wel grappig,bij de hellmannwedstrijd van weerplaza had ik gegokt op een getal van 65,scheelt toch maar 0.6 hellmannpuntjes
Berichten samengevoegd door Sanwa
Heeft nu wel lang genoeg geduurd en is leuk geweest. en mag van mij nu echt wel lente worden!! Grijze weer is ook niks aan
Vaarwel winter welkom lente!
En wil iedereen bedanken voor de leuke discussie,s en uitleg over de winter.
Ik zal nu wat minder op het forum zijn. Maar kom zeker af en toe nog eens kijken.
Tot de volgende winterdiscussie.
Hopen maar op een mooie lente en zomer, dat hebben we wel nodig na die pruts zomers van de afgelopen jaren, geen half herfst weer in die periode...
Nog los van of er hoge of lage temperaturen komen, lijkt een lentediscussie wel nuttig. Immers, op 1 maart is de meteorologische winter voorbij, ookal kan maart zijn staart flink roeren en aprilletje zoet.......
De laatste 2 weken heb ik het nog een beetje aangekeken en zo af en toe nog een kreetje gegeven, maar vrijdag a.s. is het 1 mrt en dus het einde van de meteorologische winter.
Dat zal ook voor mij betekenen dat ik voor deze winter de handdoek in de winter.. o nee ring gooi en met smart alweer uitkijk naar het nieuwe wintertopic wat in Q4 ergens zal worden gestart.
Lentes en zomers vind ik fantastisch om met name buiten te zijn, wat langs het strand te slenteren, weer-technisch vind ik het een stuk minder leuk tenzij er extremen verwacht worden.. ( onweer,regen wind en hoge temperaturen enz enz)
Voor nu wil ik iedereen bedanken voor alle input die jullie gegeven hebben aan dit topic en de mooie discussies die we gehad hebben waarbij we de ene keer de verwachtingen perfect voor elkaar hadden en de andere keer verrast werden.
Bart en Ben jullie hebben het topic gedreven en het was gewoon een super gezellig seizoen ! Jullie mogen vrijdag het licht uitdoen
Next stop zal het Lente topic zijn waar Bart zeker weer een mooie opening voor zal maken en waar ik zeker mee zal lezen maar mijn inbreng zal daar minimaal zijn of misschien wel niet... tenzij er wat leuks gebeurt
Dus voor nu zegt deze "Winter Callie-P" even gedag en ik zie de die-hard winteraars in Q4 wel weer terug en de anderen zullen mij zo af en toe wel zien fladderen op het forum
SEE U !
| Gewijzigd: 26 februari 2013, 00:02 uur, door Callie-P
Vind het wel tijd worden voor een voorjaarstopic. Dat het nog geen 1 maart is mag geen beletsel zijn, wintertopics starten ook al in oktober, soms zelfs in spetember als er mensne in augustus al beginnen over horrowinters, maar ik mag hopen dat dat een eenmalige uitzondering was. (Overigens startte vorg jaar het voorjaarstopic ook al op 22 februari...
Bart en Ben jullie hebben het topic gedreven en het was gewoon een super gezellig seizoen ! Jullie mogen vrijdag het licht uitdoen
Bedankt Callie-P, het was (is) prettig met je te samenwerken en in de chat met je te discussiëren zowel over het weer als over alles en nog wat. Ik sluit me bij je woorden aan om iedereen te bedanken voor hun bijdragen. Tja, nu het 'winter' licht uit doen en behalve vrijdag het weekend binnen te laten ook de lente te verwelkomen, hoewel er behalve de winter voor meteorologen nog de kalenderwinter (t/m 19 maart) en de winter voor de Hellmanngetallen (waardoor Roan en Delta nog tot tot 31 maart stand-by moeten blijven, waarvoor dank) bestaat.
Hoe verliep deze winter? Ik beperk me tot de gemiddelde temperaturen in Nederland ten opzichte van de normaal.
Tot en met 25 februari ligt de gemiddelde temperatuur van deze winter voor De Bilt 0,4 onder normaal.
December verliep warmer dan het langdurig gemiddelde ondanks een koud begin. In de eindspurt steeg in De Bilt het gemiddelde tot 1,3 boven de normaal.
Januari begon warm en eindigde warm, maar was daar tussenin langdurig koud. Het gemddelde in De Bilt bleef 1,1 graad onder normaal.
Februari begon ook aan de warme kant, maar daarna bleef het met kwakkelweer langdurig aan de koele kant. T/m de 25e lgt de gemiddelde temperatuur van februari in De Bilt 1,7 graden onder de normaal, maar heeft nog 3 dagen met hogere temperaturen te gaan.
Hier het temperatuurverloop van de wintermaanden 2013 voor De Bilt
Hieronder voor alle KNMI meetstations het verschil in temperatuur met de 'normaal' die voor die KNMI meetstations gelden. Februari is nog niet afgelopen en derhalve nog geen kaartje. T/m de 25e lgt de gemiddelde temperatuur van februari in De Bilt 1,7 graden onder de normaal. Het gemiddelde zal met nog drie warmere dagen te gaan iets stijgen. Maar het kaartje zal ongetwijfelt eveneens blauw zijn, d.w.z. kouder dan normaal.
Kaartje met ligging KNMI meetstations
| Gewijzigd: 26 februari 2013, 11:15 uur, door Ben47
Ik krijg het plaatje er even niet op, maar het is LT ik weet het, maar toch wel verassend dat europese model ... toch ?
Wat een verschil met Andere model, wat denken jullie, kan kou nogmaals terugkeren ?
(ik ben een leek hoor, dus gewoon een vraag )
Of de kou kan terugkeren? Jazeker. Maart is nu eenmaal een overgangsmaand en daarvan kan je vanalles verwachten, zeker tot de helft van de maand.
Zie voor verdere achtergrondinfo over de lente (en dus ook maart) hier: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/37490/achtergrondinfo-lenteweer/#message388836
| Gewijzigd: 26 februari 2013, 12:34 uur, door Ben47
Uit het KNMI bericht voor de luchtvaart blijkt dat de hoogtetemperaturen van 300 meter tot 1650 meter hoogte 0 graden is. Dat (Isothermie, met op veel hoogten 0 graden) kom je niet vaak tegen. Dus weinig kans op vertikale ontwikkeling van wolken (Cumulus, Cumulonimbus). Ook rook e.d. kan daardoor niet hoog stijgen.
.
HOOGTEWINDEN EN TEMPERATUREN:
12 UTC:
hoogte graden
150m +02
450m 00
900m 00
1500m 00
3000m -07
| Gewijzigd: 26 februari 2013, 15:28 uur, door Ben47
Voorjaarsdagje aan het worden hier, zonnetje breekt door. Haast lente achtig