Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Eddy, NM.

2 Nov 2024 20:54:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Curry, NM.

2 Nov 2024 20:54:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM; Roosevelt, NM.

2 Nov 2024 20:51:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Curry, NM; Roosevelt, NM.

2 Nov 2024 20:32:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Eddy, NM; Lea, NM.

2 Nov 2024 20:30:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Eddy, NM.

2 Nov 2024 19:53:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lubbock, TX.

2 Nov 2024 15:38:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hockley, TX; Lubbock, TX.

2 Nov 2024 15:33:38

2 Nov 2024 10:31:49

2 Nov 2024 09:31:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hutchinson, TX; Moore, TX.

2 Nov 2024 08:48:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM.

2 Nov 2024 08:35:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaver, OK; Lipscomb, TX.

2 Nov 2024 08:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hemphill, TX; Roberts, TX.

2 Nov 2024 08:27:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carson, TX; Hutchinson, TX; Moore, TX; Potter, TX.

2 Nov 2024 08:20:06
Actueel
1 / 4

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Silvato
Lid
7 februari 2013, 00:22 uur | Bericht #386974
Citaat van Cerb, donderdag 7 februari 2013, 0:00 uur @hooipolder hier in zuid limburg al heel de winter naast het potje aan het xxxxx. Overal al eens pak gelegen, hier niet.

Hier in het noorden van de provincie liggen de nodige Centimeters. Maar geloof dat het in 2010 net andersom zo was dat het zuiden getroffen was met de nodige centimeters. Of was dat toch 2011
oudekem
Lid
7 februari 2013, 00:23 uur | Bericht #386975
Citaat van jcroon, woensdag 6 februari 2013, 20:51 uur Citaat van Basxt, woensdag 6 februari 2013, 19:47 uur Ik vraag me nu wel af wat er met die polar ding is gebeurd? Er zou toch zo'n hevige kou komen vanwegen de splitsing?  ...Er is sprake geweest van een "Sudden Stratospheric Warming wat als gevolg kan hebben dat er een split van de Polar Vortex komt (beetje smpel gezegd maar  goed). Als gevolg van zo'n split KAN een stoot ijskoude lucht naar het zuiden komen.  Maar dat gaat zelden over  het hele noorden ...., Het lijkt een beetje een "hype" misschien maar hier wordt al enige tijd intensief onderzoek naar gedaan.
Misschien kan ik het een beetje verduidelijken:

Het gaat hierbij om de stratosferische polar vortex (dus de West-Oost draaibeweging/stroming boven de pool in het bovenste deel van de atmosfeer). Het is duidelijk dat deze draaibeweging de "motor" is voor troposferische vortex (de West-Oost draaibeweging/stroming boven de pool in het onderste deel van de atmosfeer, dat ons weer bepaalt). Als deze stromingen sterk zijn en zich precies boven de pool bevinden dan is de kans groot dat we in een West-circulatie (beruchte WC) komen.

Het is inmiddels wel aangetoond dat een SSW ("Sudden Stratosferic Warming" oftewel een plotselinge stratosferische warmteimpuls) kan leiden tot een splitsing of verplaatsing van de stratosferische draaibeweging. Een splitsing betekent dat er 2 vortexen ontstaan die niet meer precies boven de pool liggen maar wel ergens boven het N-halfrond.

Zowel een splitsing als een verplaatsing van de stratosferische vortex zorgen er voor dat die "motor" anders komt te liggen (zowel in sterkte als in plaats) op het N-halfrond en daarmee stijgt de kans op meer meridionale (Noord/Zuid meanderende) stromingen. Deze zijn in de winter noodzakelijk voor mogelijke koude en in de zomer voor warmte. Hoe precies die stratosferische veranderingen effect hebben op de troposferische is nog onvoldoende bekend maar dat er een relatie is, dat is wel duidelijk.

Afgelopen Januari hebben we dit ook meegemaakt: rond 6/1/2013 vond er een SSW plaats, de stratosferische vortex spleet (grotendeels) en 1 deel kwam boven Canada terecht en een 1 boven Siberie. De gevolgen voor ons weer waren dat er, met een tijdsvertraging, een blokkade boven Groenland en Skandinavie optrad die in de 2e helft van Januari een koudegolf te weeg bracht.

Het is overigens geenszins zo dat een SSW in de winter dus altijd een koudegolf bij ons betekent: het hangt er maar net vanaf waar de stromingen terecht komen! Dat deze stratosferische verstoringen een effect hebben staat wel als een "paal boven water" en het loont dus best wel de moeite om dit proces te volgen. | Gewijzigd: 7 februari 2013, 00:29 uur, door Ben47
Waarom deze advertentie?
7 februari 2013, 01:30 uur | Bericht #386977
en jawel  een laagje   sneeuw hier  het is wit in elk geval !
Tatanka
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 februari 2013, 07:20 uur | Bericht #386981
Mogelijk 2 dagen sneeuwfeest zowel belgie en nederland noorden het laatst maar uiteindelijk ook landurig sneeuw volgens laaste kaarten, met nog een 4 dagen te gaan ga ik van het weekend eens weer kijken...even laten bezinken en kijken of ze dr nog zo fraai opstaan.

Zondag beginend bij onze zuiderburen

Sypnostische ontwikkeling
Een uitgesproken meandering in het hoogtepatroon zorgt voor een grootschalige hoogtetrog boven West-Europa, waarbij het polaire front ver zuid van het aandachtsgebied ligt boven het Middelandsezeegebied. Tot het einde van de operationele run zien we eigenlijk weinig verandering in dit grootschalige bovenluchtpatroon. Wel is het zo dat de genoemde hoogtetrog geleidelijk wat minder uitgesproken wordt door opvulling. Aandacht gaat uit naar de ontwikkelingen voor zaterdag en vooral naar maandag. Zaterdag trekt een warmtefrontafloper (detached WF) via de Noordzee zuidwaarts over de zuidwestelijke helft van het land met (winterse) neerslag. Van zondag naar maandag wordt een kortgolvige hoogtetrog vanaf de Atlantische Oceaan opgenomen in de reeds aanwezige grootschalige hoogtetrog. Bij deze samensmelting neemt de kortgolvige hoogtetrog een barokliene zone mee welke van het zuidwesten uit opdringt. Doordat het bijbehorende grondlaag zuid van ons land blijft zien we deze frontale zone opdringen met aan de grond boven ons land een aanhoudend aflandige stroming. Dit zorgt ervoor dat de bijbehorende frontale neerslag vrijwel zeker in de vorm van sneeuw valt. Onzekerheden omtrent de ontwikkeling van dit systeem in het EPS zie hieronder.

Verder toenemend over nederland naar nacht van zondag op maandag

Modelbeoordeling en onzekerheden
Aandacht gaat uit naar de ontwikkeling voor maandag. Kijkende naar de pluimen zien we dat de Oper zich bovenin het spectrum bevindt. Onzekerheden hangen af van de mate van de diepte van het genoemde grondlaag en de mate van het noordwaarts opdringen ervan. Dit is ook goed te zien in de cyclone-database als alle afzonderlijke H+108 leden met elkaar vergeleken kunnen worden. De meeste leden vertonen het laag met aan de noordflank ervan een vaste neerslagvorm. Grootschalig gezien zijn tot aan het einde van de runtijd de verschillen in bovenlucht patroon tamelijk gering. Uiteraard zijn er aan het einde van de runtijd in toenemende mate detailverschillen waar te nemen tussen de verschillende leden. De meeste prolongeren echter de aanwezigheid van de genoemde hoogtetrog. Aan het einde van de run tijd zijn er 10 leden die de hoogtetrog oost laten verplaatsen waardoor een weststroming op gang kan komen. In de EPS periode (vanaf dag 10) wordt dit beeld door een toenemend aantal leden ondersteund. Eerst met zo'n 20 leden, aan het einde (dag 15) met het merendeel.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Vrij koud winterweer met overdag temperaturen iets boven nul en 's nachts meest lichte, soms matige vorst. Vooral maandag kans op sneeuw.
Samenvatting EPS-periode:
Eerst nog vrij koud, maar geleidelijk toenemende kans op een zachter weertype.

Uitgifte: 07/02/2013 02.28 uur LT

Bron: Knmi | Gewijzigd: 7 februari 2013, 07:21 uur, door Tatanka
there can be only one
Franky43
Lid
7 februari 2013, 07:22 uur | Bericht #386982
Dit is wat L1 weerbericht ons voor schotelt.  Op zaterdag en tijdens de drie dolle carnavalsdagen is het koud. 's Middags liggen de maxima rond 1 graad. 's Nachts vriest het enkele graden tot rond -5 graden: een vorstperiode. Er zijn lange droge perioden met zon. Zoals het er nu naar uitziet is er volgens Meteo Limburg in de loop van zondag en maandag veel bewolking met perioden met sneeuw.Ben weer benieuwd wat hier van gaat terecht komen.
SniperEye
Lid
7 februari 2013, 08:27 uur | Bericht #386983
Citaat van owios, woensdag 6 februari 2013, 22:32 uur de neerslag word  meestal pas 48 uur van te voren redelijk te verwachten is, en zelfs dan is het afhankelijk van de trekrichting van een laag, eventuele activering etc.
Ik ben diep teleurgesteld dat een post van mij op een ander forum even klakkeloos gekopieerd wordt op dit forum. Ik heb mij altijd afzijdig gehouden van de tweestrijd maar nu kan ik het niet laten om even mijn ongenoegen te uiten.
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
7 februari 2013, 08:58 uur | Bericht #386985
Citaat van SniperEye, donderdag 7 februari 2013, 8:27 uur Citaat van owios, woensdag 6 februari 2013, 22:32 uur de neerslag word  meestal pas 48 uur van te voren redelijk te verwachten is, en zelfs dan is het afhankelijk van de trekrichting van een laag, eventuele activering etc.
Ik ben diep teleurgesteld dat een post van mij op een ander forum even klakkeloos gekopieerd wordt op dit forum. Ik heb mij altijd afzijdig gehouden van de tweestrijd maar nu kan ik het niet laten om even mijn ongenoegen te uiten.

