In Oosterzele is ruim een week na de doortocht van een zware storm de schade definitief opgemeten. Er zijn 136 schadegevallen en de schade wordt geraamd op 2,5 miljoen euro. De gemeente zal nu een vraag tot erkenning bij het rampenfonds indienen.
"Wij hebben enerzijds de verzekeringsagenten opgebeld en inwoners gecontacteerd om hen het bedrag van de geraamde schade te vragen. Anderzijds hebben we op de kleinere schadegevallen zelf een bedrag gekleefd", zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Els De Turck (CD&V). "Zo zijn we tot het bedrag van 2,5 miljoen euro gekomen." Vorige week heeft in de nacht van maandag op dinsdag een kort, maar zwaar onweer, mogelijk met valwinden, grote schade aangericht in het dorp in Oost-Vlaanderen.
Bron: de redactie
Een EF2 lijkt mij te sterk, anders zou de schuur ingestort moeten zijn. Een EF0 lijkt mij te zwak, want die zou slechts wat panelen van het dak afgerukt moeten hebben en dat is hier duidelijk niet het geval.
En de voetbalcafé? Volledig weg. Inderdaad de schaal van EF te bepalen is lastig.
Zeker weten doen we het nooit zonder een duidelijke foto van de dader(s). Maar kijkend naar de voetbalkantine in Oosterzele en die boerderij in Meulebeeke denk ik toch dat het twee windhozen waren. De voetbalkantine in Oosterzele is weggevaagd, maar het gebouw recht ernaast staat nog gewoon overeind. Bij de boerderij in Meulebeeke zijn twee schuren zwaar beschadigd terwijl er bij de andere schuren bijna geen schade is. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat valwinden zo lokaal zulke schade kunnen veroorzaken.
| Gewijzigd: 15 februari 2013, 00:36 uur, door Ries
Een maand na de verwoestende windhoos in het Oost-Vlaamse Oosterzele kunnen nog steeds niet alle gezinnen terug naar hun woning. De windhoos duurde amper een minuut, maar de ravage was enorm. Een voetbalkantine vloog weg en 138 woningen raakten beschadigd. Vijf daarvan zijn vandaag nog steeds onbewoonbaar. Die gezinnen wonen nu noodgedwongen bij familie of vrienden. De totale schade in Oosterzele bedraagt 2,8 miljoen euro.
Bron: HLN