Hier in het noorden van de provincie liggen de nodige Centimeters. Maar geloof dat het in 2010 net andersom zo was dat het zuiden getroffen was met de nodige centimeters. Of was dat toch 2011
Misschien kan ik het een beetje verduidelijken:
Het gaat hierbij om de stratosferische polar vortex (dus de West-Oost draaibeweging/stroming boven de pool in het bovenste deel van de atmosfeer). Het is duidelijk dat deze draaibeweging de "motor" is voor troposferische vortex (de West-Oost draaibeweging/stroming boven de pool in het onderste deel van de atmosfeer, dat ons weer bepaalt). Als deze stromingen sterk zijn en zich precies boven de pool bevinden dan is de kans groot dat we in een West-circulatie (beruchte WC) komen.
Het is inmiddels wel aangetoond dat een SSW ("Sudden Stratosferic Warming" oftewel een plotselinge stratosferische warmteimpuls) kan leiden tot een splitsing of verplaatsing van de stratosferische draaibeweging. Een splitsing betekent dat er 2 vortexen ontstaan die niet meer precies boven de pool liggen maar wel ergens boven het N-halfrond.
Zowel een splitsing als een verplaatsing van de stratosferische vortex zorgen er voor dat die "motor" anders komt te liggen (zowel in sterkte als in plaats) op het N-halfrond en daarmee stijgt de kans op meer meridionale (Noord/Zuid meanderende) stromingen. Deze zijn in de winter noodzakelijk voor mogelijke koude en in de zomer voor warmte. Hoe precies die stratosferische veranderingen effect hebben op de troposferische is nog onvoldoende bekend maar dat er een relatie is, dat is wel duidelijk.
Afgelopen Januari hebben we dit ook meegemaakt: rond 6/1/2013 vond er een SSW plaats, de stratosferische vortex spleet (grotendeels) en 1 deel kwam boven Canada terecht en een 1 boven Siberie. De gevolgen voor ons weer waren dat er, met een tijdsvertraging, een blokkade boven Groenland en Skandinavie optrad die in de 2e helft van Januari een koudegolf te weeg bracht.
Het is overigens geenszins zo dat een SSW in de winter dus altijd een koudegolf bij ons betekent: het hangt er maar net vanaf waar de stromingen terecht komen! Dat deze stratosferische verstoringen een effect hebben staat wel als een "paal boven water" en het loont dus best wel de moeite om dit proces te volgen. | Gewijzigd: 7 februari 2013, 00:29 uur, door Ben47
Zondag beginend bij onze zuiderburen
Sypnostische ontwikkeling
Een uitgesproken meandering in het hoogtepatroon zorgt voor een grootschalige hoogtetrog boven West-Europa, waarbij het polaire front ver zuid van het aandachtsgebied ligt boven het Middelandsezeegebied. Tot het einde van de operationele run zien we eigenlijk weinig verandering in dit grootschalige bovenluchtpatroon. Wel is het zo dat de genoemde hoogtetrog geleidelijk wat minder uitgesproken wordt door opvulling. Aandacht gaat uit naar de ontwikkelingen voor zaterdag en vooral naar maandag. Zaterdag trekt een warmtefrontafloper (detached WF) via de Noordzee zuidwaarts over de zuidwestelijke helft van het land met (winterse) neerslag. Van zondag naar maandag wordt een kortgolvige hoogtetrog vanaf de Atlantische Oceaan opgenomen in de reeds aanwezige grootschalige hoogtetrog. Bij deze samensmelting neemt de kortgolvige hoogtetrog een barokliene zone mee welke van het zuidwesten uit opdringt. Doordat het bijbehorende grondlaag zuid van ons land blijft zien we deze frontale zone opdringen met aan de grond boven ons land een aanhoudend aflandige stroming. Dit zorgt ervoor dat de bijbehorende frontale neerslag vrijwel zeker in de vorm van sneeuw valt. Onzekerheden omtrent de ontwikkeling van dit systeem in het EPS zie hieronder.
Verder toenemend over nederland naar nacht van zondag op maandag
Modelbeoordeling en onzekerheden
Aandacht gaat uit naar de ontwikkeling voor maandag. Kijkende naar de pluimen zien we dat de Oper zich bovenin het spectrum bevindt. Onzekerheden hangen af van de mate van de diepte van het genoemde grondlaag en de mate van het noordwaarts opdringen ervan. Dit is ook goed te zien in de cyclone-database als alle afzonderlijke H+108 leden met elkaar vergeleken kunnen worden. De meeste leden vertonen het laag met aan de noordflank ervan een vaste neerslagvorm. Grootschalig gezien zijn tot aan het einde van de runtijd de verschillen in bovenlucht patroon tamelijk gering. Uiteraard zijn er aan het einde van de runtijd in toenemende mate detailverschillen waar te nemen tussen de verschillende leden. De meeste prolongeren echter de aanwezigheid van de genoemde hoogtetrog. Aan het einde van de run tijd zijn er 10 leden die de hoogtetrog oost laten verplaatsen waardoor een weststroming op gang kan komen. In de EPS periode (vanaf dag 10) wordt dit beeld door een toenemend aantal leden ondersteund. Eerst met zo'n 20 leden, aan het einde (dag 15) met het merendeel.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Vrij koud winterweer met overdag temperaturen iets boven nul en 's nachts meest lichte, soms matige vorst. Vooral maandag kans op sneeuw.
Samenvatting EPS-periode:
Eerst nog vrij koud, maar geleidelijk toenemende kans op een zachter weertype.
Uitgifte: 07/02/2013 02.28 uur LT
Bron: Knmi | Gewijzigd: 7 februari 2013, 07:21 uur, door Tatanka
Ik ben diep teleurgesteld dat een post van mij op een ander forum even klakkeloos gekopieerd wordt op dit forum. Ik heb mij altijd afzijdig gehouden van de tweestrijd maar nu kan ik het niet laten om even mijn ongenoegen te uiten.
Ik ben diep teleurgesteld dat een post van mij op een ander forum even klakkeloos gekopieerd wordt op dit forum. Ik heb mij altijd afzijdig gehouden van de tweestrijd maar nu kan ik het niet laten om even mijn ongenoegen te uiten.
Hey, ik begrijp je verontwaardiging en wij proberen ook de tweestrijd te vermijden. Maar wij kunnen niet weten wat jij op het ander forum neerzet en of berichten hier gekopieerd zijn. Bij deze zal ik ook het bericht verwijderen.
Wou hem ook net plaatsen.
Terug meer spreiding op lange termijn die zeker ook dan nog mogelijkheden biedt op winterweer.
Ook de sneeuwkansen zien er beter en beter uit voor zondag/maandag.
Wou hem ook net plaatsen.
Terug meer spreiding op lange termijn die zeker ook dan nog mogelijkheden biedt op winterweer.
Ook de sneeuwkansen zien er beter en beter uit voor zondag/maandag.
de pluim van Zuid-West is niet zo goed hoor
http://www.telegraaf.nl/teleweer/Weernieuws/21275904/__Winter_zet_aan__.html
Meer spreiding dan gisteren die kansen op winterweer biedt.
Hou er ook rekening mee dat de laatste dag van de pluim al 22 februari is, in plaats van winter kan de lente ook komen piepen
niet voor zuidwest
Tom als ik jou was zou ik niet teveel naar de pluim van zuid-west kijken.. Doe ik ook nooit. De roosterpunten liggen namelijk voor een deel in zee