Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crawford, MO; Gasconade, MO; Osage, MO.

5 Nov 2024 03:41:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Miller, MO; Pulaski, MO.

5 Nov 2024 03:03:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Camden, MO; Laclede, MO; Maries, MO; Miller, MO; Pulaski, MO.

5 Nov 2024 03:01:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO.

5 Nov 2024 03:01:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Blanco, TX; Kendall, TX.

5 Nov 2024 02:35:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Camden, MO; Douglas, MO; Laclede, MO; Webster, MO; Wright, MO.

5 Nov 2024 02:35:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McCurtain, OK.

5 Nov 2024 02:35:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, AR.

5 Nov 2024 00:55:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pushmataha, OK.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, MO; Ozark, MO; Taney, MO.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Boone, AR; Marion, AR.

5 Nov 2024 00:55:48

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Bowie, TX; Red River, TX; Titus, TX.

5 Nov 2024 00:36:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Choctaw, OK; Pushmataha, OK.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Benton, AR; Washington, AR.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Pushmataha, OK.

Actueel
1 / 4

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Callie-P
Moderator
31 januari 2013, 19:18 uur | Bericht #386344
Nou nou.. ik moet zeggen dat ik een hoop mooie posts mis over de komende week. Nu ben ik weer eens aan het twijfelen om een groot stuk te schrijven maar eigenlijk wil ik jullie eens uitdagen..er zullen een aantal zijn die dit makkelijk kunnen,maar vooral lezers die iets grappig vinden ( ene Derks bijvoorbeeld) kunnen nu eens mooi laten zien of de opmerkingen die ze plaatsen misschien meer doordacht zijn.

Eerst dit weekend.. we krijgen dit weekend te maken met een lagedrukgebied dat voor een aanvoer van ??? lucht gaat zorgen. De wind komt uit het ???  en deze zal samen met een lage temperatuur op ???hPa kunnen zorgen voor de volgende neerslag : ???
Afhankelijk of dit zal resulteren in blije gezichten bij de winterliefhebber zal dit o.a. afhangen van de temperatuur op ???mtr  en de ??? en de ??? van de neerslag.

Goed dat was het simpele gedeeltje.. meesten zullen bovenstaand met hun ogen dicht kunnen invullen..( of niet Mr. Derks ?)
  • Nu iets wat een aanzet kan zijn tot. Dit begint op de 6de februari en resulteert in mogelijk koud weer.. naar welke soort kaart heb ik gekeken en waarom denk ik dat het kouder kan worden. Wat zullen de andere voorwaarden zijn dat het koud wordt. Wat er op de zesde begint is namelijk niet het enige wat moet mee- werken. ( ow het is geen 2mtr temp kaart  )
  • dan de laatste.. GFS 384+ veel te lange termijn.. hier wordt geknok op de 500hPa kaartt.. wie knokken er ? en waarom is juist dit gevecht zo interessant..waar hoop ik op ?

Alle kaarten kun je vinden op
www.wetterzentrale.de
ik gebruik alleen het GFS model voor het bovenstaande.. run die ik nu gebruikt heb is de 12h run dus je moet je haasten de 18h run komt eraan

Je kan mij via een PB bereiken voor vragen en natuurlijk je antwoord. Please post het niet in het forum om vervuiling te voorkomen. ( ik zal de moderators ook verzoeken ze weg te halen)
Er is geen prijs aan verbonden ik doe dit puur voor de lol. Ik zal degene die alle antwoorden juist heeft  in een post noemen.. met eventuele toelichting van mijn kant. De kans bestaat ook natuurlijk dat ik er naast zit.. nog veel leuker is het als iemand de antwoorden waarvan ik denk dat ze juist zijn kan weerleggen met de juiste argumenten..( leeftijd en molshopen tellen niet mee !) kortom ik wil geen posts meer met zomerkriebels, de kanarie van de buren legt paarse eieren of de burgermeester zegt dat het warmer wordt !!

EDIT : bovenstaande is absoluut niet bedoelt om ook maar iemand af te zeiken ! Wat mijn doel is dat ik het stukje van de meteorologie dat ik begrijp over kan dragen aan 1 ieder die wil. Dat betekent dat je dus zelf zeer kritisch kan zijn naar bijvoorbeeld mijn analyses en dat fantastisch kan onderbouwen met kaarten e.d. dat zal discussie geven en dat is nou net wat we hier willen.. kortom leermoment en lol.. phoe lijkt wel school 

tussenstand.. Jenssweerts heeft zo een beetje alles goed beantwoord.. wie durft nog meer ???

| Gewijzigd: 31 januari 2013, 21:09 uur, door Callie-P
Tatanka
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 januari 2013, 19:21 uur | Bericht #386345
Ik heb speciaal voor de onrustige onweersliefhebber speciaal een plekje vrijgemaakt in Stormkansen+discussie, Gaarne daar de onweers berichten plaatsen mocht er een kans zijn. Mocht er terzijner tijd een goede kans komen zullen de onweerstopics ook weer opdoemen tot die tijd kunnen ze daar geplaatst worden.

Stormkansen+discussie: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/37218/stormkansen-2013discussie/386206/#message386301

Bvd
there can be only one
Waarom deze advertentie?
jurrie
Lid
31 januari 2013, 19:47 uur | Bericht #386347
zoals ik kan zien op de nieuwste beelden/kaarten .de winter word lang .
eenzaam en koud .
alles word kouder daar boven in de luchtlagen ,
hoop niet dat we direct bakken met sneeuw gaan krijgen .
gewoon ouderwetse winter ,die zo vaak op foto,s staan .

{ iets voor betere weerkenners} er is iets wat eerder deze week is gepost met een foto,
waarop een beeld als een hamer te zien was .
hier  zijn ook toch dikke winters in verleden uit voort gekomen?
of heb ik dit fout??
Delano
Lid
31 januari 2013, 19:48 uur | Bericht #386348
Goedenavond allemaal,

ik zie hier berichten dat jullie vanaf volgende week winterweer verwachten, ik denk er anders over.

Gezien het ecmwf model, blijven de temperaturen tot volgend weekend boven 0C.
In of na volgend wekend neemt de kans wel steeds meer toe op serieus winterweer!

Mvgr Delano
Callie-P
Moderator
31 januari 2013, 19:51 uur | Bericht #386349
Citaat van Delano, donderdag 31 januari 2013, 19:48 uur Gezien het ecmwf model, blijven de temperaturen tot volgend weekend boven 0C.
In of na volgend wekend neemt de kans wel steeds meer toe op serieus winterweer!

hmm dan lees je denk ik niet goed.. de komende week gaat een kwakkelweek worden met winterse neerslag beetje vorstig enz enz
maar op de zesde ( zie mijn post hierboven) is er iets loos en dat is niet direct winterweer maar misschien wel de aanzet tot.... dusse kom maar op.. | Gewijzigd: 31 januari 2013, 19:52 uur, door Callie-P
winterman
Lid
31 januari 2013, 20:13 uur | Bericht #386352
Ik ben benieuwd hoe het model van het ecmwf er vanavond uit gaat zien, ik lees allemaal berichten dat het gaat kwakkelen en dat gaat het ook wel tot ongeveer 6 februari daarna word het zeer interresante situatie en lijkt de winter flinke meppen te gaan uitdelen rond eind volgende week.
Raymond
Lid
31 januari 2013, 20:29 uur | Bericht #386355
Citaat van winterman, donderdag 31 januari 2013, 20:13 uur Ik ben benieuwd hoe het model van het ecmwf er vanavond uit gaat zien, ik lees allemaal berichten dat het gaat kwakkelen en dat gaat het ook wel tot ongeveer 6 februari daarna word het zeer interresante situatie en lijkt de winter flinke meppen te gaan uitdelen rond eind volgende week.
Dat het na de 6e interessant kan worden is uidelijk, maar hoe het wordt, weet niemand nog. Waar haal je die "meppen" vandaan dan?
Daar ben ik, en ik denk velen, wel nieuwsgierig naar.
31 januari 2013, 20:34 uur | Bericht #386356
k zie het toch mooi op de kaarten staan hoor...,?;) | Gewijzigd: 31 januari 2013, 23:41 uur, door Basch
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Camel14
Lid
31 januari 2013, 21:33 uur | Bericht #386362

Ik denk dat Callie-P hier op doelt.
Ziet er spannend uit.

keesie
Lid
31 januari 2013, 21:54 uur | Bericht #386365
Citaat van Camel14, donderdag 31 januari 2013, 21:33 uur
Ik denk dat Callie-P hier op doelt.
Ziet er spannend uit.

Zou ik vragen wat die hierboven getoonde situatie precies voor gevolgen zou hebben?

| Gewijzigd: 31 januari 2013, 22:11 uur, door Debbieke
keesje
Ben47
Lid
31 januari 2013, 22:10 uur | Bericht #386368

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Delano
Lid
31 januari 2013, 22:15 uur | Bericht #386369
@ben, vindt het geen mooie pluim!!:(
Sven
Moderator
31 januari 2013, 22:20 uur | Bericht #386370
Citaat van Delano, donderdag 31 januari 2013, 22:15 uur @ben, vindt het geen mooie pluim!!:( Ik wel!
10 februari lijkt de temperatuur amper bover 0 uit te komen, weinig leden gaan nog voor een ander scenario.
Daarna gaat het gemiddelde inderdaad omhoog, maar de spreiding neemt toe. Er zijn veel warme leden; maar ook enkele zeer koude!

Ben47
Lid
31 januari 2013, 22:21 uur | Bericht #386371
Citaat van Delano, donderdag 31 januari 2013, 22:15 uur @ben, vindt het geen mooie pluim!!:( Heel veel winters sinds 1901 zouden hier jaloers op zijn. :P

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Delano
Lid
31 januari 2013, 22:24 uur | Bericht #386372
@svenne, waar zie je dat? ik zie de 13e weer de temperatuur richting de 5 graden gaan..:|
Sven
Moderator
31 januari 2013, 22:30 uur | Bericht #386373
Citaat van Delano, donderdag 31 januari 2013, 22:24 uur @svenne, waar zie je dat? ik zie de 13e weer de temperatuur richting de 5 graden gaan..:| Het gemiddelde gaat inderdaad terug omhoog, dat ontken ik zeker niet.
Sommige leden gaan weer richting +10 graden, daar tegen over gaan er ook enkele voor -5 tijdens de nacht. Is nog vrij vroeg om conclusies te trekken door de spreiding.
10 februari is er opvallend weinig spreiding, is trouwens al dagen zo.

Ben47
Lid
31 januari 2013, 22:32 uur | Bericht #386374
Citaat van Delano, donderdag 31 januari 2013, 22:24 uur @svenne, waar zie je dat? ik zie de 13e weer de temperatuur richting de 5 graden gaan..:| De control ja. Maar er zijn nog 50 leden en daarvan zijn er die wat anders aangeven. Soms warmer, soms kouder. Wat het gaat worden valt niet te zeggen op die termijn. Kan alle kanten op, zlefs +7 op de 13e, maar even zo goed -8.

Delano
Lid
31 januari 2013, 22:33 uur | Bericht #386375
ach ja, laten  we maar gewoon afwachten!
Hoop natuurlijk op veel vorst en veel sneeuw, en dus een witte carnaval...maar zien hoe het verder verloopt:)
Callie-P
Moderator
31 januari 2013, 22:43 uur | Bericht #386376
okey de 18h run zal zo gaan binnendruppelen.. dus hier maar even de einduitslag..
Jenssweert heeft het het meeste bij het rechte eind gehad.. Super dat je laat zien je met een analytische blik kijkt naar de kaarten.. is toch veel leuker !

anyway:
Vraag1
Eerst dit weekend.. we krijgen dit weekend te maken met een lagedrukgebied dat voor een aanvoer van koudere lucht gaat zorgen. De wind komt uit het noorden tot noordwestem en deze zal samen met een lage temperatuur op 850hPa kunnen zorgen voor de volgende neerslag : natte en mogelijk ook droge sneeuw.
Afhankelijk of dit zal resulteren in blije gezichten bij de winterliefhebber zal dit o.a. afhangen van de temperatuur op 2 mtr en de duur en de activiteit van de neerslag.

vraag 2:
Nu iets wat een aanzet kan zijn tot. Dit begint op de 6de februari en resulteert in mogelijk koud weer.. naar welke soort kaart heb ik gekeken en waarom denk ik dat het kouder kan worden. Wat zullen de andere voorwaarden zijn dat het koud wordt. Wat er op de zesde begint is namelijk niet het enige wat moet mee- werken. ( ow het is geen 2mtr temp kaart

1 van de belangrijkste uitgangspunten voor ons weer is de jetstream. Hoe deze ligt boven ons land is bepalend waar ons weer van vandaan komt.
Op de zesde zie ik dat de 200hPa een rug gaat bouwen richting Groenland en een trog over Europa. Dit heeft tot gevolg dat er een blokade ontstaat voor drukgebieden uit het westen en dat we naar het noorden moeten gaan kijken.
Het zal afhankelijk worden wat er uit het noorden komt.. ( op dit moment laag = neerslag) Theoretisch zou er ook Hoog kunnen komen maar die is er op dit moment niet..

Verderop in de week vlakt de 200hPa uit en wat belangrijk is hij doet dit zuidelijk... en dit hebben we nodig voor winterweer..

Vraag3
Daar kom ik op mijn derde vraag..die is veel te lange termijn dus dit gaat weer van de kaarten maar wel leukl..
Hier zie je dat de Jet lekker zuiderlijk ligt en dat er een lagedruk gebied aan het knokken is met een enorm hoog ( 1045) Indien dit hoog krachtig genoeg is kan dit voor een oostelijke stroming zorgen die ons rechstreeks de diepvries instuurt.. verliest dit hoog dan krijgen we een zuidwester... wat er dan gebeurt hoef ik niet uit te leggen..

Jenssweert goed gedaan !

Maar goed.. wat gaan we nu krijgen voor weer..tenminste wat ik verwacht...
Dit weekend zal (denk ik) niet veel voorstellen wbt sneeuwballen gooien.. er zal hier en daar zeker wat wittigs landen ( Ardennen en het uiterste noorden van NL geef ik de voorkeur) maar reken op helemaal niets. Als het wittig wordt dan zal dit zijn tijdens een hevige bui.. maar daarna zal het weer wegdooien..

De komende week gaan we toch een kleine omekeer krijgen in het weer. Vanaf de 6de gaat de Jet ons helpen en rond de negende wordt het weer koud.
(als extratje hieronder een kaartje..)

IJSKOUD ? nee.. op de hele lange termijn zijn er zeker mogelijkheden ( zie kaartje 500hPa hierboven) maar ik zie op dit moment zeker geen enkele reden om te denken dat we naar een langere periode van koude gaan binnen nu en pakweg 8dagen.
Echter ik sluit niets uit  ( er zijn legio mogelijkheden) en dit hele feestje begint eigenlijk op de zesde, dan gaat het rommelen..
we hebben nog een paar weken en dan is het lente... ( voor mij 1mrt)

Ik weet het, het is allemaal erg onzeker .. maar in voorgaande winters hadden we vaak een stabiele situatie waarbij we constant naar een ZW wind zaten te kijken.Geen beweging was er in de kaarten te krijgen. Dit is nu absoluut anders. We kunnen zo een te warme februari krijgen maar ook nog een ijskoude afsluiter...

kortom laten we nog wat fun hebben voordat we weer over bloemetjes en bijtjes beginnen !!!
| Gewijzigd: 31 januari 2013, 23:12 uur, door Callie-P
Tatanka
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 februari 2013, 06:18 uur | Bericht #386381
Knmi guidance uitgifte 5.03 korte termijn

NEERSLAG:

In de ochtend vooral in de zuidelijke helft regen, meer noordelijk een enkele bui. Dat lijkt vooral te worden veroorzaakt door inzaaiing. In de middag dan op nadering en passage van de hoogtetrog buiige regen die over het hele land van west naar oost trekt. In de avond wordt het op steeds meer plaatsen droog. In de nacht naar zaterdag vanuit het noorden een toenemende neerslagkans op passage van de occlusie.

Zaterdagmorgen toenemde kans op natte/sneeuwbuitjes vanuit noorden-noordwesten(meeste kans noorden-noordoosten-langs de oostgrens,limburg en de belgische ardennen(zie ook post van Calliep hierboven)

Achter de occlusie wordt de lucht kouder en dat levert volgens Hirlam nog een kans op regen/natte sneeuw op. Harmonie geeft slecht zeer lokaal en minimaal signaal. De winterse neerslag lijkt allemaal nog niet heel veel voor te stellen en dus ook niet voor problemen te gaan zorgen.

Knmi guidance LT 2.47 uur

Modelbeoordeling en onzekerheden
Na de passage van de frontale storing op zondag is in de pluim goed te zien dat het tijdelijk zachter wordt. Daarna zien we dat de kans erg groot wordt op lagere temperaturen met in de nachten op veel plaatsen lichte vorst. Daarbij nemen ook de kansen op (natte) sneeuw toe, met name op woensdag wanneer een lagedrukgebied ons land passeert. Tot en met het volgende weekeinde is de kans groot dat het koudere weertype aanhoudt. Daarna zien we de spreiding behoorlijk toenemen en daarmee dus ook de onzekerheid.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Aanhoudend wisselvallig en maandag vrij zacht. Daarna geleidelijk aan lagere temperaturen met toenemende kans op (natte) sneeuw en lichte vorst in de nacht.

Samenvatting EPS-periode:
Tot en met het volgende weekeinde nog grote kans op een enigszins wisselvallig weertype met soms winterse neerslag en temperaturen onder de normale waarde voor de tijd van het jaar. Daarna wordt het onzeker.

Bron: Knmi

there can be only one
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
11 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 11 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.879 topics, welke bij elkaar 448.470 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
11 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 98 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 98, lezen 10 mensen het topic "Winterverwachting 2012 --- 2013 + Discussie (Deel 5)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden