Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crawford, MO; Gasconade, MO; Osage, MO.

5 Nov 2024 03:41:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Miller, MO; Pulaski, MO.

5 Nov 2024 03:03:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Camden, MO; Laclede, MO; Maries, MO; Miller, MO; Pulaski, MO.

5 Nov 2024 03:01:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO.

5 Nov 2024 03:01:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Blanco, TX; Kendall, TX.

5 Nov 2024 02:35:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Camden, MO; Douglas, MO; Laclede, MO; Webster, MO; Wright, MO.

5 Nov 2024 02:35:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McCurtain, OK.

5 Nov 2024 02:35:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, AR.

5 Nov 2024 00:55:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pushmataha, OK.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, MO; Ozark, MO; Taney, MO.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Boone, AR; Marion, AR.

5 Nov 2024 00:55:48

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Bowie, TX; Red River, TX; Titus, TX.

5 Nov 2024 00:36:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Choctaw, OK; Pushmataha, OK.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Benton, AR; Washington, AR.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Pushmataha, OK.

Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Ben47
Lid
4 februari 2013, 00:33 uur | Bericht #386535
Citaat van winterman, zondag 3 februari 2013, 20:32 uur Ook Yr.no ziet het wel zitten met de winter ik heb de laatste dagen meer vertrouwen in EC dan GFS http://www.yr.no/sted/Nederland/Friesland/Drachten/langtidsvarsel.html Dat is niet zo vreemd. yr.no verwachtingen zijn mede gebaseerd op gegevens van ECMWF.

'yr.no is a joint service by the Norwegian Meteorological Institute and the Norwegian Broadcasting Corporation, with data and content from:
    Avinor, Norwegian Institute for Agricultural and Environmental Research,
    European Organisation for the Exploitation of Meteorological Satellites (EUMETSAT),
    European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF),' enz.
(verder allemaal Noorse instituten)

| Gewijzigd: 4 februari 2013, 00:36 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
jurrie
Lid
4 februari 2013, 07:40 uur | Bericht #386538
mooi moment om topic 6 te openen
worden steeds betere runs .
Waarom deze advertentie?
Raymond
Lid
4 februari 2013, 07:43 uur | Bericht #386540
de pluim geeft minder spreiding en geeft voorlopig een winters patroon. Geen barre koude, geen schaatsweer vooralsnog, maar gemiddeld wel kouder dan het langjarig gemiddelde. s Nachts lichte tot matige vorst, overdag rond nul. Helaas lijkt een Skandihoog met transportkoude van over land niet waarschijnlijker dan zo,n 20%.
( samenvatting bron knmi)
Ben47
Lid
4 februari 2013, 09:44 uur | Bericht #386542
KNMI Modellenbeoordeling (Uitgifte: 04/02/2013 07.04 uur)

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een diep laag zuidoost van IJsland trekt de komende 48 uur over de Noordzee en ligt woensdagnacht voor onze westkust. Bijbehorend koufront ligt halverwege de ochtend tegen het noordwesten en verlaat enkele uren later al het zuidoosten. Hierachter wordt steeds koudere, onstabielere lucht aangevoerd. In deze koude lucht ontwikkelt zich net ten westen van ons land een kortgolvige trog. Deze bereikt in de nacht naar dinsdag de westkust en verlaat in de ochtend het oosten. Temperaturen op 500 hPa duiken hierachter onder de -40 °C. In de polaire lucht ontwikkelt zich dinsdag boven Engeland een systeem met sterke kenmerken van een CAD.

MODELBEOORDELING:
De nieuwste runs van Hirlam, Harmonie en EC vertonen op de synoptische schaal enkele kleine verschillen. Ook het weerbeeld rondom de trog en de timing ervan vertonen nog kleine verschillen. Een ervan is de timing van het laag. De koers is per run steeds iets westelijker en ligt nu woensdag om 00 UTC bij de kust van België (was 24 uur geleden nog Leeuwarden). Hierdoor komen we weer wat verder in de koude lucht. Het activeren van de trog komende nacht zit in alle modellen.

Aandachtspunten.
WIND:
Vooral op de trog windstoten. Het waarschuwingscriterium van 75 km/uur aan windstoten kan dan door maximale onstabiliteitsdiepte in combinatie met veel wind op relatief geringe hoogte (50-60 knopen) aan de westkust gehaald worden (en er vooruit in het waddengebied). Hirlam is hier wel het meest uitgesproken. Na passage neemt de wind uiteindelijk langzaam af.

BEWOLKING:
Na passage koufront cumuliforme bewolking waarvan de toppen steeds hoger kunnen reiken, uiteindelijk nabij de trog CB's met toppen tot FL250. Harmonie toont wel erg lage wolkenbasis bij winterse buien, dat zie je eigenlijk alleen bij "echte" sneeuwbuien en dan spreek je eerder van een verticaal zicht.

NEERSLAG:
Het koufront zelf is weinig actief (koufront in kou-advectie), erachter trekken met name over de noordelijke helft van het land van tijd tot tijd buien over. Door de steeds koudere (boven)lucht en het dalende nulgradenniveau worden deze buien steeds meer winters van karakter. Op de trog is onweer waarschijnlijk, Harmonie laat al twee runs een duidelijke piek zien in het aantal ontladingen (enkele tientallen). Harmonie heeft de felste buien en dat resulteert dan onmiddellijk in enkele centimeters sneeuw. De temperaturen liggen buiten neerslag enkele graden boven nul, dus daar waar de buien een laagje sneeuw achterlaten zal het ook weer wegsmelten.

ZICHT:
Achter het koufront goed, in winterse buien matig, mogelijk slecht als de sneeuw even overheerst.

TEMPERATUUR:
DMO/KTG bruikbaar. Tweetrapsraket temperatuurdaling, eerste daling na koufront, tweede na trog. Tx morgen nog circa 8 °C, In de nacht naar dinsdag dalend naar iets boven nul (met name in winterse buien nog lager), dinsdag overdag Tx 3 à 4 °C. | Gewijzigd: 4 februari 2013, 09:45 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Ries
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 februari 2013, 10:13 uur | Bericht #386543
Nieuwe pluim is ietsjes warmer t.a.v. gisteren.

| Gewijzigd: 4 februari 2013, 10:14 uur, door Ries
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
winterman
Lid
4 februari 2013, 10:44 uur | Bericht #386545
Citaat van Ries, maandag 4 februari 2013, 10:13 uur Nieuwe pluim is ietsjes warmer t.a.v. gisteren.Wel voor het zuidwesten maar voor het noordoosten vind ik de pluim wel kouder uitpakken dan gisteren | Gewijzigd: 4 februari 2013, 10:45 uur, door winterman
Ries
Lid
4 februari 2013, 10:49 uur | Bericht #386546
Pluim van midden NL, had te ver naar benede gescrolled. 

Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Cerb
Lid
4 februari 2013, 13:15 uur | Bericht #386550
Hopelijk binnekort weer opening van het hellman topic. altijd leuk om te zien. Wel een koude carnaval, maar ja carnaval en mooi weer..... dat is volgens mij nog nooit voor gekomen. of kou of regen etc.
4 februari 2013, 14:34 uur | Bericht #386553
Hoe zit het met de neerslag ? Hopelijk zit daar veel bij en dus daarbij lekker sneeuw
Groetjes Bjorn

Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
4 februari 2013, 15:20 uur | Bericht #386556
Volgens mij is het actuele Hellman getal ergens rond de 55 las ik ergens..
jcroon
Lid
4 februari 2013, 15:34 uur | Bericht #386557
Citaat van Cerb, maandag 4 februari 2013, 13:15 uur Hopelijk binnekort weer opening van het hellman topic. altijd leuk om te zien. Wel een koude carnaval, maar ja carnaval en mooi weer..... dat is volgens mij nog nooit voor gekomen. of kou of regen etc. Liever wat kou dan regen of gladheid... natte pekskes is niet leuk op straat.
Echt te erg weer om op straat te gaan heb ik ook niet vaak meegemaakt, het is meestal wel een dag of drie uit te houden.
Vorig jaar begon met  een enorme kleddersneeuwbui, 2011 was  voor zover ik me kan herinneren prachtig en  2010 was een rampjaar met veel   glij- en valpartijen en  vroegtijdige eindes wegens gebroken botten

Citaat van Citaat van BjornOnweer, maandag 4 februari 2013, 14:34 uur Hoe zit het met de neerslag ? Hopelijk zit daar veel bij en dus daarbij lekker sneeuw na morgen zie je  bij EC in "Midden"  de  control langzaam naar beneden gaan om vanaf zondag op 0 te staan.  Voor het zuiden hoogtepunt op winesdag maar ook vanaf zondag op 0.

GFS geeft iets meer neerslag maar ook  te verwaarlozen eigenlijk, in ieder geval niet genoeg denk ik om de feestvreugde in het zuiden te verpesten.

jurrie
Lid
4 februari 2013, 15:38 uur | Bericht #386558
donderbuien in de maak zo te zien op kaarten
kunnen flinke sneeuwbuien gaan worden
de temps zullen nu gaauw gaan duiken naar de 0
sneeuw schuivers klaar zetten??

zin er al berichten uit noord england / ierland/ schotjesland
| Gewijzigd: 4 februari 2013, 15:47 uur, door jurrie
Ben47
Lid
4 februari 2013, 15:56 uur | Bericht #386559
Citaat van Peter Derks, maandag 4 februari 2013, 15:20 uur Volgens mij is het actuele Hellman getal ergens rond de 55 las ik ergens.. Hier houdt Roan de Hellmannpuntjes voor alle KNMI-meetstations bij: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/36311/hellmann-getal-van-alle-knmi-stations-20122013/382724/#message385879

Stefanv
Moderator
4 februari 2013, 16:02 uur | Bericht #386560
Knmi geeft code geel uit voor de zuidelijke provincies voor morgenavond/nacht en woensdag ochtend: Enige tijd sneeuw, mogelijk 3-5 cm.

Grtzz

| Gewijzigd: 4 februari 2013, 16:05 uur, door Stefanv
Ben47
Lid
4 februari 2013, 16:07 uur | Bericht #386561
Citaat van jurrie, maandag 4 februari 2013, 15:38 uur ....zin er al berichten uit noord england / ierland/ schotjeslandJa die zijn er. Hier voor Schotland:

warning
Issued at - 04 Feb 2013, 11:30
Valid from - 04 Feb 2013, 17:00
Valid to - 05 Feb 2013, 09:00

Showers of snow will be frequent and heavy at times with drifting and temporary blizzard conditions in the westerly gales. Amounts of snow will be variable, but accumulations of 10 to 20 cm are expected in some areas, especially on routes above 100 metres.
The public should be prepared for possible disruption, especially to travel.
The public is advised to take extra care,

http://www.metoffice.gov.uk/weather/uk/st/st_forecast_warnings.html
| Gewijzigd: 4 februari 2013, 16:08 uur, door Ben47
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
4 februari 2013, 16:17 uur | Bericht #386562
Nieuwe winterperiode, maar van ander type.

De modellen laten het al enkele dagen duidelijk zien, het kwik neemt wederom een duik en komt vanaf midden deze week amper nog boven het vriespunt. Veel gelijkenissen met afgelopen koudegolf zijn er echter niet. Immers, deze keer gaat het eerder om een koude-inval uit het noorden, gekenmerkt door koude bovenluchten. Geen echte stralingskoud dus. Door de afkomst van de koude lucht zal het overdag wellicht licht dooien en 's nachts niet erg streng vriezen. Kenmerkend bij dergelijke situatie zijn de winterse buien, afkomstig vanaf de Noordzee. Daar zullen we er de komende dagen wel voldoende van zien langskomen. In feite tonen de weerkaarten in de hoogte een typische voorjaarsconfiguratie met een hoogterug over het oostelijke deel van de Oceaan, en een diep uitgezakte trog over het Europese continent. De bovenluchten op een hoogte van een goeie 5 km koelen makkelijk af tot -35 graden en idealiter naar -40 graden en kouder. Wanneer de hoogterug ver genoeg van ons vandaan blijft, worden er aan de lopende band winterse buien en buienlijnen vanaf het noorden naar ons gevoerd.

Wat de sneeuwkansen betreft lijkt er boven zo'n 300-400 m een aardig sneeuwlaagje te gaan ontstaan gedurende deze week, maar in de lage gebieden dooit het door de aanvoer van de zeelucht. Tijdens intense buien en vooral wanneer meer geclusterde buiengebieden de regio bereiken , en dan nog vooral in de nacht en ochtend, zou het tijdelijk ook in de laagste gebieden wit kunnen gaan liggen, doch dit valt nog af te wachten...

En ah ja, in de westelijke Alpen doen ze ze nog eens goed vol, met opnieuw 50-70 cm verse sneeuw de komende week...dat heb je met polaire stromingen natuurlijk...

Bron: http://weerspinsels.blogspot.be/
BartS
Delano
Lid
4 februari 2013, 16:26 uur | Bericht #386563
Ik denk dat de winter neit lang zal blijven...gezien de pluim...temperatuur komt snel weer boven de 0!!:(:( 
Ben47
Lid
4 februari 2013, 16:33 uur | Bericht #386564
GB en Ierland krijgen de biuien al te verwerken.

En er komen nog heel veel buien aan

De trog met koude bovenlucht wordt vanacht 01u in de buurt van Londen verwacht en trekt met buien later in de nacht en ochtend over onsze streken. De troggen ten zuiden van IJsland komen ons woensdag en donderdag verrassen, maar komen dan uit het noorden onze kant op.

| Gewijzigd: 4 februari 2013, 16:46 uur, door Ben47
jcroon
Lid
4 februari 2013, 16:47 uur | Bericht #386566
Citaat van Delano, maandag 4 februari 2013, 16:26 uur Ik denk dat de winter neit lang zal blijven...gezien de pluim...temperatuur komt snel weer boven de 0!!:(:( 
Die pluim zegt op zich niet alles, het stukje van Bart des te meer.
jurrie
Lid
4 februari 2013, 16:52 uur | Bericht #386567
donders wat een buien.
donderbuien?? voor aanstaande inval winter.
lijken wel rokjes van vrouwe holle.

temps begginen hier al te vallen      8  graden tot 16,30
nu 5 in de plus    16,50
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.879 topics, welke bij elkaar 448.470 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 37 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 37, lezen 3 mensen het topic "Wateroverlast, funnel en overstromingen 2-3 mei 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden