Edit Marga: Lees je pm | Gewijzigd: 14 februari 2013, 18:38 uur, door Marga
sneeuw spettert niet maar dwareld.
delfzijl nog steeds lichte sneeuwval.
verwachtingen zijn moeilijk te voorspellen
gewoon meedoen is al leuk genoeg om te proberen wat er kan gaan gebeuren
vandaag is het precies 34 jaar geleden dat de sneeuwstorm is geweest ,en had gisteren al hintje gegeven
ovrer tafarelen 79 ,maar niemand die dit in de smiesen had ,
alleen antwoord als waar bazeer je dit op ?? wil zo graag ,dat mijn kids dit ook eens meemaakten .maarja dat zijn verwachtingen.
ben tenslotte al opa .en opa verhalen zijn spannend om te horen ,maar leuker om te zien.
| Gewijzigd: 14 februari 2013, 18:43 uur, door jurrie
sneeuw spettert niet maar dwareld.
delfzijl nog steeds lichte sneeuwval.
verwachtingen zijn moeilijk te voorspellen
gewoon meedoen is al leuk genoeg om te proberen wat er kan gaan gebeuren
vandaag is het precies 34 jaar geleden dat de sneeuwstorm is geweest ,en had gisteren al hintje gegeven
ovrer tafarelen 79 ,maar niemand die dit in de smiesen had ,
alleen antwoord als waar bazeer je dit op ?? wil zo graag ,dat mijn kids dit ook eens meemaakten .maarja dat zijn verwachtingen.
Het jaar 79 is nog in mijn gheugen gegrift. Een leuke winter, veel sneeuw ijzel en vorst. Mijn mechelshe herder toen uitgegleden en heb hem toen moeten laten afmaken. Erstige rugklachten. Maar goed, Geef nog even een plaatje voor heel Nederland.
Ik denk een cm niet meer, alles een beetje overtrokken denk ik.
Het jaar 79 is nog in mijn gheugen gegrift. Een leuke winter, veel sneeuw ijzel en vorst. Mijn mechelshe herder toen uitgegleden en heb hem toen moeten laten afmaken. Erstige rugklachten. Maar goed, Geef nog even een plaatje voor heel Nederland.
Ik denk een cm niet meer, alles een beetje overtrokken denk ik.Dat je dat een "leuke"winter noemt.... Kan ik even niet bij als je hond het eeft moeten afleggen als gevolg van de gladheid maar goed.....
Als je de pluimen en kaarten bekeek waren de officiele verwachtingen niet zo ovetrokken...
Ik denk een cm niet meer, alles een beetje overtrokken denk ik.Dat je dat een "leuke"winter noemt.... Kan ik even niet bij als je hond het eeft moeten afleggen als gevolg van de gladheid maar goed.....
Als je de pluimen en kaarten bekeek waren de officiele verwachtingen niet zo ovetrokken...
Dat ik dit een winter noemde doet niets af dat er een incident voordeed. In elke winter doen zich rariteiten voor maar betekent nog niet dat men een winter kan classifseren als niet of wel leuk. En ja als je het zo beschouwd was het dan geen leuke winter. Althans voor mij dan. Kaarten lijken dan toch duidelijk niet te kloppen als je al deze berichten leest.
| Gewijzigd: 14 februari 2013, 19:05 uur, door Noordoost
Edit Marga: Jouw mening is luid en duidelijk overgekomen inmiddels. | Gewijzigd: 14 februari 2013, 19:23 uur, door Marga
idd, nu weer vlokken | Gewijzigd: 14 februari 2013, 19:23 uur, door Marga
ik zat er goed naast maar zoals niet de enigste.... de lucht was heel droog de sneeuw verdampte in de lucht de bui kwam anders aan dan gisteren (noorden zou inpreciepe meeste neerslag krijgen. er is veel ijzel gevallen waardoor er geen sneeuw dek kwam plus de vlokjes waren heel klein dus duurd ook heel loang voordat er laagje sneeuw ligt.
De enige hier op het forum die heel goed zat was Callie-p en daarvoor me complimenten. want ik dacht er heel anders over en hij was de engiste die durfde tezeggen dat sneeuw tegen zal vallen en veel ijzel zouden krijgen.
De bovenluchten waren zoals voorspeld te warm voor veel sneeuw dus dat er ijzelkansen boven sneeuwkansen waren vind ik niet zo bijzonder.. Ach het is eens wat anders.
En dat sommigen hier meer van hadden verwacht is ook te bergrijpen, maar KNMI gaf gisterennacht al aan dat de modellen er zeer verschillend tegenaan keken. Waaronder dat er ijzel verwacht werd. Ze (KNMI) heeft de verwachting er uitgepikt die ons een aantal cm sneeuw zou kunnen geven en niet het model dat aangaf dat er ijzel zou komen. Helaas heeft het KNMI voor het vaststellen van de populaire verwachting het verkeerde model gevolgd. Gezien de onzekerheden niet zo verbazend. Een weersverwachting voor de korte termijn blijkt nog steeds moelijk te zijn, vooral als de verschillen in de modellen zo klein zijn. Kleine verschillen met grote gevolgen!
| Gewijzigd: 14 februari 2013, 19:56 uur, door Ben47
Vandaag was misschien wel voor een aantal van jullie een teleurstelling maar je zal zien de volgende keer valt het pak sneeuw wel... en ook dan zullen de meeste modellen er weer allemaal naast zitten.
We hebben (vind ik) best wel een spannende dag gehad. Iemand anders zei het al, maar zo een lange periode van ijzel is toch echt wel heel erg lang geleden.Het KNMI heeft het nog over sneeuw maar ik weet niet zo goed waar dat vandaan moet komen.. mogelijk dat er nu nog hier en daar fikse buien ontstaan..
Wat natuurlijk nog wel aan de gang is is de neerslag die nu naar het noordoosten wegtrekt..
Maar laten we weer naar de orde van de dag gaan want volgende week gaat ook weer een leuk weekje worden
Vanmorgen hebben we al een keer de pluim gepost van EC die naar de warmere kant gaat.. maar GFS duikt nu weer onder nul..
Het KNMI heeft hier wel een mooi stukje over geschreven in haar lange termijn verwachting :
Beoordeling lange termijn
Beoordeling door meteoroloog
Geldig van zaterdag 16 februari tot donderdag 28 februari
Synoptische ontwikkeling
In het weekeinde vindt er boven Oost-Europa opbouw van hogedruk plaats onder invloed van een zich ontwikkelende hoogterug boven onze omgeving. Dit hoog heeft dan een rug tot over onze omgeving. Op maandag, dinsdag en woensdag trekt er een koudepunt via Finland richting de Baltische Staten. Tegelijkertijd ontwikkelt zich een omegablokkade boven de Noorse Zee met aan de grond een hoog boven Scandinavië. In de tweede helft van volgende week verplaatst de koudeput zich naar Duitsland en onze omgeving. Boven onze komt geleidelijk een vrij krachtige oostelijke stroming tot stand waarin de aangevoerde lucht geleidelijk kouder wordt,
Modelbeoordeling en onzekerheden
De bovenstaande ontwikkeling wordt door een meerderheid van het EPS-ensemble ondersteund. Wat opvalt is de vrij grote dagelijkse gang van de temperatuur, overdag rond 5 graden, in de nachten veelal lichte vorst. Deze dagelijkse gang heeft natuurlijk alles te maken met de zwakke continentale stroming en de eventuele aanwezigheid van sneeuwresten. In de pluim zien we in de tweede helft van de week (tot en met het weekeinde van 23/24 februari) een duidelijke meerderheid voor een licht winters weertype gaan met overdag temperaturen van enkele graden boven nul en 's nachts lichte tot soms matige vorst. De kans op neerslag daarbij erg klein, slechts 10-20 %. Een klein deel van de EPS-leden (ca 20%) laten een zachter weertype zien bij een meer zuidelijke stroming.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Overwegend droog weer met vrij veel bewolking. De temperatuur ligt 's nachts iets onder het vriespunt en overdag rond 5 graden. Later in de week wordt het geleidelijk weer kouder.
Samenvatting EPS-periode:
Vrij grote kans (ca. 80%) op een droog en licht winters weertype met overwegend lichte vorst in de nachten en overdag temperaturen enkele graden boven nul. Daarnaast is er een kleine kans (ca. 20%) op een zachter weertype met soms wat regen.
Paraaf meteoroloog: homan
Uitgifte: 14/02/2013 04.20 uur LT
In het kort samengevat : we gaan door op de (licht) winterse tour !
ik zet hier nog een keer beide pluimen..:)
- GFS zit nu kouder dan de vorige GFS pluim ( dus hij is niet kouder dan EC)
- EC gaat dus op dit moment nog naar hogere temperaturen.. wedje dat het over een paar uur EC ook weer op een lagere temp zit...
UPDATE !!!
Hieronder de 20:00 pluim van GFS.. en die gaat weer naar boven...
Ja we kunnen er een lijn in vinden.. op en neer .. op en neer...
Zal morgen de kaarten even induiken eens kijken of we iets moois inelkaar kunnen draaien
| Gewijzigd: 14 februari 2013, 21:21 uur, door Callie-P
boven friesland ontwikkeld zich ook weer wat word weer actiever de zone.
nu wat grotere vlokken. zo groot vandaag nog niet gezien. Toch nog van 1.5 cm naar 3 of 4 cm? vannacht? | Gewijzigd: 14 februari 2013, 20:28 uur, door steffantje