Kijk, dat is nog eens goe dnieuws, daar kan geen sneeuw- of mooiweerbericht tegenop... Gefeliciteerd... Van hart... Alsik dit bericht vannacht gelzen had had ik er eentje op genomen...
Maar het is nu 11 uur de volgende zondagochtend.
Maar.. zeg nu zelf, dat is toch geen excuus om er niet eentje op te nemen?
Niet dat ik een vlok sneeuw gezien heb trouwens. Sterker nog gisteren hadden we een redelijk normale maart dag, droog en maar een graadje onder gemiddeld.
Grtzzz Ik wil de `strijdbijl` maar begraven, niet dat ik geen zin heb in een gezonde discussie maar wegens drukte de afgelopen dagen (en dat blijft nog even zo) lijkt het er steeds op dat als we willen reageren we een nieuwe run met nieuwe kaarten hebben.... Voor de eerlijkheid moet je dan weer terug naar een eerdere run maar dan reageer je weer op iets achterhaalds.... Dat heeft niet zo veel zin.
Verdere vooruitzichten, langzaamaan gaat het de goede kant op, als ik alle gemiddelden, controls en opers zo bekijk wijken we afgezien van de komende week niet zo heel veel af van de gemiddelden En de komende week is het ook maar een graadje of 5 kouder..... Als dat niet toevallig nachtvorst zou betekenen zou er minder ophef over zijn denk ik. Het gaat alleen niet zo snel als velen ( en ikzelf eerlijk gezegd ook) zouden willen, we zijn gewoon verwend met een paar heel lekker dagen eerder deze week en dat is opeens onze maatstaf geworden, niet wat maart doorgaans kan doen.
Citaat van Citaat van jurrie, zaterdag 16 maart 2013, 20:12 uur de flora en fauna regelt zichzelf welJa en nee. Weer is ook een natuurlijk proces en flora en fauna regelen het inderdaad zelf wel. We hebben al gezien dat er afgelopen winter vrijwle geen boomvruchten waren, voedsel voor veel beesten.
Een paar jaar terug hadden we een reeks van hele milde winters.. En opeens zie ik op een vijver een eind verderop in de straat ijsvogels....
Na een paar jaar van ijsvogels kijken kregen we de eerste van de 4 echte winters... Weg ijsvogels, nooit meer terug gekomen. Tja, het si een vorm van `regelen`maar of we daar blij mee zijn.
Edit
En daar is de zon!!!!!!
| Gewijzigd: 17 maart 2013, 11:15 uur, door jcroon
15 graden moeten we volgens deze pluim voorlopig nog niet op rekenen. Het gemiddelde tikt op het einde de 10 graden nog net niet aan..
En de gemiddelde maxima voor die tijd liggen rond de 11 graden (laatste 10 dagen in maart 10,6, eerste 10 van april 11,6 ofzo iets, maar ik even 11 van voor het gemak).
Nu ben ik zomerliefhebber maar van 1-1,5 graad onder het langjaarlijks gemiddelde schiet ik niet meteen in de "wanneer wordt het nou eens voorjaar?"stress...
het wordt nog wat kouder, dat geloof ik ook wel maar het lijkt niet zo dramatisch achter te lopen als we wel eens gezien hebben.
Citaat van Citaat van Sanwa, zondag 17 maart 2013, 12:08 uur Lente of winter?gewoon voorjaar, lichte nachtvorst kunnen we de komende anderhalve, twee maand nog wel verwachten.
Dit weekend, werd er niet regen verwacht? En was er eind vorige week geen sprake van een "sneeuwdump"dit weekend? (naast de sneeuwval afgelopen week) op dit forum? Ik meen dat dat woord een paar keer voorbij gekomen is (niet zo heel lang overigens, die vooruitzichten verdwenen al snel als sneeuw voor de zon).
| Gewijzigd: 17 maart 2013, 12:27 uur, door jcroon
Alhoewel het echt zelden tot hier komt, moet het in Friesland toch zeker te zien zijn, denk ik zo. Als het tenminste niet bewolkt is.
Edit Sanwa: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/37699/vanavond-kans-op-poollicht-aan-belgische-hemel/ | Gewijzigd: 17 maart 2013, 17:23 uur, door Sanwa
Citaat van Citaat van jurrie, zaterdag 16 maart 2013, 20:12 uur de flora en fauna regelt zichzelf welJa en nee. Weer is ook een natuurlijk proces en flora en fauna regelen het inderdaad zelf wel. We hebben al gezien dat er afgelopen winter vrijwle geen boomvruchten waren, voedsel voor veel beesten.
Een paar jaar terug hadden we een reeks van hele milde winters.. En opeens zie ik op een vijver een eind verderop in de straat ijsvogels....
Na een paar jaar van ijsvogels kijken kregen we de eerste van de 4 echte winters... Weg ijsvogels, nooit meer terug gekomen. Tja, het si een vorm van `regelen`maar of we daar blij mee zijn.
Edit
En daar is de zon!!!!!!
Hier nog geen straaltje zon gezien. Echt grijs, grijzer, grijst. Sneeuw en regen vindt ik persoonlijk nog leuker weer.
En over de fauna:
Het is me opgevallen dat de dieren nu massaal uit het bos naar de tuinen komen: reeën, kleine vogels, roofvogels, everzwijnen bij daglicht in de weides... Zeker in de omgeving van Leuven en Meerdaelwoud/doode bemde. In het bos vinden ze geen eten meer, maar in de tuinen wel. Als je dieren wilt spotten is het nu de Lente voor de bomen en struiken bladeren krijgen altijd het beste moment. De dieren worden ook steeds brutaler, minder schuw. In Heverlee moest je vorig jaar opletten dat je geen eekhoorns omver fietste. Ze zaten gewoon een meter van een druk gebruikt fietspad op de grond te knabbelen en als er even een gat viel van een meter of 20 sprintte ze naar de overkant. Dit jaar is het wel nog te vroeg voor de eekhoorns maar je ziet overal sporen van reeën die tot onder de gebouwen/afdakjes komen schuilen.
Alhoewel het echt zelden tot hier komt, moet het in Friesland toch zeker te zien zijn, denk ik zo. Als het tenminste niet bewolkt is.
bron:http://www.demorgen.be/dm/nl/16037/Sneeuw/article/detail/1597932/2013/03/17/Vanavond-kans-op-poollicht-aan-Belgische-hemel.dhtml
Ik vrees er een beetje voor, of 't zou al heel lang moeten duren (tot 4u morgenvroeg)
Wat Friesland betreft: er zullen maar weinig gelukkigen zijn, want het gat in de bewolking gaat weer vrij snel dicht
Dinsdag en woensdag hebben daar enkele duizenden mensen vast gezeten.
Dit is nu nog te zien aan de sneeuwmuren die tot 2,5m hoog zijn op de pechstrook! Ze waren nog steeds met zware bulldozers alles aan het ruimen.
Kaart: Weer.nl