Beetje saai eigenlijk. Geen dump van sneeuw, geen echte kou en ook geen spectaculaire overgang naar het voorjaar, hoewel dat laatste nog wat vroeg is denk ik, daarvoor wachten tot na de 10e maart.
Citaat van Citaat van Callie-P, donderdag 21 februari 2013, 11:58 uur Het is mij nog steeds een beetje koffiedik kijken wbt het weekend en mogelijke sneeuwval. Het fluctueerd echt een beetje er run en het zou mij niets verbazen als het weer eens last minute work gaat worden..
Hoe dan ook hieronder een best wel appart 850hPa kaartje waar je de koude ziet boven Frankrijk en eigenlijk geen koude boven Wit-rusland. Deze koude zorgt ervoor of we wel of geen sneeuw zullen krijgen zondag. A.s. Zondag gaat deze bel van koude lucht opschuiven naar het zuidoosten en naar gelang de snelheid dat dit gebeurt zal bepalen of we sneeuw krijgen of gewoon regen..... spaaaannnned En tussen sneeuw en/of regen zit nog het verschijnsel "natter sneeuw" en met een kaart als deze kun je ook nog eens twee of drie van deze vormen van neerslag achter elkaar krijgen.
En dan nog, zo'n kaart is denk ik ook "alleen maar" het resultaat van 1 run van 1 lid (meetsal oper/control of zo), er zijn andere leden die andere kaarten zouden laten zien denk ik. Ik zou zo graag mijn winterjas op willen bergen maar ik doe het nog even niet, al was het alleen maar omdat ik het zelfs rond het vriespunt al koud heb.
Voor deze ene keer mag het van mij droog blijven
Ik snap sowieso al niet waarom mensen op sneeuw hopen die de dezelfde ochtend keihard wegdooit(of gelijk)..
Grtzzz
| Gewijzigd: 21 februari 2013, 12:37 uur, door Stefanv
Citaat van brugesboy76, donderdag 21 februari 2013, 13:21 uur in dilbeek sneeuwval redelijk dikke vlokken!! Sinds half een dwarrelen er ook wat sneeuwvlokken naar beneden in Leuven.
Het blijft niet liggen maar de vjivers van het arenbergkasteel beginnen ook weer dicht te vriezen (1mm).
En dan nog, zo'n kaart is denk ik ook "alleen maar" het resultaat van 1 run van 1 lid (meetsal oper/control of zo), er zijn andere leden die andere kaarten zouden laten zien denk ik. Ik zou zo graag mijn winterjas op willen bergen maar ik doe het nog even niet, al was het alleen maar omdat ik het zelfs rond het vriespunt al koud heb.
verschil zit hem erin dat dit al dagen in de runs zit ( meerder modellen) en niet in een enkele oper/control... maar geeft niet .. ieder zijn ding
wat betreft je winterjas en de leden.. hieronder een stukje van het KNMI:
In het grootste deel (70%) van de members komt een hoog boven het continent te liggen, wat bij ons voor een zuidwestelijke stroming zorgt, met zachter weer. De kans op zachter weer neemt toe naarmate we verder in de EPS-periode komen. De kans op temperaturen boven normaal is aan het eind van de periode zo'n 40 %.
| Gewijzigd: 21 februari 2013, 13:31 uur, door Callie-P
source : http://www.niederschlagsradar.de/schneeradar-schnee-in-Deutschland.aspx
verschil zit hem erin dat dit al dagen in de runs zit ( meerder modellen) en niet in een enkele oper/control... maar geeft niet .. ieder zijn ding
wat betreft je winterjas en de leden.. hieronder een stukje van het KNMI:
In het grootste deel (70%) van de members komt een hoog boven het continent te liggen, wat bij ons voor een zuidwestelijke stroming zorgt, met zachter weer. De kans op zachter weer neemt toe naarmate we verder in de EPS-periode komen. De kans op temperaturen boven normaal is aan het eind van de periode zo'n 40 %.
Dus als ik het goed begrijp is de kans op temperaturen rond normaal of lager 60%?
Maar Maandamorgen vertrek ik met school naar Spa, leuk om op dat moment nog naar daar te kunnen gaan om nog net voor de dooi in de sneeuw te zitten, maar voor degenen die thuisblijven zal ik mee hopen op sneeuw zodat iedereen wat gehad heeft he
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Laagst gemeten temperaturen vannacht.
KNMI Guidance van vanmorgen:
WIND:
Hirlam Uitvoer kan gevolgd worden. Door het toenemen van de gradiënt buitengaats af en toe 6 Bft.
BEWOLKING:
Patronen in de Hir Uitvoer zijn realistisch. Indicatie van St in de Harmonie Uitvoer (vroege) ochtend in het zuidoosten lijkt te sterk. Lucht lijkt daarvoor te droog, bovendien is de Harmonie Uitvoer 's nachts te koud en dus wat te vochtig. Meest significante patroon vrijdag overdag is een convergentielijn vanuit de Oostzee. De bewolking boven land heeft ook een duidelijke convectieve dagelijkse gang. Zaterdagmiddag nadert van het oosten uit gelaagde bewolking samenhangend met de eerste storing.
NEERSLAG:
Patronen zijn realistisch. Vooral de convergentiezone vanuit de Oostzee geeft wat sneeuw. Hoeveelheden zijn niet significant. Zaterdagavond in het oosten af en toe (lichte) sneeuw. Kansen op meer dan 0,3 mm/eq per 6 uur liggen in het uiterste zuidoosten rond 40% (GlamEps 2118 Uitvoer)
ZICHT:
In de polaire lucht goede zichtcondities. In lichte (mot)sneeuw hier en daar 5-8 km.
TEMPERATUUR:
Hir- en EC18 Uitvoer OK. Temperatuurverloop vrijdag/zaterdag vrijwel identiek aan donderdag. Harmonie Uitvoer in de nacht wat te koud. Vrijdagmiddag Tx rond +1 graad. Komende nacht rond -4, zaterdag weer rond +1.
Bron: KNMI, kaarten Weerplaza en KNMI.