Kaarten: KNMI
Wat een verschil zeg! Ik zit in Driel (ligt tegen Arnhem aan) en hier ligt idd wel een beetje sneeuw, maar een heel dun, bijna transparant laagje. En ik denk dat 40% van de grond bedekt is en de rest is sneeuwvrij. Sneeuwt ook maar heel licht. Zag net op buienradar (niet de betrouwbaarste, ik weet het) dat wij nog kans maken op wat sneeuw vanmiddag. Klopt dit?
Het was niet heel erg veel maar alles was wel wit inclusief de stoepen. Nu is het eigenlijk weer weggesmolten dus dat betekent denk ik dat de grond nog te warm is...
Gebeurt vaak met storingen uit het zuid-westen. Kijk maar naar 14 januari kwam ook stuk noordelijker.
Wat een gebied als je naar de radar kijkt.. En dat is nog maar nummer 1
U ziet hier het NASA model.. Jaja ook dat bestaat
Redelijk gelijk aan Hirlam lijkt me al laat dit model de eerste sneeuwzone wel heel ver over Nederland trekken.
| Gewijzigd: 11 maart 2013, 11:28 uur, door Stefanv
U ziet hier het NASA model.. Jaja ook dat bestaat
Redelijk gelijk aan Hirlam lijkt me al laat dit model de eerste sneeuwzone wel heel ver over Nederland trekken.
Nog een paar
ECMWF:
GEM:
Tot dinsdag avond moet verspreid rekening gehouden worden met krachtige sneeuwval. Hierbij ontstaan er neerslaghoeveelheden tussen 15 en 25 cm in 24 uur, plaatselijk zelfs meer. Op uitgebreide schaal moet rekening worden gehouden met sneeuwverstuivingen.
NEERSLAG:
Met de noordoostelijke stroming hebben we in het noorden van het land te maken met een continue aanvoer van lichte sneeuw of sneeuwbuien die worden aangemaakt boven de Oostzee of de Duitse Bocht. Deze buien kunnen tot en met vanavond doorgaan, alhoewel ze wel geleidelijk minder actief worden. Boven de Noordzee wordt ook regelmatig onderkoelde regen gemeld, De kans dat dit reëel is schat ik niet groot in, de opbouw van de atmosfeer is hiervoor te onstabiel, er staat teveel wind en de top van de bewolking is te koud. Vanmiddag neemt in het zuiden en zuidoosten van het land de kans op sneeuw van het zuidwesten uit toe, Hirlam komt hiervoor met een duidelijk signaal. Voor de onzekerheden zie modelbeoordeling. De laatste D11 run berekent voor het noorden 1-3 cm (zie beoordeling) en tot dinsdagmiddag voor het zuiden 5-10 cm en voor ZO-Brabant en de zuidelijke helft van Limburg 10-20 cm. Dit wordt ook door Harrmonie en ECHR in deze mate berekent, eerdere verschillen zijn nagenoeg verdwenen. Overigens staat voor de meeste delen van België en de aan Limburg grenzende deelstaten in Duitsland een waarschuwing extreem weer uit voor >10cm/6 uur = code oranje. | Gewijzigd: 11 maart 2013, 12:15 uur, door Stefanv
edit:
vergelijkCitaat van Citaat van sneeuw, maandag 11 maart 2013, 12:12 uur Nieuwe Guidance van het KNMI:
...
Overigens staat voor de meeste delen van België en de aan Limburg grenzende deelstaten in Duitsland een waarschuwing extreem weer uit voor >10cm/6 uur = code oranje. Meer dan 10 cm in 6 uur is oranje.
NWC/Meteo info.be geeft rood bij:
sneeuw: 20 tot 40 cm verse sneeuw in 24 uur
sneeuw: 15 tot 25 cm verse sneeuw in 12 uur
| Gewijzigd: 11 maart 2013, 12:48 uur, door jcroon