Spannend! Verwacht inderdaad hier ook wel een sneeuwlaagje dat dan morgen weer zal wegsmelten.
Het westen van het land dient rekening te houden met smeltende sneeuw of sneeuw die over zal gaan in regen.
De hoeveelheid is wel spannend af te wachten
Ten zuiden van ongeveer een lijn Alkmaar-Achterhoek enige tijd sneeuw.
Het neerslaggebied draait cyclonaal rondom het laag, zodat de neerslag in het zuiden het langst aanhoudt. Neerslag valt grotendeels als sneeuw (natteboltemperatuur bij aanvang rond +1) Hirlam. Neso geeft overigens over een groot deel van ons land een mengvorm van natte sneeuw en sneeuw.
In Zeeland gaat de sneeuw na enkele uren over in regen vanwege de warmere lucht en maritieme grenslaag bij het laag.
Accumulatie van sneeuw
- 1-3 cm aan de noordrand van het gebied en in het uiterste ZW,
- 5-10 cm in Brabant en Limburg,
- elders 3-5 cm.
De gevormde sneeuwlaag zal woensdag overdag weer grotendeels verdwijnen, behalve waar meer dan 5 cm is gevallen. Woensdag weer buien vanaf zee. In eerste instantie vooral regenbuien met mogelijk natte sneeuw, in de avond en nacht iets meer winters van karakter.
TEMPERATUUR:
Komende nacht Tn van -4 in het noordoosten tot +2 in Zeeland. In sneeuw ligt de temperatuur rond 0 graden. Woensdag Tx rond 5 graden.
het dauwpunt ligt rond nul,daardoor word het sneeuw,ook daalt de temp tijdens neerslag,maar aan de kuststrook zal het waarschijnlijk natte sneeuw of sneeuwregen zijn
vervolgens trekt het sneeuwgebied verder weg naar het zuiden(oosten) waarbij uiteindelijk volgens Hirlam de regio roermond/eindhoven de meeste sneeuw lijkt te krijgen.
Mocht je willen weten hoe dit gebiedje trekt.. de link staat onderaan dus je kan zelf kijken of je woonplaats sneeuw zou kunnen verwachten..
Voor de duidelijkheid alles ten noord(oosten) van dit gebied krijgt GEEN sneeuw van betekenis volgens Hirlam. ( op misschien wat losse kleine buitjes na)
Mocht je willen weten hoe dit gebiedje trekt.. de link staat onderaan dus je kan zelf kijken of je woonplaats sneeuw zou kunnen verwachten..
source: http://webservice.weeronline.nl/vakman_hirlam | Gewijzigd: 5 februari 2013, 19:57 uur, door Callie-P
Ik hoorde me toch ook een knal, niet normaal! Dat wou ik even kwijt
Er komt degelijk wat, volgens Helga van RTL valt er sneeuw onder de lijn Amsterdam naar Enschede, bij Zeeland is er de kans op regen,
Maar dat is een verwachting, sneeuwval is bijna niet te voorspellen.
Overigens welkom hier en veel plezier!
| Gewijzigd: 5 februari 2013, 20:38 uur, door Ben47
alleen is de temperatuur daar nog behoorlijk hoog
En de grond temperatuur, wat dus nog belangrijker is, is ook nog steeds boven nul, ik ben bang dat dat wegsmelt in eerste instantie en dat
het daarna dus opvriest!
Ik hou het bij ecmwf. hirlam zat er de laatste keren soms wel redelijk ver naast. Ik hoop dat ie over friesland trekt. er activeren ook allemaal voor de storing weer sneeuwbuitjes. dus wie weet morgen leuk wakker worden.
En als ik buienradar zie trekt het bijna helemaal over het land heen of moet wel heel hard naar het zuiden zakken. plus allemaal kleine buitjes ervoor wie weet.
| Gewijzigd: 5 februari 2013, 21:01 uur, door steffantje
Ik hou het bij ecmwf. hirlam zat er de laatste keren soms wel redelijk naast. Ik hoop dat ie over friesland trekt. er activeren ook allemaal voor de storing weer sneeuwbuitjes. dus wie weet morgen leuk wakker worden.
En als ik buienradar zie trekt het bijna helemaal over het land heen of moet wel heel hard naar het zuiden zakken. plus allemaal kleine buitjes ervoor wie weet.
Ik zie idd dat buienradar er iets anders over denkt dan Hirlam.. we gaan het zien.. 20:00 journaal hield overigens hetzelfde aan als Hirlam.
Het intressante is dat als je buienradar zou volgen de nadruk van de sneeuwval niet in het zuiden zou zitten maar in het noorden ( gebied is veel groter)
Nu hangt het er natuurlijk vanaf hoe het gebied zich ontwikkelt zodra het boven land is ( kan zomaar oplossen bijvoorbeeld)
EDIT :
strike through.. nee wat ik net zeg klopt niet.. dat knikje wat ik liet zien is de bovenkant van het laag wat langs trekt.. dus leuk gevonden door mij, maar onzin
| Gewijzigd: 5 februari 2013, 21:25 uur, door Callie-P
Ik zie idd dat buienradar er iets anders over denkt dan Hirlam.. we gaan het zien.. 20:00 journaal hield overigens hetzelfde aan als Hirlam.
En wat me ook op valt is; als je de 24 uursverwachting erbij pakt geeft ie ook geen neerslag aan waar de storing nu echt hangt. En als je de satteliet ziet van de bewolking lijkt het wel dat heel NL sneeuw krijgt. Wel intressand om tevolgen. we wachten het af. Sneeuw heeft vaak zijn eigen route he. haha. Weet nog december 2012 volgens mij sinterklaas avond was hier geen Sneeuw voorspeld was meer weg gelegt voor noordoosten (groniningen en omgeving) En we kregen toen temaken met een powar low! dik 5 cm sneeuw en een keiharde wind. ook zo uit het niets.