| Gewijzigd: 17 februari 2013, 22:17 uur, door winterman
Waarom zou dit niet kunnen, ik neem 2005 als een geweldig voorbeeld erbij waarom dit zeker mogelijk is in slechts 11 dagen tijd. Oké 2005 was niet zo heftig als deze winter, maar de aanvoer hoeft maar even uit de juiste hoek te komen met de juiste omstandigheden en je hebt zo je 15+.
In 2005 nét na DE sneeuwdump over Noordelijk Nederland was er op 5 maart nog een ijdag in Noordelijk Nederland. Op 16 maart (zo'n 11 dagen later) was het 16 graden in het Noorden en 20 graden in het Zuiden. Toen 8 dagen (24 maart) later haalde Eelde (alweer het Noorden) de hoogste temperatuur van Maart 2005 met 21,3 terwijl zo'n 20 dagen eerder de minimum temperatuur van -18,4 en zelfs -20,7 in de Noordoost Polder.
Ik weet natuurlijk dat de winter nog gewoon even door zet en vindt het leuk voor de winter liefhebbers. Maar waarom is het niet mogelijk dat het binnen 15 dagen, 15 graden is. 2005 is een duidelijk geval dat dit wel mogelijk is, hoe grillig de winter ook mag zijn. Al vind ik het "2005 voorbeeld" ook een best grillig patroon hebben.
Althans niet abnormaal. Duitsland is vrij groot en heeft ook hogere gebieden dus dat het in grote delen kouder is dan hier is heel normaal.
Ik krijg zelfs de indruk dat de verwachtingen daar wat warmer zijn dan voor ons, KNMI spreekt nog van 0 tot 1 graad op vrijdag overdag, de DWD gaat zelfs tot +3 komen..Ook -3 overdag maar dan heeft men het al snel over het stuk Duitsland tegen de Alpen aan, waar het 's nachts nog -12 kan worden (in tegenstellig tot onze kant van Duitsland, waar het rond de -2 zou kunnen worden, ook weer warmer dan KNMI verwacht)
Woensdrecht noteerde rond 8u vanmorgen met -5,7 graden matige vorst en ook in Eindhoven vroor het vanmorgen matig met -5,2 graden.
| Gewijzigd: 18 februari 2013, 09:56 uur, door Ben47
EC heeft er nog echt zin in. Als de control op eind MT/ begin LT (27 en 28e) zijn zin krijgt nog matige vorst in de nachten. Tot de nacht van de 25e weinig positive spreiding. M.a.w. de minimumtemperaturen kunnen tot die 25e eerder lager dan hoger worden dan de Oper (rode lijn) aangeeft.. Daarna neemt de spreiding toe waarbij een lid maximaal tot +16 gaat op 4 maart en een ander lid tot minimaal -7 eveneens op 4 maart. De meerderheid van de leden gaat dan wel ruim boven nul.
| Gewijzigd: 18 februari 2013, 10:19 uur, door Ben47
EC heeft er nog echt zin in. Als de control op eind MT/ begin LT (27 en 28e) zijn zin krijgt nog matige vorst in de nachten. ziet er goed uit. lijkt wel als de warmte steeds dagje op geschoven word. denk dat wel door gaat kwakkelen tot halverwege maart. pluim is ook steeds weer iets kouder.
Ik ben een echte winter liefhebber alleen ik verlang nu ook wel een beetje naar de lente. | Gewijzigd: 18 februari 2013, 10:42 uur, door steffantje
vannacht denk ik wel een kans op ijzel/natte sneeuw vooral waar het nog heeft kunnen opklaren
nieuwste gfs laat volgende week zondag tot 5 cm sneeuw zien in midden nederland en belgie
Berichten samengevoegd door Ben47 oeps mijn berichten staan bij die van steffantje?,foutje ben?
EDIT BEN47: Sorry, dat is zeker een fout van mij. Helaas bestaat de techtnische mogelijkheid niet om het terug te zetten. Eventueel per PB doorgeven wat niet bij steffantje hoort. Dat kan dan wel daar verwijderd worden. Nogmaals excuses!
| Gewijzigd: 18 februari 2013, 19:58 uur, door Ben47
Ja weer.nl heeft er een mooi stukje over geschreven over deze 4de winterse periode die weliswaar zeer kort zal zijn maar toch ....
Edit Marga: dit stukje is >> hier << te lezen
Weer-technisch vind ik dit soort korte prikjes met wat vorst in de nacht en gedurende dag zo rond de 3 graden niet zo intressant maar goed het zal de laatste waarschijnlijk zijn dus waarom dan ook niet een stukje schrijven.
In een stukje van het afgelopen weekend had ik het over mogelijke sneeuwval in het weekend. Beide modellen EC en GFS hebben zoiets wel voor ogen op het moment van schrijven
Beide modellen zien het met name zitten op zondag waar GFS op dit moment ( ik pak wel even 12h overdag) matige sneeuwval aangeeft met een 850hPa van -7 en een minimale 2 mtr temp van rond het vriespunt.
EC geeft iets minder neerslag op maar haar 850hPa is warmer ( aanzienlijk) waardoor het toch wel eens regen zou kunnen worden.
Het bizarre is dat deze warmere lucht uit het noordoosten komt en zij de koude lucht in het zuidwesten (!!!) verdrijft.
Dit alles wordt veroorzaakt doordat wij op de grens van een laag zitten boven duitsland en een hoog boven de UK.
Het verschil zit hem erin dat EC de koudebel op 850hPa op za/zo nacht doorbreekt en GFS doet dat niet..
Kortom dit gaat wel weer spannend worden en ik moet zeggen dat ik nog niet echt een gevoel heb wat de uitkomst gaat worden. Maar als we het deze week, of beter gezegd in deze periode nog over sneeuw (van betekenis) willen hebben dan zet ik mijn geld op het weekend.
| Gewijzigd: 19 februari 2013, 07:41 uur, door Marga
Tussen een Scandinavisch hogedrukgebied en mediterrane lagedruk ontplooit zich de komende dagen een koude oostelijke stroming. In de loop van het weekeinde wordt het geleidelijk iets minder koud.
Boven het noorden van Scandinavië is het weerglas gestegen tot boven 1030 hPa. Daar bevindt zich dus een hogedrukgebied en onder de vleugels van het hoog rapporteerden diverse meetpunten vanochtend vroeg ruim 25 graden vorst. Zo was het in het Finse Kilpisjärvi -26,1 en in het Noorse Karasjok -26,7º. De komende dagen verplaatst het hogedrukcentrum zich naar Zuid-Noorwegen. Het systeem wordt bepalend voor het weerbeeld in onze streken.
Van net zoveel belang als het hogedrukgebied is een zich boven het Oostzeegebied afsnoerend hoogtelaag met op het 500 hPa-vlak (5,5 kilometer hoogte) temperaturen tot circa -35º. Het hoogtelaag trekt later deze week via Midden- naar Zuidwest-Europa en behoudt haar oorspronkelijke eigenschappen. Zondagmiddag wordt de ‘koudebel’ ter hoogte van Barcelona verwacht. Het zal mij benieuwen wat de uitwerking zal zijn van zoveel kou op hoogte boven het relatief warme water van de Middellandse Zee!
Tussen Scandinavische hogedruk en mediterrane lagedruk (oceaanstoringen trekken eveneens via Spanje/Portugal richting Middellandse Zee) hebben wij na vandaag te maken met een oostelijke tot noordoostelijke stroming. Daarmee worden koude continentale luchtmassa’s aangevoerd. In de nacht en ochtend vriest het meest licht, tijdens de middaguren komt het kwik met name donderdag/vrijdag maar net boven nul uit. De gevoelstemperatuur is vanwege de sterke oostenwind een stuk lager. De neerslagkansen zijn de komende tijd echter klein en periodiek is er ook zonneschijn.
In de loop van het weekeinde stroomt geleidelijk minder koude lucht ons land binnen. Dat proces voltrekt zich aan de oostflank van het Spaanse hoogtelaag. Midden volgende week posteert het hogedrukgebied zich boven of nabij de Britse Eilanden. Via een omweg komt dan relatief zachte en vochtige oceaanlucht naar onze streken. Aan de voorzijde van het koufront een storing boven Polen, trekt vanochtend een regengebied over ons land. In het oosten is natte sneeuw mogelijk. Vanmiddag nemen de neerslagkansen af.
Waar is de sprokkelmaand zonnig en waar niet?
Maastricht beleeft vandaag de zonnigste dag van de maand en dat werd tijd ook! De februarizon heeft van de 1ste tot en met de 17de maar 36 uren geschenen in de Limburgse hoofdstad: dat is ongeveer de helft minder dan in en rond Den Helder. Op De Kooy bij Den Helder staat de sprokkelmaand namelijk op 75 uren zon. Eelde, Twenthe en De Bilt ontlopen elkaar nauwelijks met respectievelijk 51, 52 en 54 uren zonneschijn. Op de luchthaven van Rotterdam staat februari op een tussenstand van 60 uren. Het langjarig landelijk gemiddelde bedraagt circa 85 uren.
Vanochtend enige regen en natte sneeuw. Vanmiddag droger. Woensdag een koude dag maar wel geregeld zonneschijn.
Uitgezonderd het noordoosten heeft het gisteravond en de afgelopen nacht op de meeste plaatsen licht gevroren. In Woensdrecht bedroeg de minimumtemperatuur -4,1º. Vanochtend was het nagenoeg overal zwaar bewolkt en rond 8 uur viel er in het noordoosten en oosten enige regen en lokaal ook natte (smeltende) sneeuw.
In de loop van de ochtend veroorzaakt het licht golvende koufront van een storing boven Polen ook elders enige regen. Vanmiddag en vanavond nemen de neerslagkansen van het noorden uit weer af. De maximumtemperatuur komt uit op circa 5 graden en er waait een matige, in het noordelijk kustgebied een vrij krachtige westen- tot noordwestenwind. Vanmiddag ruimt de wind, het eerst in het noorden, naar het noordoosten. De komende nacht zijn er enkele opklaringen en koelt het af naar circa -2. Woensdag zien we nu en dan de zon tevoorschijn komen en blijft het op de meeste plaatsen droog. Het wordt niet warmer dan 2 tot 3 graden en er staat een matige, in het noordelijk kustgebied vrij krachtige noordoostenwind. Voor het gevoel doet het daardoor schraal aan.
Bron: Weerman Jan Visser
Temperatuur maandag middag:
| Gewijzigd: 19 februari 2013, 11:36 uur, door Stefanv
(Maar ook nog geen lente!) | Gewijzigd: 19 februari 2013, 14:31 uur, door Ben47