Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crawford, MO; Gasconade, MO; Osage, MO.

5 Nov 2024 03:41:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Miller, MO; Pulaski, MO.

5 Nov 2024 03:03:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Camden, MO; Laclede, MO; Maries, MO; Miller, MO; Pulaski, MO.

5 Nov 2024 03:01:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO.

5 Nov 2024 03:01:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Blanco, TX; Kendall, TX.

5 Nov 2024 02:35:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Camden, MO; Douglas, MO; Laclede, MO; Webster, MO; Wright, MO.

5 Nov 2024 02:35:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McCurtain, OK.

5 Nov 2024 02:35:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, AR.

5 Nov 2024 00:55:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pushmataha, OK.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, MO; Ozark, MO; Taney, MO.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Boone, AR; Marion, AR.

5 Nov 2024 00:55:48

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Bowie, TX; Red River, TX; Titus, TX.

5 Nov 2024 00:36:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Choctaw, OK; Pushmataha, OK.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Benton, AR; Washington, AR.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Pushmataha, OK.

Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
5 februari 2013, 18:57 uur | Bericht #386712

grondtemperatuur al onder nul gaat lekkah laat de sneeuw maar komen
Sven
Moderator
5 februari 2013, 18:58 uur | Bericht #386713
Citaat van Sneeuwlove, dinsdag 5 februari 2013, 18:51 uur Vannacht zo goed als overal sneeuwval volgens mij (alvast België, waar de temperatuur nu al rond de 1,5°C hangt).
Spannend!
Verwacht inderdaad hier ook wel een sneeuwlaagje dat dan morgen weer zal wegsmelten.
Het westen van het land dient rekening te houden met smeltende sneeuw of sneeuw die over zal gaan in regen.

De hoeveelheid is wel spannend af te wachten
Waarom deze advertentie?
Ben47
Lid
5 februari 2013, 19:10 uur | Bericht #386715
Uit KNMI Guidance (Uitgifte: 05/02/2013 17.38 uur)

Ten zuiden van ongeveer een lijn Alkmaar-Achterhoek enige tijd sneeuw.
Het neerslaggebied draait cyclonaal rondom het laag, zodat de neerslag in het zuiden het langst aanhoudt.  Neerslag valt grotendeels als sneeuw (natteboltemperatuur bij aanvang rond +1) Hirlam. Neso geeft overigens over een groot deel van ons land een mengvorm van natte sneeuw en sneeuw.

In Zeeland gaat de sneeuw na enkele uren over in regen vanwege de warmere lucht en maritieme grenslaag bij het laag.

Accumulatie van sneeuw
- 1-3 cm aan de noordrand van het gebied en in het uiterste ZW,

- 5-10 cm in Brabant en Limburg,
- elders 3-5 cm.

De gevormde sneeuwlaag zal woensdag overdag weer grotendeels verdwijnen, behalve waar meer dan 5 cm is gevallen. Woensdag weer buien vanaf zee. In eerste instantie vooral regenbuien met mogelijk natte sneeuw, in de avond en nacht iets meer winters van karakter.

TEMPERATUUR:
Komende nacht Tn van -4 in het noordoosten tot +2 in Zeeland. In sneeuw ligt de temperatuur rond 0 graden. Woensdag Tx rond 5 graden.

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Raymond
Lid
5 februari 2013, 19:30 uur | Bericht #386719
voor regio Zuidwest begrijp ik de sneeuwverwachting niet goed.  de T ligt hier op een krappe 4 graden en zal waarschijnljjk net boven nul blijven. dus voor deze regio ws regen of natte sneeuw en als het al wit wordt zal het morgenochtend niet blijven liggen. Voor de meer oostelijke delen lijkt het allemaal wat gunstiger uit te pakken. maar winter is  het morgen niet. wel winterS.
Jenss
Moderator
5 februari 2013, 19:34 uur | Bericht #386720
Citaat van Raymond, dinsdag 5 februari 2013, 19:30 uur voor regio Zuidwest begrijp ik de sneeuwverwachting niet goed.  de T ligt hier op een krappe 4 graden en zal waarschijnljjk net boven nul blijven. dus voor deze regio ws regen of natte sneeuw en als het al wit wordt zal het morgenochtend niet blijven liggen. Voor de meer oostelijke delen lijkt het allemaal wat gunstiger uit te pakken. maar winter is  het morgen niet. wel winterS.
het dauwpunt ligt rond nul,daardoor word het sneeuw,ook daalt de temp tijdens neerslag,maar aan de kuststrook zal het waarschijnlijk natte sneeuw of sneeuwregen zijn
Callie-P
Moderator
5 februari 2013, 19:49 uur | Bericht #386721
hieronder even de laatste HIRLAM verwachting voor vanacht en het onderstaande kaartje is voor 1 uur geldig.. dus tussen 0:00 en 1:00
vervolgens trekt het sneeuwgebied verder weg naar het zuiden(oosten) waarbij uiteindelijk volgens Hirlam de regio roermond/eindhoven de meeste sneeuw lijkt te krijgen.
Mocht je willen weten hoe dit gebiedje trekt.. de link staat onderaan dus je kan zelf kijken of je woonplaats sneeuw zou kunnen verwachten..

Voor de duidelijkheid alles ten noord(oosten) van dit gebied krijgt GEEN sneeuw van betekenis volgens Hirlam. ( op misschien wat losse kleine buitjes na)
Mocht je willen weten hoe dit gebiedje trekt.. de link staat onderaan dus je kan zelf kijken of je woonplaats sneeuw zou kunnen verwachten..

source: http://webservice.weeronline.nl/vakman_hirlam | Gewijzigd: 5 februari 2013, 19:57 uur, door Callie-P
5 februari 2013, 20:04 uur | Bericht #386722
wat ik nu zie op buienradar lijkt het over het  hele land  te  trekken.........maar dat  zal  wel niet  het  verwachte  zijn  voor vanavond  vannacht ,,, of  dit moet  nog  zo van  richting veranderen ,  en wat  moet hier uitvallen???   brokkelt  dit   nog  af??  hoe moet ik dit  zien??  want  er lijkt wel iets  aan tekomen .
5 februari 2013, 20:22 uur | Bericht #386725
Het valt me nu pas op dat de bliksem echt schade heeft gemaakt. Alle lampen in het park achter ons huis en de straatverlichting in de straat doet het niet.
Ik hoorde me toch ook een knal, niet normaal! Dat wou ik even kwijt 8|

'' It's the wonder of nature baby''
Ben47
Lid
5 februari 2013, 20:23 uur | Bericht #386726
Actuele neerslag 20u Nederlandse tijd.

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
5 februari 2013, 20:23 uur | Bericht #386727
Citaat van 4 seizoentje, dinsdag 5 februari 2013, 20:04 uur wat ik nu zie op buienradar lijkt het over het  hele land  te  trekken.........maar dat  zal  wel niet  het  verwachte  zijn  voor vanavond  vannacht ,,, of  dit moet  nog  zo van  richting veranderen ,  en wat  moet hier uitvallen???   brokkelt  dit   nog  af??  hoe moet ik dit  zien??  want  er lijkt wel iets  aan tekomen .
Er komt degelijk wat, volgens Helga van RTL valt er sneeuw onder de lijn Amsterdam naar Enschede, bij Zeeland is er de kans op regen,
Maar dat is een verwachting, sneeuwval is bijna niet te voorspellen.
115390
Lid
5 februari 2013, 20:29 uur | Bericht #386730
Goedenavond, Ik keek net naar de laatste neerslagverwachting van ECMWF (12z), en die gaat in tegenstelling tot de laatste Hirlam run volledig over Noord Holland heen i.p.v. alleen Zuid-NH te raken. Nu vraag ik me af: Welke is nu het meest betrouwbaar: de laatste Hirlam of de laatste ECMWF?
Remco
5 februari 2013, 20:35 uur | Bericht #386731
op buienrader  2 uur  en  3 uur  vooruit  lijkt   het zelf over het  hele land  heen te  trekken inc het noorden en noordoosten. tussen  23,00 uur  en  23,30  laat  de   3 uur loop  al wat zien in  friesland... nu de vraag  zet dit door? en wat  is het  reslutaat  als dit  wel  daadwerkelijk gebeurt ?
5 februari 2013, 20:36 uur | Bericht #386732
het meest betrouwbaar is gewoon simpel naar de lantaarn palen staren .

moet gek wezen wil noord holland niet geraakt worden door deze buienlijn 
5 februari 2013, 20:36 uur | Bericht #386733
Helga had het in zuid en zuidwest over zo'n 10cm
Ben47
Lid
5 februari 2013, 20:37 uur | Bericht #386734
Citaat van 115390, dinsdag 5 februari 2013, 20:29 uur Goedenavond, Ik keek net naar de laatste neerslagverwachting van ECMWF (12z), en die gaat in tegenstelling tot de laatste Hirlam run volledig over Noord Holland heen i.p.v. alleen Zuid-NH te raken. Nu vraag ik me af: Welke is nu het meest betrouwbaar: de laatste Hirlam of de laatste ECMWF? Daarover waagt het KNMI zelfs geen standpunt in te nemen. Zie eerdere post en plaatjes.

Overigens welkom hier en veel plezier!

| Gewijzigd: 5 februari 2013, 20:38 uur, door Ben47
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 februari 2013, 20:43 uur | Bericht #386736
ik moet zeggen dat het behoorlijk activeert! noordwesten is al bijna bereikt 
alleen is de temperatuur daar nog behoorlijk hoog 
Klapper van 2012: http://www.youtube.com/watch?v=uDkqolJIpZ8&feature=player_embedded

5 februari 2013, 20:45 uur | Bericht #386737
Citaat van onweerwoudenberg, dinsdag 5 februari 2013, 20:43 uur ik moet zeggen dat het behoorlijk activeert! noordwesten is al bijna bereikt 
alleen is de temperatuur daar nog behoorlijk hoog 

En de grond temperatuur, wat dus nog belangrijker is, is ook nog steeds boven nul, ik ben bang dat dat wegsmelt in eerste instantie en dat 
het daarna dus opvriest!
5 februari 2013, 20:49 uur | Bericht #386738
Citaat van 115390, dinsdag 5 februari 2013, 20:29 uur Goedenavond, Ik keek net naar de laatste neerslagverwachting van ECMWF (12z), en die gaat in tegenstelling tot de laatste Hirlam run volledig over Noord Holland heen i.p.v. alleen Zuid-NH te raken. Nu vraag ik me af: Welke is nu het meest betrouwbaar: de laatste Hirlam of de laatste ECMWF?
Ik hou het bij ecmwf. hirlam zat er de laatste keren soms wel redelijk ver naast. Ik hoop dat ie over friesland trekt. er activeren ook allemaal voor de storing weer sneeuwbuitjes. dus wie weet morgen leuk wakker worden.

En als ik buienradar zie trekt het bijna helemaal over het land heen of moet wel heel hard naar het zuiden zakken. plus allemaal kleine buitjes ervoor wie weet.
| Gewijzigd: 5 februari 2013, 21:01 uur, door steffantje
Callie-P
Moderator
5 februari 2013, 20:56 uur | Bericht #386739
Citaat van steffantje, dinsdag 5 februari 2013, 20:49 uur Citaat van 115390, dinsdag 5 februari 2013, 20:29 uur Goedenavond, Ik keek net naar de laatste neerslagverwachting van ECMWF (12z), en die gaat in tegenstelling tot de laatste Hirlam run volledig over Noord Holland heen i.p.v. alleen Zuid-NH te raken. Nu vraag ik me af: Welke is nu het meest betrouwbaar: de laatste Hirlam of de laatste ECMWF?
Ik hou het bij ecmwf. hirlam zat er de laatste keren soms wel redelijk naast. Ik hoop dat ie over friesland trekt. er activeren ook allemaal voor de storing weer sneeuwbuitjes. dus wie weet morgen leuk wakker worden.

En als ik buienradar zie trekt het bijna helemaal over het land heen of moet wel heel hard naar het zuiden zakken. plus allemaal kleine buitjes ervoor wie weet.

Ik zie idd dat buienradar er iets anders over denkt dan Hirlam.. we gaan het zien.. 20:00 journaal hield overigens hetzelfde aan als Hirlam.
Het intressante is dat als je buienradar zou volgen de nadruk van de sneeuwval niet in het zuiden zou zitten maar in het noorden ( gebied is veel groter)
Nu hangt het er natuurlijk vanaf hoe het gebied zich ontwikkelt zodra het boven land is ( kan zomaar oplossen bijvoorbeeld)

EDIT :
strike through.. nee wat ik net zeg klopt niet.. dat knikje wat ik liet zien is de bovenkant van het laag wat langs trekt.. dus leuk gevonden door mij, maar onzin

| Gewijzigd: 5 februari 2013, 21:25 uur, door Callie-P
5 februari 2013, 21:05 uur | Bericht #386740
Citaat van Callie-P, dinsdag 5 februari 2013, 20:56 uur
Ik zie idd dat buienradar er iets anders over denkt dan Hirlam.. we gaan het zien.. 20:00 journaal hield overigens hetzelfde aan als Hirlam.

En wat me ook op valt is; als je de 24 uursverwachting erbij pakt geeft ie ook geen neerslag aan waar de storing nu echt hangt. En als je de satteliet ziet van de bewolking lijkt het wel dat heel NL sneeuw krijgt. Wel intressand om tevolgen. we wachten het af. Sneeuw heeft vaak zijn eigen route he. haha. Weet nog december 2012 volgens mij sinterklaas avond was hier geen Sneeuw voorspeld was meer weg gelegt voor noordoosten (groniningen en omgeving) En we kregen toen temaken met een powar low! dik 5 cm sneeuw en een keiharde wind. ook zo uit het niets.

Terug naar boven
Dit topic is gesloten
6 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 6 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.879 topics, welke bij elkaar 448.470 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
6 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 74 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 74, lezen 5 mensen het topic "Winterverwachting 2012 --- 2013 + Discussie (Deel 5)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden