Donderdag lijken we toch wel een bak met sneeuw te krijgen en de temperatuur blijft de hele dag rond het vriespunt steken en s'avonds er net onder centimetertje of 10 moet lukken meer sluit ik niet uit.
En ik sluit minder ook niet uit
De temperaturen zullen op de grond inderdaad nog niet veel stijgen, maar wat belangrijk ook is, is de temperatuur op hoogte.
Daarom vrees ik dat het wel eens ijzel toestanden zou kunnen opleveren.
Btw, ben geen kenner correct me if i'm wrong
wel als je verder kijkt in de kaarten t tot 21 uur sneeuw voor het noord westen
en mark b had jij het tegen mij ?
totaal sneeuw verwachting 14 feb Nee, ik had het niet tegen jou . ECMWF komt trouwens weer met een mooie run, op LT weer opbouwende koude vanuit het oosten.
| Gewijzigd: 12 februari 2013, 20:43 uur, door MarkB
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
EDIT Ben47: Namens de gehele crew welkom en veel plezier hier! | Gewijzigd: 12 februari 2013, 20:54 uur, door Ben47
Vrijdag zie ik toch wel wat sneeuwkansen voor heel Nederland als ik de kaarten goed heb gezien, ik kan het mis hebben want ben geen weerman. maar ik zie toch wel een kans op sneeuw en mogelijk meer dan we verwachten. Probeer een kaartje te plaatsen.
Berichten samengevoegd door Sanwa
citaat van hem op wp
Update woensdag 13 februari
Het koude weerbeeld met aflandige luchtstromingen onder invloed van hoge druk benoorden en lage druk bezuiden Nederland houdt zowat de gehele week aan en pas richting het volgende weekeinde kan wat zachtere lucht toestromen vanuit het zuidwesten waarbij de temperaturen tijdelijk kunnen oplopen naar 7-8 graden in Zuidwest-Nederland terwijl de nachtelijke vorsten subiet verdwijnen.
Prognose Dit is de WP - prognose voor de (middel) lange termijn, o.a op grond van de weermodellen van het GFS, ECMWF en 't UKMO.
Het grootste gedeelte van de week blijft het koud, maar donderdag komt een frontale storing de koude lucht verdrijven en dat gaat gepaard met waarschijnlijk significante neerslag in de vorm van sneeuw waarna het tijdelijk zachter wordt met topmaxima richting de 10 graden in Zuidwest-Nederland, maar daarna herpakt de anticyclonaliteit zich weer boven Scandinavië met gevolg terug kouder weer bij noordoostenwinden. Uiteindelijk, zo na 23 februari stijgt de druk richting Groenland / IJsland en wordt de stroming noord tot noordoost.
In de loop van de laatste decade van deze sprokkelmaand neemt bovendien de kans op significante sneeuwval weer toe als gevolg van ijskoude lagedrukgebieden die zich boven relatief warm Noordzeewater ontwikkelen en mogelijk resulteert dit voor een deel van het land in bakken met sneeuw. Zelfs een uitzonderlijke synoptische casus als in begin maart 2005 zou zich kunnen reveleren in het land.
Laatste ontwikkelingen van het ECMWF geven een reanimatie van Koning Winter aan vooral na de 21e met een ++ koudeoffensief.
De spil van de anticycloon wordt boven Zuid-Scandinavië berekend en omheen het Hoog komt koude cP-lucht richting de Beneluxzone. | Gewijzigd: 12 februari 2013, 21:44 uur, door bouwvakker
2 dingen over hem.
1 Hij zit vaak goed kwa verwachtingen op lange termijn.
2 Erger me alleen hoe vaak hij steeds alles veranderd op zijn site,s en hoe hij de andere weermannen voor blok zet.
Maar goed lees zijn site ook geregeld wel. Maar 9 van de 10 x zit hij wel bij het juiste eind.
das mij mening. We wachten het rustig af. En maart 2005 Laat maar komen!!1 Herrinner me maart 2005 nog heel goed meer als 50 cm sneeuw hier was echt prachtig
Edit Marga: Als je het kan onderbouwen mag je gerust zeggen, dat de lente op de loer ligt.
hoe moet je zo iets kunnen onderbouwen. Dit is een gevoel. je kunt dit niet met kaarten onderbouwen. De een heeft het wel de ander niet. Ik ben geen voorspeller, maar voor ik hier was is mijn eigen voorspelling uitgekomen. En ik verwacht alleen nog maar kwakkelweer tot aan de le lente maand met hier en daar uitschieters in de vorm van sneeuw en vorst. ( Not More)
| Gewijzigd: 12 februari 2013, 23:01 uur, door Noordoost
We hebben nog 16 dagen te gaan in deze wintermaand. Laten we nu eerlijk zijn! hoeveel kans geven juilie nou voor een 11 stedentocht??? Ik zou dat echt graag willen weten. ( winter kan niet kapot)Maaaar, dit is niet meer haalbaar. Sneeuw kan er nog genoeg vallen, of het blijft liggen is de vraag.
We hebben nog 16 dagen te gaan in deze wintermaand. Laten we nu eerlijk zijn! hoeveel kans geven juilie nou voor een 11 stedentocht??? Ik zou dat echt graag willen weten. ( winter kan niet kapot)Maaaar, dit is niet meer haalbaar. Sneeuw kan er nog genoeg vallen, of het blijft liggen is de vraag.
De winter is voor mij niet afhankelijk van het wel of niet doorgaan van een 11stedentocht. Als ik op het schoolplein sta te klappertanden door een windchill van -7°C is het voor mij ook op en top winter!
De winter is voor mij niet afhankelijk van het wel of niet doorgaan van een 11stedentocht. Als ik op het schoolplein sta te klappertanden door een windchill van -7°C is het voor mij ook op en top winter! Even alles laten staan.
Winter is nu eenmaal voor iedereen anders, als een 11stedentoch voor iemand winter is, dan zal hij niet veel winters meemaken.
Ben zelf al tevreden als er vlokken vallen (ook al zijn het natte), een laagje sneeuw is altijd mooi meegenomen.
Als we op het ijs kunnen, is dat voor mij een uitzonderlijke winter!
50 / 50
Opmerking voor vannacht: plaatsen waar er opklaringen heel breed zullen zijn kan het kwik zeer diep gaan tot -7 zelfs -10°C en in de Hoge Venen zelfs een -12 mogelijk.
Ik heb het WRF model er bijgenomen,
Deze laat dan wel niet overal "sneeuwval" zien, maar kan nog veranderen de volgende runs. Zeker in de gaten houden donderdag! | Gewijzigd: 12 februari 2013, 23:05 uur, door Sneeuwlove
Dus alle sneeuwpret mensen kunnen donderdag a.s. nog wel eens bedrogen uitkomen.... zou me niet al te vast binden op een sneeuwstoring.....
groot en deels het land onder de regen.... dus van sneeuw is weinig over momenteel.... misschien veranderd het allemaal nog.... maar to op heden zie ik hier geen +punt in.
Dus bakken met sneeuw kunnen nog wel eens bakken met regenwater worden, ondanks de temperatuur rond of zelfs onder het vriespunt ligt.
Temperatuur op hoogte wordt zoals nu bekeken te snel opgewarmd....
zie het kaartje hieronder....
. | Gewijzigd: 12 februari 2013, 23:07 uur, door mbouman
Ik zit over ander halve week in tromso Noorwegen
Zal serieus nowcasten worden lijkt me!
Verwacht wel dat de eerste neerslag als sneeuw gaat vallen, de regen erna zou wel een gevaarlijk kunnen worden door de nog steeds lage temperaturen = ijzel
Winter is nu eenmaal voor iedereen anders, als een 11stedentoch voor iemand winter is, dan zal hij niet veel winters meemaken.
Ben zelf al tevreden als er vlokken vallen (ook al zijn het natte), een laagje sneeuw is altijd mooi meegenomen.
Als we op het ijs kunnen, is dat voor mij een uitzonderlijke winter!Ja begrijp ik, wil hier alleen maar zeggen, dat als ik lees hoe deze winter op dit moment verloopt, en ik alle kaartjes heb gezien en daar nog niet alles van begrijp maar ook mijn eigen intuitie volg ik zeg geen winter meer te krijgen. En dan al zeker geen 11 stede.Of onze aardbol moet raar gaan doen????
| Gewijzigd: 13 februari 2013, 07:27 uur, door Marga