10 februari lijkt de temperatuur amper bover 0 uit te komen, weinig leden gaan nog voor een ander scenario.
Daarna gaat het gemiddelde inderdaad omhoog, maar de spreiding neemt toe. Er zijn veel warme leden; maar ook enkele zeer koude!
Het is een pluim zzoals die eignlijk in Nederland hoort te zijn rond deze tijd van het jaar.
Misschien zelfs iets frisser.
Voor de een niet koud genoeg, voor de andere niet warm genoeg maa het is wat je in onze contreien kunt verwachten.
Edit: Update over de "Polar Vortex".
Volgens TWC (theweathercenter) zal het effect van de aanzet tot de split , de zogenaamde "Sudden Stratospheric Warming" begin februari uitgewerkt zijn.
Dat zal dus wel mee vallen met het horrorscenario. Voor diegenen die gaan denken dat ze zichzelf nu tegen gesproken hebben, in de stukjes op deze site (TWC) stond al ten tijde van het hoogtepunt van de Polar Vortex Hype (als ik het zo mag noemen, "Oooh jummie, Polar Vortex Split , we gaan naar de -25" en dat soort meningen) dat het zo'n vaart niet zou lopen omdat de Sudden STratospheric Warming en de Polar Vortex toestanden niet erg extreem zouden zijn.
de laatste berichten op de site hebben verder voral betrekking op de situatie in de VS waarvan men nu denkt dat de winter wel eens eerder op kan houden dan tot nu toe gedacht
Edit 2:
Ik zit ook even te gluren op de gratis toegankelijke informtaie van Piers C. maar ondanks dat ik vrij goed ben in Engels kan ik er even niet veel van maken, de manier waarop een en ander is beschreven is dermate onduidelijk voor mij dat ik er geen touw aan vast kan knopen... Het lijkt er op alsof we tussen 31 januari en 3 februari noodweer krijgen... Dat niemand anders dat verwacht heeft en als een ander dat wel verwacht heeft is dat meer geluk als wijsheid... Zegt P.C.
| Gewijzigd: 1 februari 2013, 09:11 uur, door jcroon
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/4909966-Snowcam+Mont+Rigi.html
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/4909966-Snowcam+Mont+Rigi.html
leuk .nu de rest van de benelux landjes nog
temps beginnen nu langzaam te zakken .
om 2 uur nog dik 6 nu net 5 graden
15 daagse ECMWF temperatuurpluim
Nog steeds weinig spreiding tot de 9e. Daarna neemt de spreiding zoals gewoonlijk op die termijn toe met iets meer leden boven 0 dan er onder. Of het op LT (laatste 5 dagen) dan zal vriezen of dooien valt nog geen zinnig woord te zeggen.
| Gewijzigd: 1 februari 2013, 15:45 uur, door Ben47
En de temperatuur daalt gelijk meer.
| Gewijzigd: 1 februari 2013, 16:02 uur, door Ben47
gewoon rustig aan de winter in??
delfzijl nu temp 4,8 met gevoelstemp van 3,2 dus langzaam zakende temp vergeleken met 2 uurtjes terug .
heeft geen invloed op neergaande zon want die was er niet vandaag .althans zichtbaar.
EDIT Ben 47: Link gewijzigd naar zelfde bericht op O-O dat reeds door Debbieke geplaatst is om 14:57 uur | Gewijzigd: 1 februari 2013, 18:32 uur, door Ben47
onderstaande zal op de 12:00 run gebasseerd zijn van de dag ervoor.. en het is alleen maar kouder geworden in de runs
p.s check die link van Winterman & debbie (hierboven) even is een mooi stukje met een duidelijke uitleg.
Source:www.knmi.nl
Paraaf meteoroloog: nolet
Uitgifte: 01/02/2013 02.47 uur LT
Beoordeling lange termijn
Geldig van zondag 03 februari tot vrijdag 15 februari
Synoptische ontwikkeling
Hogedrukgebied nabij de Azoren heeft een rug tot over de Britse Eilanden. Deze rug passeert ons land zondagochtend en wordt vrij snel gevolgd door een frontale storing. Maandag trekt een omvangrijk lagedrukgebied van IJsland zuidoostwaarts. Dinsdag komt dit laag boven de noordelijke Noordzee aan en trekt opvullend naar ons land waar het woensdag arriveert. Later trekt een nog een nieuwe randstoring van IJsland over de Britse Eilanden naar Frankrijk om uiteindelijk in het Middellandse Zeegebied uit te komen. Vanaf het volgende weekeinde zoekt een uitloper van het Azorenhoog verbinding met een hoog boven Scandinavië.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Na de passage van de frontale storing op zondag is in de pluim goed te zien dat het tijdelijk zachter wordt. Daarna zien we dat de kans erg groot wordt op lagere temperaturen met in de nachten op veel plaatsen lichte vorst. Daarbij nemen ook de kansen op (natte) sneeuw toe, met name op woensdag wanneer een lagedrukgebied ons land passeert. Tot en met het volgende weekeinde is de kans groot dat het koudere weertype aanhoudt. Daarna zien we de spreiding behoorlijk toenemen en daarmee dus ook de onzekerheid.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Aanhoudend wisselvallig en maandag vrij zacht. Daarna geleidelijk aan lagere temperaturen met toenemende kans op (natte) sneeuw en lichte vorst in de nacht.
Samenvatting EPS-periode:
Tot en met het volgende weekeinde nog grote kans op een enigszins wisselvallig weertype met soms winterse neerslag en temperaturen onder de normale waarde voor de tijd van het jaar. Daarna wordt het onzeker.
| Gewijzigd: 1 februari 2013, 19:49 uur, door Callie-P
Aan de achterzijde van een storing, en langsheen de westflank van een erg langgerekt lagedrukcomplex over Scandinavië tot de Middellandse Zee, wordt stilaan polaire zeelucht aangevoerd. Boven 500 m voorzie ik sneeuwval, elders eerder regen met eventueel een vlok natte sneeuw. In de Hoge Venen kan er morden zo'n 5-7 cm sneeuw vallen door sneeuwbuien. Vandaar level1 in die regio.
Link naar pagina van Karim hamid: http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/
Bron: severeweatheroutlook
http://grafiek.buienradar.nl/chart.ashx?w=500&h=240®ion=NL012&legend=false&ecmwftype=12004&ctype=3
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
http://grafiek.buienradar.nl/chart.ashx?w=500&h=240®ion=NL012&legend=false&ecmwftype=12004&ctype=3
jazekerssss
februari is nog maar net begonnen ??
meestal koudste maand { meestal} waren eerder al menings verschillen over [verleden tijd}
gewoon wachten wat vrouw holle meebrengt in de aankomende {mogelijke} kou periode .
weer blijft weer
heb de schaatsen nog klaar liggen voor de volgende ronde,s
kreeg net berichtje uit puntje van duitsland dat daar de eerste natte sneeuwbui is gedropt .
Allemaal in stilte voor de aankomende winter??
hoe ziet het er op dit moment uit??
Kijk naar de pluim die net is gepost.. De EC run die ziet het wel zitten.. GFS doet nog niet erg meer maar goed tis even niet anders.
Lees bijvoorbeeld mijn post een pagina terug dat is eigenlijk nog steeds zo een beetje de status, de post er direct onder van Tatanka geeft ook voldoende informatie . volgende week vanaf de negende winters weer met KANSEN op een winterse periode..er staan nogal wat hoogjes in de rij om het koud te maken hier..
ik zou zeggen hou het forum de komende dagen goed in de gaten..
Nog een leuk grafiekje erbij.. ( al zou ik mij niet al te rijk rekenen met blijvende sneeuw deze week, maar goed dat moeten we echt even per dag aankijken.)
| Gewijzigd: 2 februari 2013, 00:33 uur, door Callie-P