Er ontwikkelt zich een lijlaagje (door invloed Noorse bergen) ten zuiden van Noorwegen op de Noordzee dat onze kant op komt. Wat gaat dat ons vanavond en vannacht geven? Er wordt daarbij 6 Bft boven de wadden verwacht. Sneeuwjacht?
| Gewijzigd: 13 maart 2013, 13:04 uur, door Ben47
begin volgende week nieuwe vorstperiode?
Dat nog net niet volgens de LT guidance, maar echt warm lente weer zit er voorlopig ook niet in.
Synoptische ontwikkeling
Hoogtetrog vanaf Scandinavië naar onze omgeving trekt donderdag oostwaarts en wordt gevolgd door een rug, die vrijdag op zaterdag passeert. Zaterdag en zondag wordt een afsnoerend hoogtelaag van belang. Het nadert van het noordwesten uit de Britse Eilanden en snoert daar verder af. Maandag is er dan sprake van een langgerekte gordel van lage druk, die zich uitstrekt van de Noorse Zee naar Portugal. De rest van de week blijft de as van de lage druk min of meer stationair, waarbij aan de oostflank van het laag van tijd tot tijd enkele troggen onze omgeving passeren.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met vrijdag zien we weinig spreiding in de EPS-pluim. Vanaf het weekeinde zien we verschillen optreden in de mate en de snelheid waarmee het laag oostwaarts trekt. Onder invloed van de toenemende cyclonaliteit zien we in het weekeinde de neerslagkansen sterk toenemen. Daarbij is er met het binnendringen van de zachtere lucht nog vrij grote kans op (natte) sneeuw, met name voor het noorden en oosten op zaterdag. In de meeste leden zien we begin volgende week het grondlaag dichtbij of ten westen van het land, waarbij er weliswaar minder koude lucht binnendringt, maar de echte zachtere lucht ook nog niet wil doordringen. De gehele periode liggen de temperaturen in meer of mindere mate beneden de normale waarden.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Winters weertype met in de nachten eerst lichte tot matige vorst en ook overdag temperaturen ruim beneden normaal. Vanaf het weekeinde toenemende kans op regen, mogelijk ook (natte) sneeuw en vooral in de nachten minder koud.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (70-80%) op het aanhouden van het vrij koude weer met geregeld neerslag. De kans op een overgang naar zacht lenteweer is vooralsnog klein.
Bron: KNMI | Gewijzigd: 13 maart 2013, 13:20 uur, door Ries
http://wolken.buienradar.nl/gb?ir=False
Grappig, die bui was hier aan de andere kant van de stad lang niet zo spannend maar ik durf hardop te zeggen dat wat er nu valt de zwaarste sneeuw is van de afgelopen weken en maanden die ik gezien heb. Misschien dat het snachts wel eens harder gesneeuwd had maar dat zag ik niet, geen lantaartnpaal bij mijn huis gelukkg smelt het meteen weer weg.
Citaat van Citaat van jenssweerts, woensdag 13 maart 2013, 15:05 uur ik hoor zo wienig reacties dat er sneeuw wordt gemeld,daarom twijfel ik of het wel sneeuw is,en misschien geen regen?
volgens de schneeradar inderdaad allemaal regen of natte sneeuw, op een klein beetje na
http://www.niederschlagsradar.de/schneeradar-schnee-in-Deutschland.aspx
Citaat van Citaat van Arnhemnoord, woensdag 13 maart 2013, 15:15 uur Gelukkig geen sneeuw hier. Heerlijk dat zonnetje.
oh, we hebben ook wel zon gehad hier en het was ook even lekker. ik geloof dat landelijke de teepraturen vandaag hoger lagen dan verwacht.
Majeure Edit:
het blijft nu wel liggen, niet omdat het zo is afgekoeld maar omdat er zo veel valt.... 1 cm in een kleine 20 minuten, geen rekening gehouden met wat er al weggesmolten is.
en alweer een edit er bovenop:
de zon schijnt alweer!! | Gewijzigd: 13 maart 2013, 17:27 uur, door jcroon
EDIT: stijgt weer. Nu -0,4 graden, was net -0,8.. Blijft spannend voor Maastricht | Gewijzigd: 13 maart 2013, 18:04 uur, door Ben47