Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crawford, MO; Gasconade, MO; Osage, MO.

5 Nov 2024 03:41:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Miller, MO; Pulaski, MO.

5 Nov 2024 03:03:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Camden, MO; Laclede, MO; Maries, MO; Miller, MO; Pulaski, MO.

5 Nov 2024 03:01:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO.

5 Nov 2024 03:01:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Blanco, TX; Kendall, TX.

5 Nov 2024 02:35:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Camden, MO; Douglas, MO; Laclede, MO; Webster, MO; Wright, MO.

5 Nov 2024 02:35:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McCurtain, OK.

5 Nov 2024 02:35:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, AR.

5 Nov 2024 00:55:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pushmataha, OK.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, MO; Ozark, MO; Taney, MO.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Boone, AR; Marion, AR.

5 Nov 2024 00:55:48

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Bowie, TX; Red River, TX; Titus, TX.

5 Nov 2024 00:36:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Choctaw, OK; Pushmataha, OK.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Benton, AR; Washington, AR.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Pushmataha, OK.

Actueel
1 / 4

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 januari 2013, 06:53 uur | Bericht #386298
Hier nog een stukje gevonden op members.home

Opgesteld door het KNMI op donderdag 31 januari 2013 om 03.39 uur

Geldig van zaterdag 02 februari tot donderdag 14 februari

Synoptische ontwikkeling:
Tussen een omvangrijk lagedrukgebied boven het noorden van Europa en
een hogedrukgebied boven het Iberisch Schiereiland staat een krachtige
westelijke stroming waarin regelmatig storingen over ons land worden
aangevoerd. Vrijdag trekt een frontale golf via Het Kanaal oostwaarts
om in de avond boven Midden-Duitsland aan te komen. Tegelijkertijd
trekt dan een klein laag van het midden van de Noordzee over het
noorden van ons land zuidoostwaarts. Ons aandachtsgebied komt dan onder
invloed van een uitloper van het Azorenhoog. Op de westflank van het
wegtrekkende laag en op nadering van hogedrukuitloper krijgen we te
maken met een noordelijke stroming waarmee koudere lucht wordt
aangevoerd. In de loop van de nieuwe week neemt de depressieactiviteit
boven Scandinavië en de Noordzee toe. Later in de nieuwe week
verplaatsen de lagedrukgebieden zich verder naar Midden-Europa terwijl
een rug van hoge druk zich dan uitstrekt van de Britse Eilanden tot
over Scandinavië. De aangevoerde lucht wordt dan kouder.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
Grote verschillen met de run van gisteren. De frontale golf die vrijdag
zuid van ons land langstrekt is deze run lang niet meer zo actief als
gisteren. Ook de bijbehorende sneeuwkansen zijn een kleiner geworden.
Wel is nog steeds te zien dat in het weekeinde tijdelijk kouder wordt
als gevolg van de noordelijke stroming die zich gaat instellen. Daarna
geeft de temperatuurpluim aan dat de kans groot is op iets hogere
temperaturen waarna het dan in de loop van de nieuwe week weer kouder
gaat worden. Vorstkansen in de nacht nemen dan sterk toe (rond de 80%)
en ook overdag wordt het een stuk kouder. Verwachte
neerslaghoeveelheden zijn niet groot, maar de kans dat de neerslag meer
winters wordt neemt wel toe.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Aanhoudend wisselvallig. In de loop van de nieuwe week soms (natte)
sneeuw en toenemende kans op vorst in de nacht.

Samenvatting EPS-periode:
Grote kans op een enigszins wisselvallig weertype met soms winterse
neerslag en temperaturen onder de normale waarde voor de tijd van het
jaar.  BRON:KNMI.NL | Gewijzigd: 31 januari 2013, 09:28 uur, door Bronk
Klapper van 2012: http://www.youtube.com/watch?v=uDkqolJIpZ8&feature=player_embedded

Ben47
Lid
31 januari 2013, 10:12 uur | Bericht #386309
De 15 daagse ECMWF temperatuurpluim (run 00UTC)
Op korte termijn (KT =1e 5 dagen) dit weekend even kouder en weer kortstondig warmer. Daarna op middellange termijn (MT= 2e 5 dagen) gaan we richting vriespunt en blijven daar volgens de pluim ook op lange termijn (LT= laatste 5 dagen) rond hangen.
Opvallend is de weinige spreiding tot aan het begin van LT. Zelden zo'n eensgezindheid van de 52 leden gezien. 

Voor dit weekend lijken de verwachtingen per run te verschillen. Het ene momen wordt sneeuw verwacht, in de volgende run weer niet. Wel gaat het kouder worden. Met een noordelijke wind wordt mogelijk maritiem arctische lucht aangevoerd met (sneeuwbuien. Ook de Engelse Met-office verkeerd in onzekerheid, terwijl Piers Corbyn een behoorlijke koude met veel sneeuw, windstoten en onweer over de UK en Europa laat komen, Ik ben benieuwd. | Gewijzigd: 31 januari 2013, 11:39 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Waarom deze advertentie?
Sven
Moderator
31 januari 2013, 10:57 uur | Bericht #386313
Citaat van Ben47, donderdag 31 januari 2013, 10:12 uur Opvallend is de weinige spreiding tot aan het begin van LT. Zelden zo'n eensgezindheid van de 52 leden gezien.
Haalde dit ook al enkele dagen geleden aan dat er rond 9 februari zo weinig spreiding was.
Opvallend en inderdaad zeer opmerkelijk!

winterman
Lid
31 januari 2013, 11:32 uur | Bericht #386317
De pluim ziet er toch weer op LT winters uit | Gewijzigd: 31 januari 2013, 11:33 uur, door winterman
Camel14
Lid
31 januari 2013, 11:38 uur | Bericht #386319
De laatste GFS run verloopt een stukje kouder.
jcroon
Lid
31 januari 2013, 11:40 uur | Bericht #386320
Citaat van winterman, donderdag 31 januari 2013, 11:32 uur De pluim ziet er toch weer op LT winters uit Het is haast alsof de pluimen op lange termijn nu stabieler zijn (het lijkt al een aantal pluimen acter elkaar  nogal op elkaar,  en  ook het erschil in de GFS pluimen is  niet zo schokkend) dan de nogal wisselende korte termijn pluimdelen. Kortom  het wordt weer wat winterser, zo te zien zelfs onder het normale gemiddelde voor de tijd van het jaar maar de het lijkt meer "winters"dan "winter"
.

Discussies over de KT pluim zijn onzeker maar horen  denk ik toch eerder  thuis in het "storm"-draadje.

(Met "pluim"bedoel  ik het geheel, niet die ene control run op basis waarvan de kaarten gemaakt worden, die is toch wat minder stabiel ).

| Gewijzigd: 31 januari 2013, 11:41 uur, door jcroon
jcroon
Lid
31 januari 2013, 11:49 uur | Bericht #386322
Citaat van Ben47, donderdag 31 januari 2013, 10:12 uur ...  terwijl Piers Corbyn een behoorlijke koude met veel sneeuw, windstoten en onweer over de UK en Europa laat komen, Ik ben benieuwd. Ik heb geen toegnag tot de  complete verhalen van Piers, dat zou e geld gaan kosten, waar ik geen  zin in heb, of ik moet me op slinkse wegen tegang verschaffen tot die teksten maar dat uitzoeken kost me op dit moment te  veel  tijd. Maar , baseert hij zoch niet  ook  (in dit geval) op het evrschijnsel van de "Sudden Stratospheric Warming"die  zou   splits of afscheidingen  en in de meeste extreme (maar nu niet verwachte)  gevallen  tot omkering van de Polar Vortex zou kunnen leiden?

Ben47
Lid
31 januari 2013, 12:35 uur | Bericht #386323
Ik volg Piers Corbyn ook alleen maar op de gratis site.

Breaking News snips
30Jan 20.20utc
Europe:.....
"We now give a WeatherAction solar factors warning of how standard model TV forecasts are likley to need ammending in our R5+ period Jan31 to Feb3. This applies to Brit+Ire, Europe or USA equally.:
1. All frontal activity will be significantly more than 12 or 24 hr ahead forecasts so winds will be stronger and preciptation will be 2 or 3 times what MO expect - so double or treble snow depths forecasted
2. Because the whole system will power-up beyond MO expectation the Arctic air will be faster moving and won't have time to warm up. Therefore snow will be more extensive and go further South than standard projections.
3. The wind and snow - likely THUNDERSNOW - in the blizzards - will make SUBSTANTAIL SNOW DRIFTING
4. Air, Water, Road and Rail transport will all be considerably disrupted and there will be WIND DAMAGE."

zie verder hier: http://www.weatheraction.com/displayarticle.asp?a=513&c=5

| Gewijzigd: 31 januari 2013, 12:48 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
jcroon
Lid
31 januari 2013, 12:41 uur | Bericht #386324
Citaat van Ben47, donderdag 31 januari 2013, 12:35 uur Ik volg Piers Corbyn ook alleen maar op de gratis site.

Breaking News snips
30Jan 20.20utc"

Aha, deze had ik nog niet gezien, in eerdere  snips had hij het  ook over de pwarming van de stratosfeer... Ziet er spannend uit, gelukkig vooral in het weekend.
Alleen, niet echt schaatsweer, hë?

Theweathercentre concentreert zich  voorlopig nog even op het eigen grondgebied en als ik die site en het weer in de VS mag geloven verwacht ik daar  vandaag en morgen  nog geen update over de Polar Vortextoestanden voor Europa.

Raymond
Lid
31 januari 2013, 13:11 uur | Bericht #386325
Als ik het bericht van Piers hierboven zo lees, (dank voor dit interessante stukje) wordt het allemaal heviger, komt het zuidelijker en komt het sneller.
Ik hoop het allemaal, behalve dan de stormschade. Maar aan de andere kant, ik heb Piers Corbijn een tijdje gevolgd toen hij enkele jaren geleden het nieuws steeds haalde met zijn superstormen. Daar kwam (gelukkig) niet veel van terecht. Veel van het overige wat hij verwachtte evenmin.

Maar goed, hier buiten schijnt het zonnetje en wordt het zelfs warm achter de ruiten. De zon wordt merkbaar krachtiger.
We gaan waarschijnlijk een winterse periode in, met mogelijk herhaaldelijk sneeuw, die naar het zich nu laat aanzien overdag niet blijft liggen.
De schaatsen hoeven nog niet in het vet, maar of we ze weer gaan gebruiken is nu niet te verwachten. Mogelijk weten we na het weekeinde meer. De tendens is in elk geval redelijk gunstig. | Gewijzigd: 31 januari 2013, 13:12 uur, door Raymond
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 januari 2013, 13:24 uur | Bericht #386326
Ik vind het grappig om te zien dat de winterliefhebbers toch behoorlijk wat waarde hechten bij een lange termijn pluim omdat deze (nacht)vorst aangeeft. Toen een tijdje terug de dooi op de LT pluim stond werd dit afgedaan als lange termijn en moesten er dus geen waarde aan hechten. Een wat objectievere kijk op alles zou verhelderend werken. 
jcroon
Lid
31 januari 2013, 13:31 uur | Bericht #386327
Citaat van Peter Derks, donderdag 31 januari 2013, 13:24 uur Ik vind het grappig om te zien dat de winterliefhebbers toch behoorlijk wat waarde hechten bij een lange termijn pluim omdat deze (nacht)vorst aangeeft. Toen een tijdje terug de dooi op de LT pluim stond werd dit afgedaan als lange termijn en moesten er dus geen waarde aan hechten. Een wat objectievere kijk op alles zou verhelderend werken. 
Dat is een menselike eigenschap, in de zmer doe ik hetzelfde als er  opeens drie weken 30+ op de pluimen verschijnt.
Maar goed, even alel belangrijke zaken  in 1 overzicht:

31 januari 2013, 13:31 uur | Bericht #386328
Citaat van Peter Derks, donderdag 31 januari 2013, 13:24 uur Ik vind het grappig om te zien dat de winterliefhebbers toch behoorlijk wat waarde hechten bij een lange termijn pluim omdat deze (nacht)vorst aangeeft. Toen een tijdje terug de dooi op de LT pluim stond werd dit afgedaan als lange termijn en moesten er dus geen waarde aan hechten. Een wat objectievere kijk op alles zou verhelderend werken. 
klopt inderdaad ja. Echt suuuuper grappig! :|
jcroon
Lid
31 januari 2013, 13:35 uur | Bericht #386329
Citaat van robbieronalds, donderdag 31 januari 2013, 13:31 uur Citaat van Peter Derks, donderdag 31 januari 2013, 13:24 uur Ik vind het grappig om te zien dat de winterliefhebbers toch behoorlijk wat waarde hechten bij een lange termijn pluim omdat deze (nacht)vorst aangeeft. Toen een tijdje terug de dooi op de LT pluim stond werd dit afgedaan als lange termijn en moesten er dus geen waarde aan hechten. Een wat objectievere kijk op alles zou verhelderend werken. 
klopt inderdaad ja. Echt suuuuper grappig! :|

Het enthousiasme of  teleurstelling over een pluim is GEEN indicatie voor de betrouwbaarheid.

Ik verbaas me er ook wel eens over maar aan de andere kant, zonder emoties zou het ook mar een saai forum worden.
Ben47
Lid
31 januari 2013, 13:35 uur | Bericht #386330
Citaat van Peter Derks, donderdag 31 januari 2013, 13:24 uur Ik vind het grappig om te zien dat de winterliefhebbers toch behoorlijk wat waarde hechten bij een lange termijn pluim omdat deze (nacht)vorst aangeeft. Toen een tijdje terug de dooi op de LT pluim stond werd dit afgedaan als lange termijn en moesten er dus geen waarde aan hechten. Een wat objectievere kijk op alles zou verhelderend werken.  Ik zie dat het je 2e bericht pas is en mogelijk daardoor mijn betrouwbaarheidsbalk nog niet onder de pluimen hebt zien staan die ik regelmatig plaats. Zoals hier al vaker gezegd is een langere verachting dan 4 a5 dagen vrij onbetrouwbaar. Maar mensen verheugen zich meer op koude (in wintertopic) en bekijken het dan wat gekleurd en daar is niets op tegen. Dat gebeurt ook in de zomer voor een warme LT. Heel begrijpelijk.

Dus denk onder iedere 15 daagse pluim deze balk maar. Echter als er weinig spreiding is, zoals nu tot aan het einde van MT (10dagen), kan de verwachting betrouwbaarder zijn dan mijn balk doet denken. In dat geval komt de betrouwbaarheid van de betrouwbaarheidsbalk in het geding.... :P

| Gewijzigd: 31 januari 2013, 14:02 uur, door Ben47
jcroon
Lid
31 januari 2013, 14:07 uur | Bericht #386331
Citaat van Ben47, donderdag 31 januari 2013, 13:35 uur Dus denk onder iedere 15 daagse pluim deze balk maar. Echter als er weinig spreiding is, zoals nu tot aan het einde van MT (10dagen), kan de verwachting betrouwbaarder zijn dan mijn balk doet denken. In dat geval komt de betrouwbaarheid van de betrouwbaarheidsbalk in het geding.... :P

Ja, die balk, da's een mooi ding Ben. Maar genoeg daarover, ik heb  daar als eens compimenten voor gemaakt en met deze regen willen we niet dat je naast je schoenen of laarzen gaat lopen.  Ik heb hierboven ook een leuk plaatje geplaatst van EC en GFS samen en  het valt me op dat beiden  tot einde MT behoorlijk samen op gaan. Daarna lopen ze niet meer helemaal in de pas maar het scheelt niet veel, de onderlinge afwijking is zo op het oog minder dan de modellen zelf per run kunnen verschillen

| Gewijzigd: 31 januari 2013, 14:08 uur, door jcroon
jcroon
Lid
31 januari 2013, 15:14 uur | Bericht #386337

Wat een  pesterij  voor de NK sneeuwliefhebbers, die zien het in het oosten sneeuwen terwijl we zlef in de rege  staan...

31 januari 2013, 16:08 uur | Bericht #386338
Nou, dit weertje heb ik ook wel weer gemist. Lekker hevige buien met af en toe een klap onweer. Kijk nu al weer uit naar het onweerstopic in de zomer!
Raymond
Lid
31 januari 2013, 18:39 uur | Bericht #386342
In Duitsland onweert het nu op verschillende plekken.
marcuz
Lid
31 januari 2013, 19:02 uur | Bericht #386343
en we gaan over 8 dagen weer rustig de winter in!
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
6 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 6 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.879 topics, welke bij elkaar 448.470 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
6 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 66 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 66, lezen 5 mensen het topic "Winterverwachting 2012 --- 2013 + Discussie (Deel 5)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden