker voorjaarsweer. Nee dan heb ik liever dit weer.
edit: Was het niet zo dat lange koude winters vaak warmere zomers veroorzaken? yesyesyes. dan mag van mij de kou nog wel ff aanhouden ;p in ruil voor 3 maanden zon! | Gewijzigd: 26 maart 2013, 13:19 uur, door jewaitit
Maar volgens mij hebben we de afgelopen 5 jaar best wel mooie periodes gehad in de zomer, alleen afgelopen jaar viel tegen.
We hebben zelden of nooit "een mooie zomer". Bijna altijd gaat het om mooie periodes met minder tot slecht weer er tussenin. Als je oude weergrafieken bekijkt zie je dat het zelden langer dan een week of 3-4 echt mooi en warm is, gevolgd door een periode met regen en wind en guurder weer
Eigenlijk net als de winters, vorig jaar was een warme winter op de laatste 3-4 weken na. Dit jaar was het wat verspreider en de warmere periodes waren wat minder extreem te warm als vorige winter maar het was geen winter aan één stuk.
Tekst
Absoluut!
2012:
2013:
| Gewijzigd: 26 maart 2013, 14:06 uur, door Stefanv
(waar ik wel bang voor ben..)Ik ben er ook niet gerust op. De vorige keren dat we zo'n weerblokkade hadden die het een maand of langer vol hield werd dat meestal gevolgd door een loeiende westcirculatie. November 2011-december 2011 is hier zo'n vb van. Tot nu toe werden de aanvallen van de lagedrukgebieden van over de oceaan altijd tegengehouden door de muur van koude lucht. Ik denk dat als eenmaal het land opwarmt en de oostenwind warme lucht vervoerd, we juist dan een weeromslag gaan krijgen. En aangezien de Noordzee 3° graden te koud is voor de tijd van het jaar (nog steeds op wintertemperatuur) zal een WC ook geen warme lucht brengen.
Om positief te eindigen: vanochtend hadden we tenminste een strakblauwe lucht en ZON!!! Ik was bijna vergeten hoe die eruit zag Achter glas is het echt genieten.
(kaarten geven ca. 4 graden aan)
| Gewijzigd: 26 maart 2013, 15:16 uur, door jcroon
De erg warme bovenlucht boven de snel opwarmende Rusland duwt de koude bovenlucht van de noordpool af richting Atlantische oceaan en ook boven ons blijft de koude bovenlucht aanwezig of wordt er misschien zelfs nog kouder door dus brengt alleen maar koude lucht richting West-Europa. Geen goed vooruitzicht voor de lenteliefhebber.
De erg warme bovenlucht boven de snel opwarmende Rusland duwt de koude bovenlucht van de noordpool af richting Atlantische oceaan en ook boven ons blijft de koude bovenlucht aanwezig of wordt er misschien zelfs nog kouder door dus brengt alleen maar koude lucht richting West-Europa. Geen goed vooruitzicht voor de lenteliefhebber.
allé hop, op naar wisselvallige april, mei, juni,.... maanden.
Op dit forum zitten geen kouhaters..
3 april volgens de nieuwe GFS run:
Kom er maar in Jcroon
5 jaar achter elkaar koude winters en waardeloze zomers? Als ik naar de statistieken kijk hebben we normale winters tot te warme winters gehad en normale zomers tot te warme zomers :p
(waar ik wel bang voor ben..)
Hoi, het is van vorig jaar geleden dat ik hier heb gepost maar lees met plezier mee. Ik wil eventjes zeggen (wat velen uiteraard al weten) dat je op deze site http://www.meteociel.fr/modeles/cfse_cartes.php?ech=2160&mode=1&carte=0&run=0 elke dag tot een half jaar vooruit de GFS-run kunt zien. Het is 1 vd 40 computeruitdraaien, dus de betrouwbaarheid is niet groot, als je zo nu en dan eens kijkt, maar als je elke dag kijkt kan je daar toch enige waarde aan hechten als je constanten ziet terugkomen. Welnu, ik doe dit elke dag eens (duurt maar enkele minuten) en ik kan het nu niet bewijzen, maar de winterse maart met overheersende O/NO-circulaties die we nu hebben zat dag na dag in de GFS run al vanaf ongeveer november: dat is dus eigenlijk totaal geen verrassing voor mij. De GFS-runs van de laatste 14 dagen laten over het algemeen een vrij goed voorjaar (april en en eerste helft mei) zien met veel O-circulaties, maar bijna telkens ook een slechte zomer (juni, juli, augustus) met overheersende W- en NW-circulaties. Het is nog maar 14 dagen dat ik daarop let. Als deze runs de komende weken constant die richting blijven uitgaan is de kans denk ik groot dat het uitkomt.
als je geintresseerd bent in die kaartjes kijk dan eens even hier: http://www.rubenweytjens.be/neerslag/sneeuwverwachting-gfs/sneeuwverwachting-gfs12.html
mooie avond verder | Gewijzigd: 26 maart 2013, 20:27 uur, door Bronk