Daar ben ik het niet helemaal mee eens.. de modellen lieten kwa neerslag misschien wel sneeuw zien maar als je naar de rest van de kaarten keek dan was die verwachte sneeuwval best wel een beetje opmistisch zelfs een stukje onverklaarbaar.
Toen het KNMI afgelopen vrijdagavond kwam met tot 10cm sneeuw kwam dit al niet overeen met de kaarten.. want ik snap nog steeds niet waar men dat vandaan heeft gehaald. (Zie mijn post van vrijdag )
Ik denk dat men gegokt heeft dat de temp op 850hPa sneller onze richting was gekomen en dan samen met de neerslag die aanzienlijk was (!) had dat zeker (veel) sneeuw opgeleverd.
Maar beide modellen gaven vrijdag al aan dat de 850hPa pas in de nacht van za/zo ging kwa temperatuur ging zakken en dat de echte koude van 850hPa pas vandaag over ons heen zou komen ( terwijl de band van neerslag al voorbij zijn).
Ik gok dat zij gegokt hebben..
| Gewijzigd: 10 maart 2013, 12:01 uur, door Callie-P
Gaat een spannend dagje worden morgen! 50/100km noordelijker en er ligt zomaar in een groot deel van Nederland een pak sneeuw.
http://www.yr.no/sted/Nederland/Zeeland/Kapellebrug/ Ziet er toch goed uit.. 10 tot 17cm sneeuw
| Gewijzigd: 10 maart 2013, 12:17 uur, door Stefanv
Ik laat je pluimpjes even staan.
Ben ook benieuwd of het dinsdag de 12e een ijsdag wordt. Dat zou een evenaring worden van de tot nu toe laatste ijsdag in de lente in de Bilt in 1947 sinds de metingen begonnen. Aan de andere kant hoop ik toch ook weer van niet. 1947 was een bijzonder jaar, niet alleen omdat ik er in geboren ben, maar zón jaar met een op 1 na strengste winter (met 3 koudegolven met in totaal 40 dagen) en vervolgens heetste zomer (met 4 hittegolven en met 36,8 graden de hoogste temperatuur in De Bilt aller tijden) is toch bijzonder.
Bron Tabel: KNMI
| Gewijzigd: 10 maart 2013, 12:59 uur, door Ben47
ik zou zeggen haal het slotje er van af en maak het wintertopic weer actueel.
Ik gok dat zij gegokt hebben..ik denk dat ze hier meegelezen hebben, de meeste posten in dit draadje gingen toch uit van ijzel en sneeuw op grote schaal. de sneeuwpluim van EC van dee morgen geeft overigens ook voor vandaag nog sneeuw, niet in grote hoeveelheden, nergens meer dan een cm of 2,5 maar wel overal. Ik zie dat nog niet zo snel.
Eventje de "populaire versie" van weerplaza, die ziet er het interessantste uit qu verschillen:
Noordoost
Oost
Zuidoost
GFS heeft geen "sneeuwpluimen", althans ik heb ze nog niet gevonden.
Wie wat meer pluimen bekijkt zal zien dat de sneeuwverwachtinge voor Nederland behoorlijk minder zijn dan de veel gehoorde kreet "sneeuwdump" doet vermoeden.
Zowel EC als GFS kaarten laten het vooral ten zuiden van de taalgrens kouder en natter/witter worden dan ten noorden daarvan. Ik denk dat onze Hoegaardse en Zuid-Limburgse correspondenten de beste papieren hebben.
ik zou zeggen haal het slotje er van af en maak het wintertopic weer actueel.
Waarom een wintertopic heropenen in de lente Je hebt dikwijls herfstweer in de zomer. Openen we dan ook een herfsttopic? Nope
ik zou zeggen haal het slotje er van af en maak het wintertopic weer actueel. Nee hoor, het is voorjaar en bij het voorjaar horen ook koudere periodes. Dat kan zelfs nog tot mei. We hebben van de winter toch ook geen lente of herfst topics geopend toen het tegen of zelfs over de 10 graden + was?
De winter is voorbij, dit is gewoon een koudere periode. Ook in juli of augustus kan het wel eens een weekje 10-15 graden kouder zijn met regen, gaan we het ook geen herfst noemen (als wordt er dan we gezegd dat het net herfst lijkt) .
Ik laat je pluimpjes even staan.
(jcroon: ik niet)
Ben ook benieuwd of het dinsdag de 12e een ijsdag wordt. Dat zou een evenaring worden van de tot nu toe laatste ijsdag in de lente in de Bilt in 1947 sinds de metingen begonnen. Aan de andere kant hoop ik toch ook weer van niet. 1947 was een bijzonder jaar, niet alleen omdat ik er in geboren ben, maar zón jaar met een op 1 na strengste winter (met 3 koudegolven met in totaal 40 dagen) en vervolgens heetste zomer (met 4 hittegolven en met 36,8 graden de hoogste temperatuur in De Bilt aller tijden) is toch bijzonder.
Bron Tabel: KNMIIk laat de tabel even staan.
Het zal er om hangen:
De laatste kaart geeft GEEN ijsdag aan
GFS ook niet:
Waarom ik de tabel laat staan? Een ijsdag is weliswaar mogelijk, dat het ook de koudste (overdag) 12 maart wordt met een max die lager ligt dan -0,8 zit er denk ik niet in, daarvoor ligt de vorstgrens te ver weg.
Jazeker. tot 31 maart.
Hirlam ziet er weer beter uit;
Verder gaat de run nog niet..
Grtzz | Gewijzigd: 10 maart 2013, 13:40 uur, door Stefanv
source www.nu.nl.. (http://www.nu.nl/binnenland/3364752/onophoudelijke-regen-zorgt-record.html)
Dit staaft mijn aanname dat het KNMI verwachte dat het eerder koud zou worden dan de modellen aangaven...indien de temperatuur dus sneller was gedaald dan had er wel degelijk een pak sneeuw gelegen dus gebasseerd daarop verwachte het KNMI afgelopen vrijdag in haar verwachting 10cm sneeuw
Edit Sanwa: Dat stukje kan je hier ook lezen | Gewijzigd: 10 maart 2013, 14:28 uur, door Sanwa
Met de astronomische lente voor de deur werd Nederland weer in de spreekwoordelijke koelkast gezet. Koude lucht veroverde de afgelopen 24 uur voor de zoveelste keer terrein, ditmaal vanuit het noorden en inmiddels is het overal kil, koud en winters..... Lees hier het stuk verder
boven frankrijk hangt serieus wat onweer,als dat nu eens naar hier kwam en sneeuw gaf
zeer mooi beeld op de sat,lijkt wel zomers onweer,misschien dat het afgezwakte complex hier morgen nog sneeuw geeft | Gewijzigd: 10 maart 2013, 17:15 uur, door Jenss