Bron: Knmi,Meteociel | Gewijzigd: 2 februari 2013, 08:55 uur, door Tatanka
| Gewijzigd: 2 februari 2013, 12:32 uur, door Ben47
wat denk ik niet nodig zal zijn ,
alles van de laatste 3,4 dagen gaat precies zoals de uitdraai /verwachtingen/voorspelingen gaan
gewoon weer de winter maand februari in met ,hopelijk ijs en sneeuw
tis tenslotte winter ,en daar moet ............ winterpret bij.
en voor anti winterse mensen .pech of naar afrika gaan voor warmte .
De grondtermperatuur volgt niet automatisch uit de 850hPA temperatuur. Bovendien kan onderweg alles nog behoorlijk afkoelen. Ook is het een verwachting voor 1 moment. Niet dynamisch dus.
Ik heb geen EC 2m kaart voor die datum maar de GFS run 06UTC laat voor die dag grondtemperaturen in de Baltische staten zien van -20 graden. NW Rusland -10. Maar goed, zoals gezegd het is erg ver weg en het EC kaartje is er slechts 1 van de 51 kaartjes op datzelfde moment en kan met de run van 12UTC al weer gewijzigd zijn.
En ja, GFS met EC kaart vergelijken lijkt soms op het vergelijken van appels met peren...
Alleen deze warmte zal ons nooit bereiken. De 300hPa loopt precies over dit gebied en zorgt voor een natuurlijke grens. Reden dat het zo warm is in deze contreien is dat er daar hogedruk gebieden zijn die hun "warmte"uit diepe zuiden halen.
Deze warme lucht zal hoogstens via de 300hPa op transport gaan richting het noorden en dan via de hogedrukgebieden boven het noorden ons kunnen bereiken. Echter dan is ze al zo afgekoeld dat ze niet meer koud zal zijn.
Met de huidige gang van zaken zullen we naar koude uit het noorden moeten kijken...
Hieronder is eigenlijk wel een beetje de situatie voor die dag.
edit: Ik zie dat Jurrie het al zegt.. ik was alleen even met het kaartje bezig dus ben wat laat
| Gewijzigd: 2 februari 2013, 13:55 uur, door Callie-P
[...]
en voor anti winterse mensen .pech of naar afrika gaan voor warmte . Maar in Afrika hebben ze geen Carnaval
Ik wacht gewoon nog even , het wordt vanzelf warmer...
En de pluimen en vooruitzichten zijn wel frisser, zelfs even winters te noemen, maar niet echt extreem, kan ik mee leven hoor.
Hier de Carnapluimen vor het zuiden en zuid-oosten.
Hmm, volgende keer kijken of ik Oost er ook bij kan proppen en het toch overzichtelijk houden, in de Achterhoek en Twenthe zijn ook wat fanatieke plaatsen
Vergelijking met de vorige carnavalspluim:
GFS een graadje of zo gezakt, EC blijft even koud maar wel een beetje langer koud.
GFS geeft nu nog meer neerslag, EC (het koudste model) veel minder. Hoeveelheden vallen wel mee eigenlijk. Is allemaal wel te doen, ik heb het erger mee gemaakt.
Televaag zal ongetwijfled weer koppen met een "minder carnaval door het weer" maar die schrijven eigenlijk ieder jaar dat het vanwege de één of andere reden minder is. Belachelijk stuk papier... Is dat niet hetzelfde stuk papier dat ieder jaar weer vroegtijdig met "elfstedenkoorts" kampt?