Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) heeft een nieuw plan klaar om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en Vlaanderen weerbaarder te maken tegen de gevolgen van de klimaatverandering. Haar conceptnota is vrijdag door de Vlaamse regering goedgekeurd. Milieuorganisaties reageren ontgoocheld.
De goedgekeurde nota schetst de krijtlijnen van het derde klimaatbeleidsplan voor Vlaanderen, dat tot 2020 loopt. Het kwam tot stand na het bevragen van een reeks betrokken partijen, onder meer via de in 2011 gehouden Vlaamse klimaatconferenties.
Het plan valt uit in twee delen. Een eerste deel focust op het terugdringen van de broeikasgassen door gebouwen, het verkeer en de landbouw. Die moeten tegen 2020 15 procent lager zijn dan in 2005. De energie-intensieve bedrijven vallen hier niet onder, want zij doen mee met het Europees systeem voor emissiehandel.
Voor de broeikasgasreductie zijn er drie luiken. De bestaande maatregelen die hun effect bewezen, zoals steun voor energiezuinig bouwen of energierecuperatie bij afvalverbranding, worden verdergezet. Daarnaast komt er een reeks al besliste, nieuwe maatregelen, zoals het optrekken van eisen rond het energiepeil voor nieuwbouw. Een derde groep van 33 maatregelen is nog voorbereiding, maar zal worden gefinancierd uit het Vlaams Klimaatfonds. Dat fonds wordt de komende twee jaar gespijsd met opbrengsten van de veiling van emissierechten.
Het tweede deel van het plan moet de gevolgen van klimaatverandering helpen opvangen. Het gaat om 74 maatregelen rond bescherming tegen overstromingen, zorg voor waterkwaliteit en de beschikbaarheid van drinkwater.
Milieuorganisaties buizen Schauvliege
Volgens Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace en WWF zal het plan niet volstaan om tegen 2020 de uitstoot van broeikasgassen met 15 procent te verminderen.
De milieuorganisaties vinden dat er te weinig gedaan wordt om de uitstoot door het verkeer terug te dringen. Ze vrezen dat de Vlaamse regering daardoor nog teveel uitstootrechten in het buitenland zal moeten kopen. ‘Waar andere Europese landen als Duitsland en Denemarken het voortouw nemen en eigen verantwoordelijkheid opnemen, schuiven wij de echte ommekeer naar een koolstof-arme economie voor ons uit', zegt Jan Vandermosten van WWF.
Eén van de meest problematische sectoren blijft de sector transport, zeggen BBL, Greenpeace en WWF.
‘Tegen 2020 zouden de emissies door dit plan slechts met een schamele 1,5% dalen. Het is wat gemorrel in de marge, maar niet de trendbreuk die we nodig hebben', zegt Joeri Thijs van Greenpeace.
De milieuorganisaties verwijzen naar de mogelijke verbreding van de Brusselse ring. ‘Dat is een dossier waarin we het klimaatbeleid naar de praktijk moeten vertalen. Extra rijstroken en dus meer verkeer vallen simpelweg niet te rijmen met de klimaatuitdaging. Wij verwachten van de Vlaamse regering dat het plan om de Brusselse ring te verbreden wordt afgevoerd.'
Bron: Het Nieuwsblad
Onweersdagen: 0