Het kon niet uitblijven! Mede door intense kou in de atmosferische bovenkamer (500 hPa -40º) is de passage van een hoogtetrog tijdens de afgelopen nacht gepaard gegaan met plaatselijk heftige weerverschijnselen. Vooral de (zeer) zware windstoten in het westen en zuidwesten van het land vielen op. Schiphol rapporteerde een uitschieter van 85, Valkenburg (bij Katwijk) 96, Woensdrecht 97 en Vlissingen zowaar 113 km/uur. Verder regen, hagel, sneeuw en pittige bliksemontladingen. In Nieuw Beerta werd totaal 10 en in Sambeek 14 mm opgevangen. Vanuit Gorinchem maakte Bas ’t Hoen om 6 uur gewag van een inslag boven de stad, in Hilversum voor 6 uur 10 bliksemontladingen in een kwartier en bij Beilen lag er op de A28 een laag sneeuw tot vlak voor Assen. Verder is een kerk in Nes op Ameland door een mogelijke bikseminslag afgebrand.
Later vandaag concentreren (winterse) buien zich met name op het noordoosten. Daar kan het door hagel of sneeuw op het wegdek soms glad zijn. Tegen het einde van de middag neemt de buiigheid tijdelijk af.
Voor de komende nacht en deels woensdagochtend staat de passage van de thans nog sturende depressie tussen Schotland en IJsland op het programma. Het lagedrukgebied trekt opvullend via Zeeland naar het zuidoosten: het ‘ingedraaide’ frontensysteem veroorzaakt in het westen, midden en zuiden enkele centimeters sneeuw.
Later deze week verplaatst een omvangrijk hoogtelaag zich van Noord- naar Midden-Europa. Het systeem is doordesemt van kou: op ruim 5 kilometer hoogte (500 hPa-vlak) vriest het 40º. Bij ons wordt met een noordelijke stroming koude lucht aangevoerd. In de nacht en ochtend gaat het meest licht vriezen: klaart het in de nacht en vroege ochtend lang genoeg op dan is in het weekeinde matige vorst mogelijk. Overdag komt het kwik vanaf zondag maar net boven nul uit.
In het grondpatroon zien we ondertussen toenaderingspogingen tussen Azorenhogedruk en een hoog boven Scandinavië. Deze ontwikkeling wordt Carnavalszondag tijdelijk onderbroken door een lagedrukgebied op weg van Ierland naar Biskaje en de mediterrane regio. Op maandag gaat de wind weer uit het noordoosten waaien.
Verder kan er soms wat sneeuw vallen maar grote hoeveelheden worden in het weekeinde en gedurende de eerste helft van volgende week niet verwacht.
Weerpraatje
Buien met soms een winters karakter: later vooral in het noordoosten. De komende nacht sneeuw in het westen, midden en zuiden van het land. Plaatselijk valt circa 5 centimeter!
Een vinnige buienlijn is inmiddels naar Duitsland weggetrokken. Omstreeks 07:30 uur had alleen Limburg er nog mee te maken. In onstabiele luchtmassa’s vallen echter elders in het land opnieuw buien met soms een winters karakter. In de loop van de dag concentreren de buien zich vooral op het noordoosten. Het kan daar soms tijdens sneeuw en hagel even glad zijn.
Elders in het land neemt de buiigheid vanmiddag af en laat de zon zich geregeld zien. De middagtemperatuur komt uit op circa 5 graden: in buien is het enkele graden kouder. De wind waait uit het westen en is matig tot vrij krachtig, langs de kust en op het IJsselmeer krachtig tot hard. Later op de middag krimpt de wind naar zuidwest en neemt iets in kracht af.
Op de nadering van het frontensysteem van de IJslanddepressie (afgelopen nacht nog een kerndruk van 967 hPa) gaat het later vanavond in het westen sneeuwen. De temperatuur daalt daarbij tot dichtbij nul en de wind wordt zuidelijk.
De komende nacht sneeuwval in het westen, midden en zuiden: in vooral Zeeland kan de sneeuw enige tijd overgaan in regen. In het noordoosten blijven de neerslagkansen klein. Over het algemeen valt tussen 3 en 6 centimeter sneeuw: lokaal kan dat best iets meer zijn. De wind krimpt naar het oosten tot noordoosten: in het baanvak van de depressie in het zuiden en zuidwesten een veranderlijke wind.
Woensdagochtend trekt het sneeuwgebied naar het zuidoosten weg. In Limburg kan het nog tot de middag sneeuwen. In de rest van het land klaart het op maar tijdens de middaguren trekken opnieuw (winterse) buien vanaf zee het land op. Het wordt maximaal 3 tot 4 graden en de van noordoost naar noord tot noordwest krimpende wind trekt aan de kust aan tot krachtig, windkracht 6.
Bron: Weerman Jan Visser
wat meot ik hiervan verwachten?? http://www.weerfan.com/neerslag/sneeuwverwachting-gfs/sneeuwverwachting-gfs18.html
Niks want dat is de oude run
Voor de nieuwe kaartjes-> www.wetter3.de daarna op het plaatje rechtboven klikken en daarna bij parameter schneefallgrenze, Neuschnee aanklikken | Gewijzigd: 5 februari 2013, 11:27 uur, door Stefanv
Is nog moeilijk te zeggen. Sneeuw laat zich niet graag voorspellen en kan opeens op de kaarten staan maar kan er ook zo weer af zijn. Ik zelf denk dat we de komende periode allemaal nog wel sneeuw krijgen.
Grtzz
Dit is mijn eerste berichtje op Onweer online!!
Vanochtend rond half 6 zeker 5 flinke bliksems en donderslagen..
Er zat amper 2 seconden tussen, tijdens een fikse hagel/ sneeuwbui...met flinke windstoten...
Dus goed begin van de dag!!!
Veel plezier bij OO!!!!
Hans!
Dit is mijn eerste berichtje op Onweer online!!
Vanochtend rond half 6 zeker 5 flinke bliksems en donderslagen..
Er zat amper 2 seconden tussen, tijdens een fikse hagel/ sneeuwbui...met flinke windstoten...
Dus goed begin van de dag!!!
Veel plezier bij OO!!!!
Hans!
Welkom.
We, in ieder geval ikke, zijn niet allemaal weeramateurs. Ik denk dat er met mij ook veel weersbelangstellenden, -geïnteresseerden en -liefhebbers zijn die zichzelf nog geen echte weeramateur durven noemen. Ik stel me bij een echte weeramateur tenminste iemand voor die er veel meer van weet dan ondergetekende.