"Het heeft lang genoeg geduurd die winter!" Dat is toch wel de meest voorkomende zin die ik de laatste dagen van verschillende mensen hoorde. Ook de vraag of er nog geen lente op de kaarten staat wordt meermaals gesteld. En ik moet eerlijk zijn dat ik als winterliefhebber toch ook stilaan verlang naar een heuse weersverandering. En er is hoop! In het wintertopic zagen we ze al verschijnen: de eerste kaarten met +10 graden en zelfs iets meer. Ook in de avondruns zien we dat het hogedrukgebied dat al een tijdje voor de oostelijk stroming en dus voor aanvoer van koudere lucht zorgde, na het weekend richting het oosten trekt. Hierdoor krijgen we meer aanvoer van zachtere lucht uit het zuiden. Hieronder een animatie op basis van GFS:
Omdat we ons profileren als meteorologische website hanteren we dus ook die creteria voor de start van de seizoenen. Dus op Onweer-Online start de lente op 1 maart 2013. Eén ding is zo goed als zeker dat het niet zonder horten of stoten zal gaan. In de loop van de week krijgen we eindelijk te maken met temperaturen die normaal zijn voor de tijd van het jaar en vanaf donderdag moet het zelfs lukken om wat vaker de zon te zien. De zon en een 8-tal graden zal al veel mensen tevreden stellen. Na het weekend zou het volgens de laatste verwachtingen nog iets zachter worden en is de +10 graden mogelijk. Ook in de pluim is de stijging van de temperaturen te zien.
Voor de heel lange termijn en puur ter discussie en speculatie de verwachting van WSI (Weather Services International):
“The winter of 2012-13 has been quite cold across northern Europe, while the southern regions have been milder and quite wet, which is fairly typical with the numerous atmospheric blocking episodes that have occurred. Going forward, all of the objective evidence suggests that the coldest March weather, relative to normal, will occur in northeastern Europe and western Russia, with milder southwesterly flow becoming established across much of Western Europe,” said WSI chief meteorologist Dr. Todd Crawford. “For April and May, the objective guidance suggests that the blocking will finally relax, with milder temperatures developing across northern Europe and any below-normal temperatures confined to western and southern sections.”
In March, WSI forecasts:
Nordic Region – Colder than normal Finland, warmer than normal elsewhere
UK – Warmer than normal
Northern Mainland – Warmer than normal
Southern Mainland – Warmer than normal, except Iberia
In April, WSI forecasts:
Nordic Region – Warmer than normal
UK – Cooler than normal
Southern Mainland – Warmer than normal, except Iberia
In May, WSI forecasts:
Nordic Region – Warmer than normal
UK – Warmer than normal
Southern Mainland – Cooler than normal
Bron: WSI
©Onweer-Online
| Gewijzigd: 28 februari 2013, 10:14 uur, door Bart Standaert
Temperatuur vooruitzichten voor de periode maart 2013 - mei 2013 zijn vergelijkbaar met het normale voor vrijwel geheel Noorwegen m.u.v. Oost-Finnmark waarvoor de seizoensverwachting gemiddeld 1 ° C boven normaal geldt. Buiten het vasteland van Noorwegen is er een bijzonder sterk signaal voor Spitsbergen en de wateren van Groenland, tot 3 graden warmer dan normaal.
Op het kaartje komen ook België en Nederland voor. Daar zie ik dat een gemiddelde temperstuurafwijking van +1 graad wordt verwacht. (aangezien wordt uitgegaan van een langjarig gemiddelde van 1961-1990 die kouder was dan de periode 1981 -2010 kan gesteld worden dat de verwachting voor onze streken de 'normaal' benadert)
Deze seizoensverwachting is een gemiddelde over drie maanden, het is derhalve mogelijk dat een maand warmer dan normaal, de andere kouder, terwijl de derde normaal kan verlopen. Normaal als we vergelijken met de gemiddelde temperatuur voor de periode 1961-1990 (waarvan Noorwegen vanuit gaat). Deze periode was iets koeler dan de afgelopen decennia is geweest.
Welkom aan de lente en aan allen die hier net als in het wintertopic ongetwijfeld weer boeiende bespiegelingen zullen houden.
Het was meteorlogisch een normale winter, maar toch eentje die flink winters was af en toe en in elk geval voor het gevoel best lang duurde.
Nu het van dat grijzige weer is, begin ik, een grote liefhebber van koude, sneeuw en ijs, toch ook wel weer te verlangen naar lekker rommelen in de tuin, het geluid van de vogeltjes.. Een pak sneeuw kan altijd nog komen (denk aan maart 2005). Eigenlijk wil ik bij 21 graden in de tuin werken en ik wil OOK sneeuw.
Enfin, we kunnen van alles willen, we gaan het zien. Ik ben benieuwd naar de meteorologische beschouwingen van de mensen hier die daar beter in zijnn dan ik! | Gewijzigd: 27 februari 2013, 09:12 uur, door Raymond
Die warmte daar vind ik bijzonder verontrustend. Alweer is de ijsaangroei rond de noordpool deze winter achtergebleven met die van de laatste decennia.
van 24 (boven), 26 (midden)en 27 (onder) febr met gelijke dagen recht onder elkaar en met dezelfde schaal.
Op korte termijn (KT=5 dagen) gaan we de winter uitzwaaien met een koud nachtje, e.e.a. afhankelijk van of de opklaringen komende nacht doorzetten. De nacht naar 1 maart lijkt juist zacht te gaan verlopen. De temperaturen willen nog niet echt op de pluim, integenstelling tot radio en TV- berichten over 10 graden zaterdag komt de pluim rond 5 graden uit. Alles zal afhangen van of de zon kans ziet te overwinnen.
Op Middenlange termijn (MT=middelste 5 dagen). Op 5 maart zien we hogere temperaturen en ook gelijk de spreiding toenemen. De meeste leden zitten toch boven de Oper/Control en het is te hopen dat 1 van die leden het bij het rechte eind heeft.
Op lange termijn (LT = laatste 5 dagen) zien we de koudere trend in de gemiddelde verwachting die aan het eind van MT is ingezet doorzetten. Maar goed, zoals we de afgelopen dagen hebben kunnen zien kan op MT en LT alles met de dag veranderen.
| Gewijzigd: 27 februari 2013, 10:49 uur, door Ben47
maart:iets te koel
april:warmer dan normaal
mei:begin warm eind koel
dit is gebaseerd op de actuele luchtdrukverdeling en mijn persoonlijke verwachting van waar de straalstroom gaat liggen,ze ligt nogal zuidelijk dus ik denk dat we een redelijk warme,vochtige lente gaan krijgen
Dat kan bij 8 graden ook, maar dan is het niet lekker (naar mijn smaak).14 graden als luchttemperatuur is in maart in de zon gemakkelijk tegen de 20 graden.
Voor mij ligt de magische grens iets hoger, namelijk op 15.556 'C (of te wel 60 'F) Al klinkt Fahrenheit wel wat vaag, zoals het vriespunt is 32 'F en de tropische 30 'C is 86 'F. Het is wel preciezer is Celsius. Natuurlijk kan je Celsius weer opdelen in decimalen, maar dat kan je ook weer met Fahrenheit. Zelf ben ik zo gewend geraakt om temperaturen in Fahrenheit te lezen, dat die ook standaard instellingen zijn geworden op mijn computer.
lees al langer mee ook de winter topic die gesloten is.
ben geen winterman maar...zoals de karten aangeven
vroege lente op komst??we zien het wel want al een paar jaar
gedraagd elk seizoen zich niet zoals het hoort.de laatste 3 jaar
veel van die vreemde dippen erin dan warm dan weer koud etc.
ik hoop dit jaar een mooie lente!! en niet te veel van t goede
anders blijfd er weer weinig over voor de rest van het zeizoen..
en ga zo door met dit forum.
Daarna op LT blijven net zoals gisteren, veel leden voor een kouder weertype gaan.
@moderators, vervelend om te weten waar ik een bericht zoals dit moet plaatsen: vanwege de koude zou het ook in het wintertopic thuishoren. Maar ik plaats het hier omdat de eventuele koude in de lente valt. Is dat OK voor jullie?
Edit Sanwa: Natuurlijk is het goed
| Gewijzigd: 28 februari 2013, 09:53 uur, door Sanwa
welnee !
altijd als de LT positief is word er gevreesd voor het tegenovergestelde ( wat altijd aannemelijk is )
en nu is hij negatief en moet er gehoopt worden....nou nee
LT is nonsens om naar te kijken.
weather without storms is no weather at all.