Hey, ik begrijp je verontwaardiging en wij proberen ook de tweestrijd te vermijden. Maar wij kunnen niet weten wat jij op het ander forum neerzet en of berichten hier gekopieerd zijn. Bij deze zal ik ook het bericht verwijderen.
BartS
Tatanka
Lid
7 februari 2013, 08:58 uur | Bericht #386986
Tijdens winterse buien kan het tijdelijk glad worden. Verder lokaal glad worden door bevriezing van natte weggedeelten en door sneeuwresten,

Geldig: donderdag 07 februari 2013 vanaf ca 08 uur gedurende ca 2 uur

Bron: Knmi
there can be only one
7 februari 2013, 09:57 uur | Bericht #386991
Nieuwe pluim blijft toch redelijk winters!

BartS
Sven
Moderator
7 februari 2013, 10:07 uur | Bericht #386993
Citaat van Bart Standaert, donderdag 7 februari 2013, 9:57 uur Nieuwe pluim blijft toch redelijk winters!
Wou hem ook net plaatsen.
Terug meer spreiding op lange termijn die zeker ook dan nog mogelijkheden biedt op winterweer.

Ook de sneeuwkansen zien er beter en beter uit voor zondag/maandag.

7 februari 2013, 10:17 uur | Bericht #386994
Ondertussen in de Ardennen

BartS
Mtc
Lid
7 februari 2013, 10:28 uur | Bericht #386995
Dat gebied dat op de buienradar nu onstaat boven Ierland, zou dat voor ons nog iets kunnen gaan betekenen?
7 februari 2013, 11:01 uur | Bericht #386997
Citaat van svenne, donderdag 7 februari 2013, 10:07 uur Citaat van Bart Standaert, donderdag 7 februari 2013, 9:57 uur Nieuwe pluim blijft toch redelijk winters!
Wou hem ook net plaatsen.
Terug meer spreiding op lange termijn die zeker ook dan nog mogelijkheden biedt op winterweer.

Ook de sneeuwkansen zien er beter en beter uit voor zondag/maandag.

de pluim van Zuid-West is niet zo goed hoor
winterman
Lid
7 februari 2013, 11:20 uur | Bericht #387000
Zondag op maandag een reële kans op sneeuwjacht ook de Telegraaf denkt dat we nog een langdurige vorstperiode gaan krijgen
http://www.telegraaf.nl/teleweer/Weernieuws/21275904/__Winter_zet_aan__.html
Sven
Moderator
7 februari 2013, 11:24 uur | Bericht #387001
Citaat van Tom Soutendijk, donderdag 7 februari 2013, 11:01 uurde pluim van Zuid-West is niet zo goed hoor Pluim is BETER te noemen op LT, niet dat hij supergoed is hé
Meer spreiding dan gisteren die kansen op winterweer biedt.

Hou er ook rekening mee dat de laatste dag van de pluim al 22 februari is, in plaats van winter kan de lente ook komen piepen

Stefanv
Moderator
7 februari 2013, 11:53 uur | Bericht #387002
Ik was al teleurgesteld toen ik dernet GFS aan het bekijken was : Regen in het zuid-westen. Maar nu ik de pluim zie snap ik het:) Oper een van de warmste leden op korte termijn in de pluim.

Grtzz
Tatanka
Lid
7 februari 2013, 12:04 uur | Bericht #387004
Sneeuwkansen genoeg dacht ik :D
there can be only one
7 februari 2013, 12:07 uur | Bericht #387005
Citaat van Tatanka, donderdag 7 februari 2013, 12:04 uur Sneeuwkansen genoeg dacht ik :D

niet voor zuidwest
Stefanv
Moderator
7 februari 2013, 12:15 uur | Bericht #387006
Citaat van Tom Soutendijk, donderdag 7 februari 2013, 12:07 uur Citaat van Tatanka, donderdag 7 februari 2013, 12:04 uur Sneeuwkansen genoeg dacht ik :D

niet voor zuidwest

Tom als ik jou was zou ik niet teveel naar de pluim van zuid-west kijken.. Doe ik ook nooit. De roosterpunten liggen namelijk voor een deel in zee:P 
Sven
Moderator
7 februari 2013, 12:23 uur | Bericht #387008
Citaat van Tom Soutendijk, donderdag 7 februari 2013, 12:07 uurniet voor zuidwest Stukje KMI: Zondag bereikt ons vanuit het westen een neerslagzone met sneeuw, in het westen overgaand in regen. In de loop van de namiddag of avond trekt die verder oostwaarts richting Ardennen. De temperaturen klimmen naar waarden van +3 aan de kust tot -2 graden in de Ardennen. De wind wordt trekt aan en draait naar het zuidoosten.

Terug naar boven
Dit topic is gesloten
9 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 9 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.879 topics, welke bij elkaar 448.469 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
9 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 102 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 102, lezen 9 mensen het topic "Winter 2010 discussietopic deel 12".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden