Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

21 Nov 2024 00:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:57:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

20 Nov 2024 23:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

20 Nov 2024 23:34:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:26:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA; Venango, PA.

20 Nov 2024 23:20:48
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
22 februari 2013, 19:36 uur | Bericht #389077
zoo is hiet behoorlijk rustig. ondanks het buiten echt vies gemeen koud is.
Delta
Lid
22 februari 2013, 19:56 uur | Bericht #389078
Citaat van steffantje, vrijdag 22 februari 2013, 19:36 uur zoo is hiet behoorlijk rustig. ondanks het buiten echt vies gemeen koud is.
Ik denk dat we er met z'n allen zo gewend aan zijn geraakt dat het niet meer "bijzonder" is om over de aanwezige kou te praten. Tenminste zo beredeneer ik het op dit moment.
Waarom deze advertentie?
Ossekop
Lid
22 februari 2013, 20:49 uur | Bericht #389081
Citaat van Delta, vrijdag 22 februari 2013, 19:56 uur
Ik denk dat we er met z'n allen zo gewend aan zijn geraakt dat het niet meer "bijzonder" is om over de aanwezige kou te praten. Tenminste zo beredeneer ik het op dit moment.

Of het zou zo maar eens dat mensen zo zoetjes aan "wintermoe" zijn.
Het duurt nu ook wel behoorlijk lang al. Steeds weer een korte periode boven nul, maar deze week duidelt ie weer eronder. Heb de maandsommen van januari gemist, maar die zal toch wel kouder dan normaal zijn. Zo verwacht ik februari ook kouder dan het langjarig gemiddelde.

Van mij mag het nu wel lente worden.
Callie-P
Moderator
23 februari 2013, 08:38 uur | Bericht #389093
Citaat van Ossekop, vrijdag 22 februari 2013, 20:49 uur
Heb de maandsommen van januari gemist, maar die zal toch wel kouder dan normaal zijn. Zo verwacht ik februari ook kouder dan het langjarig gemiddelde.

here you go..

sneeuwverwachting voor morgen : ( alle neerslagkaartjes vanaf middernacht tot zo/ma nacht hebben dezelfde neerslag)
Lichte sneeuwval maar dan wel 24h.  Mooi kaartje dit toch

Jenss
Moderator
23 februari 2013, 08:55 uur | Bericht #389094
hangt behoorlijk wat sneeuw in duitsland,en als ik het zo zie is het bijna allemaal voor het zuiden en midden en zeer weinig voor het noorden,het weermodel wrf berekent trouwens tot 20 cm in zuid limburg,elders in het zuiden 5 tot 10 cm(bron noodweer.be)
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
23 februari 2013, 09:04 uur | Bericht #389097
Toch wel bijzondere guidance van het KNMI die met hoeveelheden tot 15 cm afkomt langs de Belgische grens:

MODELBEOORDELING:
Grootschalig zijn de modellen consistent maar wat de verwachte neerslag betreft hebben ze allemaal wat moeite met deze synoptische situatie. Zowel Harmonie als Hirlam berekenen de eerste neerslag aan het eind van de ochtend boven het zuidoosten. ECHR heeft dit wat later. Alle modellen laten wel de neerslag met het genoemde hoogtefront in de nacht naar zondag verder over het land trekken, maar ook dan zijn er in de neerslaghoeveelheid significante verschillen. ECHR laat de neerslagactiviteit zondag vrijwel geheel uitdoven, Hirlam berekent de meeste neerslag. Over de soort zijn alle modellen het wel eens, sneeuw.

NEERSLAG:
Uit de SC velden valt af en toe een vlok sneeuw. Boven de Noordzee wordt door een enkel platform af en toe ijzel gemeld. Gezien de progtemps zou dit uit een compleet onderkoelde laag en ontbreken van middelbare bewolking kunnen. Uit het dikker wordende pakket bewolking eerst in het zuidoosten (langdurig) lichte sneeuw. Zowel Harmonie als Hirlam berekenen voor Zuid-Limburg tot zondag 24 UTC een totale laag van 5 tot 10 cm en tegen de Belgische grens aldaar zelfs 10 tot 15 cm. De grens met 3 tot 5 cm ligt zo'n beetje van EHWO tot EHTW. ECHR komt niet verder dan rond de 5 cm voor het zuiden van Limburg.

En aanvullend ook de waarschuwing van Karim van Severe Weather Outlook Benelux:

ZATERDAG 23 FEBRUARI 2013
++  23/2 - 08Z : ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR SNEEUWVAL VAN 23/2 18Z TOT 24/2 12Z ++

Een hoogtelaag bepaalt het weer over W-EUR. Tussen dit laag en een hogedrukbruk over het noorden wordt polaire landlucht uit het noordoosten over onze streken gestuurd. Actueel is de temperatuur op 850 hPa -15°, wat koud is. De komende 24 tot 36 uur gaat het kwik op deze hoogte richting -7°. Deze opmerkelijke opwarming is advectief, want aan de noordelijke flank van het uitgestrekte hoogtelaag over FR wordt zachtere en meer vochtige lucht naar onze streken aangevoerd, afkomstig uit het oostelijke deel van de Middellandse Zee.

Vooral meer vochtige lucht in de hogere luchtlagen, waarin we dusdanig enkele frontale structuren kunnen intekenen. Deze bereiken de Benelux tegen vanavond en vannacht en trekken morgen naar de UK. Vanuit Duitsland stijgen vandaag de sneeuwkansen. Tegen de middag kan er al wat lichte sneeuw vallen in het oosten en vannacht en morgenvroeg valt er dikwijls wat sneeuw over gans de regio. Door orografische lifting lijkt de meeste sneeuw te vallen tegen de heuvels van SE-NL en het Ardennenmassief. Daar kan er tegen morgenmiddag tot 10 cm vallen. In de andere gebieden gaat het eerder om 1-3 cm, lokaal iets meer. Vooral UKMO, ALARO en DWD geven gemiddeld 3-5 cm sneeuw, ECMWF en GFS houdt het op 1-3 cm.

Het vriest overal tot zondagvoormiddag, daarna dooit het een graad of 2 in de westelijke gebieden, één graad over centraal BE. Dus daar gaat het eerder om smeltende sneeuw al zijn de hoeveelheden tegen dan erg beperkt. We dienen altijd rekening te houden met droge lucht in de onderste lagen met flink negatieve dauwpunten, dus de nattebol blijft lang negatief. De grootste overlast is dus voorzien voor vannacht en morgenochtend, in het oostelijke gebieden (SE-NL/ARD) reeds vanavond. Morgen overdag is de lagere gebieden zouden de wegen redelijk moeten liggen, in zoverre er daarvoor al noemenswaardige sneeuw (>1-2 cm) gevallen zou zijn (waar ik dus wel van uit ga).

Bronnen: KNMI, http://severeweatheroutlook.blogspot.be/ | Gewijzigd: 23 februari 2013, 09:05 uur, door Bart Standaert
BartS
23 februari 2013, 09:22 uur | Bericht #389102
Vogens Hirlam krijgen we allemaal ons deel van de (lichte)sneeuwval. Animatie tot morgennacht:

BartS
Cerb
Lid
23 februari 2013, 09:35 uur | Bericht #389104
Aardig fris op het fietsje. Het wachten kan gaan beginnen voor de sneeuw
marcbb
Lid
23 februari 2013, 09:58 uur | Bericht #389108
Citaat van Cerb, zaterdag 23 februari 2013, 9:35 uur Aardig fris op het fietsje. Het wachten kan gaan beginnen voor de sneeuw

Sneeuwt het bij jullie nog niet dan?
MeesterJ
Lid
23 februari 2013, 10:16 uur | Bericht #389110
Jawel de hele ochtend al lichtjes en het is ook wit. Maar het is van die hele fijne poedersneeuw. Krijg je niet echt n dikke laag van
Franky43
Lid
23 februari 2013, 10:23 uur | Bericht #389111
Hier ook lichte motsneeuw met een dun laagje wit op de straat.
23 februari 2013, 10:33 uur | Bericht #389114
nog geen vlokje sneeuw gezien hier. komt vast allemaal nog.

Kan iemand de pluim plaatsen want die is ook weer goed koud!! zelfs nog kwakkel winter in maart en gaan heel veel leden voor

Lente voorlopig niet!
Stefanv
Moderator
23 februari 2013, 10:53 uur | Bericht #389117
Jaja het knmi heeft een waarschuwing uitstaan voor zeeland van 12 uur lang voor 1cm sneeuw haha het moet niet gekker worden....
23 februari 2013, 10:54 uur | Bericht #389118
Inderdaad weer veel kouder pluim. Winter geeft zicht niet zo snel gewonnen.

BartS
Ries
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 februari 2013, 10:56 uur | Bericht #389119
Citaat van steffantje, zaterdag 23 februari 2013, 10:33 uur nog geen vlokje sneeuw gezien hier. komt vast allemaal nog.

Kan iemand de pluim plaatsen want die is ook weer goed koud!! zelfs nog kwakkel winter in maart en gaan heel veel leden voor

Lente voorlopig niet!

U vraagt. :)
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Jasneker
Lid
23 februari 2013, 10:58 uur | Bericht #389120
Sneeuw verwacht ik hier in Sneek niet eerder als aan he eind van de avond/nacht, het gebied trekt maar langzaam op en lost ook wat op aan de voorkant.
Maar komen doet het, dus ff geduld.
De pluim staat ook hier wel, en naar de 15 daagse pluim gezien duikt de temperatuur aan het eind zelfs weer naar beneden.
De winter iis nog niet voorbij...
Groeten, Cor
Ossekop
Lid
23 februari 2013, 11:49 uur | Bericht #389122
Wat heeft deze uitzonderlijk lange koude periode voor gevolgen met het poolijs??
Er wordt al jaren geconstateerd dat het daar minder wordt, maar van de andere kant komt er wel ieder jaar meer seizoensijs bij.
bron en bron2 en bron3
Nu is het zo dat er in het poolgebied boven Rusland en Alaska de meeste ijs kan vormen, maar uitgaande van de verhalen uit met name Amerika, lijk thet hier ook kouder dan normaal.
Het zou dus zomaar kunnen dat er nu weer behoorlijk veel ijsaangroei is in vergelijking met andere jaren. | Gewijzigd: 23 februari 2013, 11:52 uur, door Ossekop
23 februari 2013, 12:10 uur | Bericht #389123
weetje wat mij de laatste jaren wat opvalt We. zaten afgelopen jaren vaak op een ZW of W circulatie met Af en toe (tijdelijk) O No wind. Van af december 2012 zijn de rollen wat omgedraaid. Zien we tot nu O No wind en tijdelijk even W of ZW wind. Praat nu over het hele jaar seizoen winter lente zomer herfst. En toch is me dit opgevallen. Zal dit patroon zo aan houden met No O wind. Duurd het wel even voor we echt warmte (lente) gaan krijgen. Maar daar in tegen kunnen we wel heel mooi voorjaar en zomer verwachten als we op de O No blijven zitten met af en toe onder breking uit W ZW. oosten wind staat toch in teken van droge lucht dus veel zon?

Is Dit toevallig bij meerde opgevallen? of ben ik de enigste die dit opvalt?

Zit misschien ook wel helemaal verkeerd met me opmerking maar graag hoor ik het dan ook. | Gewijzigd: 23 februari 2013, 12:12 uur, door steffantje
23 februari 2013, 12:24 uur | Bericht #389124
Dat is wel hele grote overgang van KNMI zeg In Brabant 5-10 cm en dan in zeeland ernaast tot 1 cm..
jcroon
Lid
23 februari 2013, 12:31 uur | Bericht #389125
Citaat van steffantje, zaterdag 23 februari 2013, 12:10 uur Is Dit toevallig bij meerde opgevallen? of ben ik de enigste die dit opvalt?

Zit misschien ook wel helemaal verkeerd met me opmerking maar graag hoor ik het dan ook.
Het was me eigenljk niet opgevallen maar nu je het zegt.

Ondanks de opmerking
Citaat van Citaat van Bart Standaert, zaterdag 23 februari 2013, 10:54 uur Inderdaad weer veel kouder pluim. Winter geeft zicht niet zo snel gewonnen.Vind ik het wel meevallen. De oplettende lezer  weet dat ik geen winterliefhebber  ben...
En toch, ondanks dat het fris is vind ik dit geen winterpluim.
De pluim geeft aan dat de winter het nog even halfslachtig, zonder veel geloof in eigen kunnen, probeert: Te fris  voor de mensen die  naar het voorjaar verlangen, te warm voor wie nog winter wilt. Niemand blij :D. Beetje als de afgelopen winter: de echte winter zette nooit echt door, een flinke  opwarming werd ook vaak uitgesteld. Meestens wat kouder zonder vor langere tijd echt extreem koud te worden

En terugkijkend op de afgelopen maanden en  de opmerking van Steffantje:
Inderdaad vrij veel oostelike stromingen maar  toch het idee dat deze stromingen minder afkoeling  hebben meegenoemen dan we vaak  verwachtn en gewend zijn bij deze stromingen. Ik ben geen winterliefhebber maar echt extreem vervelend vond ik de afgelopen weken niet. Geen echte exree kou  over langere perioden,  vrij wienig neerslagoverlast. Voor mij vervelend (maar niet rampzalig), voor menig winterliefhebber te weinig.

Op naar het rokjesweer, op naar de 30 graden.

Terug naar boven
Dit topic is gesloten
8 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 8 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
8 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 672 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 672, lezen 9 mensen het topic "Winter 2010 discussietopic deel 13".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden