behalve voor het noorden van nederland, daar veranderd er niet veel.
Volgens GFS 12 graden in Belgie nu zaterdag, zelfs 14 gr zondag. alles heeft zijn nadeel: meer regen | Gewijzigd: 18 maart 2013, 23:21 uur, door orioner
Ik denk dat ik nog nooit een pluim gezien heb met zo weinig spreiding. Hopelijk is het een "uitschieter" en is de pluim morgen weer 'normaal'. De 18u run van gsf is toch altijd de experimentele run en dus minder betrouwbaar (dat dacht ik toch begrepen te hebben)
Edit
Wanneer worden de pluimen die je hier onder weer kunt vinden, bij eigenlijk aangepast? Want de Nederlandse pluimen zijn al aangepast en hebben al de nieuwe ijskoude run, maar de Belgische pluimen hebben nog de oude versie met temperaturen tussen de 5 en de 10 graden. 5ik ga er toch vanuit dat het de oude zijn, 10° verschil tussen de Nederlandse regio Zuidwest en de Belgische Kust lijkt me nogal veel om dezelfde run te zijn) | Gewijzigd: 18 maart 2013, 23:27 uur, door Sa'ke
Ec(oper) blijft trouwens gaan voor fris weer.. Kouder dan de 00z run Maar met die oostenwind geen sneeuw, sneeuw. Maar ook voor de EC kaarten geldt dat het maar het resultaat van 1 lid is.
Nou af en toe een leuke dooiaanval vanuit het zuid-westen die afgeslagen wordt kan leuke sneeuw situatie's opleveren met een oostenwind(laagjes die onder ons land doortrekken). En de oper van EC kun je absoluut niet vergelijken met 1 lid van het EPS(I.v.m. resolutie die een stuk hoger ligt)..
Ik heb ze warmer gezien in hartje winter...
| Gewijzigd: 18 maart 2013, 23:47 uur, door Stefanv
Voor diegenen die Reed Timmer nog niet volgen op Facebook. In Amerika gaat letterlijk het dak eraf.
Holy sh*t! En dan klagen sommige mensen hier over wat sneeuw en hagelbuitjes...
Edit Sanwa: De foto's zijn verplaatst naar dit topic http://www.onweer-online.nl/forum/topic/37711/extreem-weer-usa-18-maart-2013/391100/#message391113 | Gewijzigd: 19 maart 2013, 11:47 uur, door Sanwa
Wij klagen niet over sneeuw en hagelbuitjes, wij hebben gewoon de vurige wens op voorjaarsweer en een mooie zomer. Dat die wens niet geheel samen gaat met sneeuw en hagel mag duidelijk zijn maar het si toch een fundamenteel verschil...
Nu ben ik politiek gezien een vurig Europeaan maar ik zal daarm niet zeggen dat een Europees model het altijd goed heeft.
Toen ik voor het eerst hier op dot forum kwam, het was een zomer, ging het vooral om zomerweer en onweer. GFS? EC? Wat is dat allemaal? Dan werd er met puimen en kaarten gegooid en n mijn naivoteit zei ik "maar EC geeft iets heel anders aan"...
Tja, een domme opmerking want er werd algemeen gesteld dat EC niet zou deugen. De daaropvolgende winter wist ik iets meer maar nog niet zo heel veel.... "Ja maar GFS geeft iets anders aan" Tja, domme opmerking want GFS zou niet deugen. Kortom ik heb het idee dat hier onder de leden het idee is dat EC vooral voor de winter is en GFS vooral voor de zomer.
En als we iets gezien hebben de afgelopen maanden is dat een nieuwe weersontwikkeling zich bijna nooit keurig aan het einde van de pluim (zowel EC als GFS) meldt, een pluim verandert meestal opeens in het midden, dat schuift dan nog 1 of 2 keer een dagje op maar de verandering komt er aan,
Wij klagen niet over sneeuw en hagelbuitjes, wij hebben gewoon de vurige wens op voorjaarsweer en een mooie zomer. Dat die wens niet geheel samen gaat met sneeuw en hagel mag duidelijk zijn maar het si toch een fundamenteel verschil...
Nu ben ik politiek gezien een vurig Europeaan maar ik zal daarm niet zeggen dat een Europees model het altijd goed heeft.
Toen ik voor het eerst hier op dot forum kwam, het was een zomer, ging het vooral om zomerweer en onweer. GFS? EC? Wat is dat allemaal? Dan werd er met puimen en kaarten gegooid en n mijn naivoteit zei ik "maar EC geeft iets heel anders aan"...
Tja, een domme opmerking want er werd algemeen gesteld dat EC niet zou deugen. De daaropvolgende winter wist ik iets meer maar nog niet zo heel veel.... "Ja maar GFS geeft iets anders aan" Tja, domme opmerking want GFS zou niet deugen. Kortom ik heb het idee dat hier onder de leden het idee is dat EC vooral voor de winter is en GFS vooral voor de zomer.
En als we iets gezien hebben de afgelopen maanden is dat een nieuwe weersontwikkeling zich bijna nooit keurig aan het einde van de pluim (zowel EC als GFS) meldt, een pluim verandert meestal opeens in het midden, dat schuift dan nog 1 of 2 keer een dagje op maar de verandering komt er aan,"Stijgende lijnen en aan het eind van de maand temperaturen zoals ze eind maart moeten zijn als we naar gemiddelde kijken en boven gemiddeld als we naar de control kijken.
En een stralend strakblauwe lucht boven me... Lekker wakker worden is dan, ongeacht wat er vandaag nog aan nattigheid komt"
Jij waait ook met alle winden mee...
maar het amerikaans model houdt het blijkbaar op een stuk warmer, zo zie je maar dat er veel verschillen in de modellen ziiten.
Dit heb je nu eenmaal als we op het grensvlak zitten tussen enerzijds kouder lucht en warmere lucht
De nieuwe run van GFS loopt binnen, ben benieuwd | Gewijzigd: 19 maart 2013, 10:31 uur, door orioner
Synoptische ontwikkeling
Het grondpatroon wordt gekarakteriseerd door een bijzondere situatie. Er is bij aanvang van de periode sprake van een uitgestrekte gordel van lagedruk langs de 50 N van Halifax tot aan Rusland. Boven Groenland en richting de Noordpool ligt een uitgestrekt hoog. Hierdoor is de grondstroming ten noorden van de genoemde breedtegraad oostelijk. Kijken we naar de meest actuele operationele run, dan zien we tot aan het einde van de runtijd (+240h) in wezen weinig verandering in dit grootschalige patroon. Het enige dat verandert is een geleidelijke verschuiving van de as van de enorme vore naar het zuiden waardoor ons aandachtsgebied meer en meer in de koude lucht terecht komt. De mate van zuidwaartse verplaatsing zal uiteindelijk bepalend zijn voor de temperatuurverdeling. In de bovenlucht zien we een gelijksoortig patroon terugkeren. Wat daarbij opvalt is dat gedurende vrijwel de gehele periode de straalstroom, en daarmee het polaire front, ruim ten zuiden van ons land gesitueerd is rond de 40 N.
Modelbeoordeling en onzekerheden
In de eerste helft van de operationele runtijd vertonen de leden grote overeenkomsten. De overgang naar opnieuw een kouder weertype lijkt daarmee vrijwel zeker te zijn. Vanaf ca. + 168 beginnen verschillen zich af te tekenen. Zoals al gezegd hangen deze verschillen samen met de positie van genoemde gordel van lagedruk en het hogedrukgebied. Een noordelijker positie van het laag zorgt voor een westelijker component en zachter weer, terwijl een zuidelijker positie zorgt voor een aanhoudend aflandig stromingspatroon en de aanvoer van koude lucht. Tot en met de +240 opteren de meeste leden voor de koude oplossing. In de periode hierna nemen de onzekerheden verder toe. We zien daarbij dat de "minder koude" oplossingen geleidelijk in aantal toenemen.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Uitgesproken koud met temperaturen dalend naar ruim beneden normaal. Overdag enkele graden boven nul en in de nachten lichte, soms matige vorst. Overwegend droog.
Samenvatting EPS-periode:
Aanvankelijk nog grote kans op het koude en overwegend droge weer, in de loop van deze periode waarschijnlijk wat minder koud met toenemende kans op neerslag.
168 uur
216 uur
Kaarten: Weer.nl
Bron: KNMI
Edit: Voor de 240 uur uit de Guidance heb ik de 216 uur gepakt omdat niet alle kaarten voor die dag beschikbaar zijn. Na de 240 uur lijkt het dat we in een Zuid-West stroming komen te zitten. Iets warmer, maar wel meer kans op neerslag. | Gewijzigd: 19 maart 2013, 10:39 uur, door Ries
We kijken er niet eens meer van op hier in het zuiden :
Winterse neerslag Door sneeuwval kan het plaatselijk glad worden Geldig: woensdag 20 maart 2013 vanaf ca 05 uur gedurende ca 7 uur
-----
GFS lijkt EC te gaan volgen.
Oud:
Nieuw(stuk kouder geworden vooral van 23 tot 27 maart) en erg weinig spreiding tot de 27e:
| Gewijzigd: 19 maart 2013, 17:07 uur, door Stefanv
We kijken er niet eens meer van op hier in het zuiden :
Winterse neerslag: Door sneeuwval kan het plaatselijk glad worden Geldig: woensdag 20 maart 2013 vanaf ca 05 uur gedurende ca 6 uur
Wanneer krijgen wij weer eens wat sneeuw? Alleen eergisteren wat gezien in de ochtend....? (N-w Friesland)
Edit Sanwa: Plaatje verwijderd uit citaat
| Gewijzigd: 19 maart 2013, 12:53 uur, door Sanwa