Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Ziet er goed uit!
Dit is mijn eerste berichtje op Onweer online!!
Vanochtend rond half 6 zeker 5 flinke bliksems en donderslagen..
Er zat amper 2 seconden tussen, tijdens een fikse hagel/ sneeuwbui...met flinke windstoten...
Dus goed begin van de dag!!!
Veel plezier bij OO!!!!
Hans!
Welkom.
We, in ieder geval ikke, zijn niet allemaal weeramateurs. Ik denk dat er met mij ook veel weersbelangstellenden, -geïnteresseerden en -liefhebbers zijn die zichzelf nog geen echte weeramateur durven noemen. Ik stel me bij een echte weeramateur tenminste iemand voor die er veel meer van weet dan ondergetekende.
Dat geldt voor mij ook grote liefhebber van het weer maar geen weeramateur.
"Waar de modellen nog wel in afwijken zijn de neerslaghoeveelheden.
De patronen en timing van de neerslaggebieden zijn aardig gelijk, de hoeveelheden lopen uiteen.
Zo geeft Harmonie gebieden met meer dan 10 cm sneeuw aan boven het zuiden/zuidoosten van het land.
H11 geeft dat slecht in een zeer klein gebied. EC en H11 zijn veel gematigder met de neerslag en komen boven het zuiden van het land tot 3-5 cm.
Kijkend naar PEPS, Norlam en Glameps dan zien we dat de kans op meer dan 10 mm neerslag niet boven de 10% uitkomt. Kans op meer dan 5 mm varieert van 70% in Glameps tot rond onder de 20% in PEPS en Norlam.
Wanneer we iets meer gewicht toekennen aan Harmonie omdat dit model neerslaghoeveelheden veel minder "uitsmeert" dan de andere modellen komen we nu tot hoeveelheden van 5-8 cm in het zuiden/zuidoosten en 1-5 elders."
| Gewijzigd: 5 februari 2013, 18:19 uur, door Ben47