Ochtendtemperaturen vrijdag 22 februari:
Neerslag, temp. op 2 meter en temp. op 1500 meter hoogte:
Neerslag:
Temperatuur 2 meter:
Temperatuur op 1500 meter:
Maxima op 6 maart volgens het Amerik. weermodel.
Guidance meerdaagse:
Modelbeoordeling en onzekerheden
De Uitvoer is zeer consistent. Tot en met zaterdag voert een noordoostelijke stroming koude lucht aan. Als gevolg van de doorstaande wind en wisselende bewolking vriest het 's nachts over het algemeen licht. De gevoelstemperatuur ligt meestal in de klasse tussen -5 en -10 graden, overdag ook tussen 0 en -5 graden. Na zaterdag stroomt er geleidelijk minder koude lucht rondom het lagedrukgebied boven Zuid-Europa over ons land. De kans op wat sneeuw is in het weekeinde wat toegenomen, zeker in het zuidoosten. De kans op minimaal 1 cm ligt nu tussen 10% in het noordwesten en 50% in het zuidoosten. Het binnenstromen van minder koude lucht zorgt voor een geleidelijk temperatuurstijging, al blijft de temperatuur overdag in het algemeen wel iets onder normaal. De kans op vorst in de nacht neemt in de loop van de week van 25 februari af naar ongeveer 30%. Op de lange termijn zijn er grofweg 2 soorten oplossingen: een niet-blokkerend hoog boven West-Europa of één waarbij het hoog de invloed op het weer bij ons verliest en wij onder invloed komen van een sturend, stationair lagedrukgebied waarvan de positie varieert tussen 30 WL en 10 OL. De dagelijkse kans op neerslag neemt in en na het weekeinde van 1 maart toe naar ongeveer 50%
Samenvatting meerdaagse-periode:
Eerst een koude noordoostenwind met s' nachts meestal lichte vorst. Na het weekeinde geleidelijk minder koud.
Samenvatting EPS-periode:
Temperaturen geleidelijk stijgend naar rond of iets onder normaal. Neerslagkans toenemend naar ongeveer 50%.
Bron: KNMI
| Gewijzigd: 20 februari 2013, 08:37 uur, door Bart Standaert
Lucht is wel dicht getrokken hier met de bekende grijze meuk bewolking die we de laatste week aol hebben hier.
Van mij mag er een pak vallen, beter als dit troosteloze weer.
met 1.2 graden boven nul geloof ik er echter niet echt in.
Koud buiten vieze snijdende wind. en af en toe zon. pluim op LT weer spannend 1 lid gaat zelfs voor de 18 graden boven nul Tja, het kan in deze tijd van het jaar wel bovcen de 15 uitkomen maar 18, das nogal LT en zlefs in maart nog niet zo vaak voorkomen....
Ik heb weer eens een site ontdekt en heb wederom een fantastisch zinloos weerfeitje ontdekt
25 februari heeft als warmste temperatuur ooit 15,1 graden (1956) , en als koudste -15,1 graden (1964)(De Bilt). Nu is dat op zich wel opvallend maar wat het ook nog zo leuk zinloos is om te weten is dat het vanaf 25 maart nooit is voorgekomen dat de minimale temperatuur ooit gehaald lager onder 0 lag dan dat de maximale temperatuur boven 0 lag.
Daarvoor is het minimum altijd lager geweest dan het maximum , met uitzondering van 20 (-14 en +16,9) en 21 (-14,6 en + 15,1) februari.
Dat kan, ik betwijfel dat eerder, ik zie het koude juist meer stagneren dan in de eerdere runs, maar we zullen zien
Ik kan wel erbij zeggen, Je mag dit gaan verwijderen voor mijn part als dit ergens iets schend, maar het ligt hem ook aan aantal zonnenvlekken etc. Hoe dat ook zij.Het is weer afgenomen, we kunnen nog wel meer van dit soort winters gaan verwachten. Maargoed, ook als dit niet goed is en er fouten in zitten zou ik graag willen weten waarom etc.
Alleen is de intensiteit daarvan niet zo hoog als in 2000, deze cyclus had dan ook `13 jaar nodig om op het hoogtepunt te komen in plaats van de ongeveer normaal 11 jaar.
De invloed van di zonnevlekken is verwaarloosbaar, net als de intensiteit van de zon die sinds 1970 iets verminderd is.
Zouden zonnevlekken en uitbarstingen een rol spelen zou de winter warmer moeten zijn maar dat gebeurt niet.
Lijkt toch nog lekker wat sneeuw te gaan komen a.s zondag, de hele dag sneeuwvalja komt steeds meer sneeuw op de kaarten en pluimen.
Krijgen we zondag dan eindelijk een pak sneeuw haha. kaarten op sneeuw worden steeds beter.
Nou ja , "stagneren van kou|"... de opwarming gaat inderdaad niet zo snel als Patrick (en ikke) graag zouden zien maar het is nog februari en toptemps van tegen de 20 graden of meer worden ook in maart eigenlijk pas in de tweede helft gehaald maar echte "kou" zie ik niet 1-2-3 stagneren, wel "te koud voor mijn gevoel"-kou....
Lijkt toch nog lekker wat sneeuw te gaan komen a.s zondag, de hele dag sneeuwvalja komt steeds meer sneeuw op de kaarten en pluimen.
Krijgen we zondag dan eindelijk een pak sneeuw haha. kaarten op sneeuw worden steeds beter.
hmmm . 850Hpa rukt in de laatste run (18H) sneller op dan verwacht.. ik denk op dit moment dat we in de ochtend zouden kunnen sneeuw krijgen en gevolgd door in de middag regen /natte sneeuw.. en of het hele land wit kan worden twijfel ik nu ook een beetje aan.. ( westen weer regen )
morgen ga ik wat beter kijken.. maar het gaat denk ik echt geen dagje worden van dik pak of zo...maar wel een leuk dagje
we zullen zien.. morgen is er weer een dag
overtuigd dat de dieren en vegetatie van moeder natuur veel beter een lente voelen aankomen dan
welke kaart of verwachting van mensen ook
Aan de ene kant mag je planten en dieren geen "menselijke"eigenschappen toedichten/opdringen "acht wat een schattig beestje", aan de ndere kant is niets menselijks een beest vreemd, een beest KAN zich ook wel eens vergissen. Maar je hoort bijvoorbeeld inderdaad een verschil in vogelkabaal. Heeft overgens denk ik net zo veel te maken met de lust tot voortplanting. Maar, ze zouden er geen zin in hebben als ze wisten dat er nog een maand strenge kou aan zat te komen.
Planten zijn denk ik wat minder "betrouwbaar", die zie je toch vooral reageren op wat er was en is, niet op wat gaat komen. Met name het dragen van zaad door de bomen is meer een gevolg van voorafgaand weer dan van komend weer. maar ook van gezondheid van de bomen zelf.
Edit: vergeljk de situatie van dit najaar: Geen (of nauweljks) zaden of vruchten aan de bomen. Oorzaak: Niert een aankomende zahte winter maar juist de voorgande strenge vorstaanval zo laat in het jaar | Gewijzigd: 21 februari 2013, 11:06 uur, door jcroon
Hoe dan ook hieronder een best wel appart 850hPa kaartje waar je de koude ziet boven Frankrijk en eigenlijk geen koude boven Wit-rusland. Deze koude zorgt ervoor of we wel of geen sneeuw zullen krijgen zondag. A.s. Zondag gaat deze bel van koude lucht opschuiven naar het zuidoosten en naar gelang de snelheid dat dit gebeurt zal bepalen of we sneeuw krijgen of gewoon regen..... spaaaannnned
| Gewijzigd: 21 februari 2013, 12:01 uur, door Callie-P