Van zondag naar maandag wordt een kortgolvige hoogtetrog vanaf de Atlantische Oceaan opgenomen in de reeds aanwezige grootschalige hoogtetrog. ... Doordat het bijbehorende grondlaag zuid van ons land blijft zien we deze frontale zone opdringen met aan de grond boven ons land een aanhoudend aflandige stroming. Dit zorgt ervoor dat de bijbehorende frontale neerslag vrijwel zeker in de vorm van sneeuw valt.
Aandacht gaat uit naar de ontwikkeling voor maandag. Kijkende naar de pluimen zien we dat de Oper zich bovenin het spectrum bevindt. Onzekerheden hangen af van de mate van de diepte van het genoemde grondlaag en de mate van het noordwaarts opdringen ervan. Dit is nog steeds goed te zien in de cyclone-database als alle afzonderlijke H+84 leden met elkaar vergeleken kunnen worden. De meeste leden vertonen het laag met aan de noordflank ervan een vaste neerslagvorm.
Temperatuurpluim Zuidwesten
Verwachtte sneeuwval Zuidwesten
Verwachtte Luchtdrukverdeling Zondag 13 uur
Hm.. dit ziet er toch iets beter uit. Oper ongeveer 3 graden boven het gemiddelde. Dauwpunt blijft gemiddeld 1 graden onder 0.. Het word spannend! Wat een spreiding op relatief korte termijn... dauwpunt kan -11 worden maar net zo goed +4
| Gewijzigd: 8 februari 2013, 13:27 uur, door Stefanv
Hm.. dit ziet er toch iets beter uit. Oper ongeveer 3 graden boven het gemiddelde. Dauwpunt blijft gemiddeld 1 graden onder 0.. Het word spannend! Wat een spreiding op relatief korte termijn... dauwpunt kan -11 worden of +4
Edit Sanwa: Plaatje verwijderd
SPANNEND!!! | Gewijzigd: 8 februari 2013, 14:14 uur, door Sanwa
http://friesche-elfsteden.nl/home/?p=47#.URTlshjtQ1U.twitter
http://friesche-elfsteden.nl/home/?p=47#.URTlshjtQ1U.twitter
Tsja ze weten het nog niet eens voor zondag... (spreiding van 7 graden in de pluim). Dus ik zou me nog geen zorgen maken als ik jou was
Grtzzz
Ik houd ook van 30 cm sneeuw of meer, maar dan zal ik toch naar de Alpenlanden of iets dergelijks moeten gaan...Eigenlijk hebben we gewoon een echte goede Hollandse winter te pakken (met alles erop en eraan).
Ben er best tevreden over en dat al voor de 4e keer op rij (4 redelijk goede winters achter elkaar)!
Zal volgend jaar hoogst waarschijnlijk wel weer 3 maanden herfstachtig weer worden...
Ik versta onder een echt goede Hollandse winter toch iets anders hoor.. We hebben 2 weken vorst gehad en deze week wat natte sneeuw(van de 3.5 maanden winter)...Mensen zouden raar staan kijken als het heel de zomer maar 2 weken boven de 20 graden komt en jij daarna zou zeggen dat we een goede hollandse zomer hebben gehad...
Ja ik begrijp wel wat je bedoelt, maar hoe herinner je een zomer waarin het bv. 2 weken boven de 30 graden is geweest? Ik herinner me zo'n zomer dan toch als een hete zomer....
| Gewijzigd: 8 februari 2013, 13:56 uur, door Kat Mandu
Citaat van Citaat van winterman, vrijdag 8 februari 2013, 13:26 uur Wat moet ik hiermee is dit wel serieus te nemen Weermannoord lijkt voor een dooiaanval te gaan in het weekend van 16 februari terwijl de vorst nog moet gaan komen
Hij is wel leuk ja..... Maar we hebben vaker gezien dat het weer uitstel heeft dus dat kan best met de dooi.... Maar ook met de vorst.
Over "vorsthype"gesproken".
| Gewijzigd: 8 februari 2013, 14:07 uur, door jcroon
Edit: hevige sneeuwval is overgegaan naar hagel. | Gewijzigd: 8 februari 2013, 15:30 uur, door MarkB
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
15:36: harde hagel wat op de grond uit 1 spat in kleine korreltjes het zicht word snel minder ligt een laagje sneeuw
| Gewijzigd: 8 februari 2013, 15:37 uur, door wesleylollol
15:36: harde hagel wat op de grond uit 1 spat in kleine korreltjes het zicht word snel minder ligt een laagje sneeuwEn nou is alles al weer weg:P
15:36: harde hagel wat op de grond uit 1 spat in kleine korreltjes het zicht word snel minder ligt een laagje sneeuwEn nou is alles al weer weg:Pja maar dat smeltwater is wel op sommige plekken bevrorren en dan met de zon erin een mooie spiegeling
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Mindstens een halve centimeter hagel in korte tijd
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder