Opgesteld door het KNMI op donderdag 31 januari 2013 om 03.39 uur
Geldig van zaterdag 02 februari tot donderdag 14 februari
Synoptische ontwikkeling:
Tussen een omvangrijk lagedrukgebied boven het noorden van Europa en
een hogedrukgebied boven het Iberisch Schiereiland staat een krachtige
westelijke stroming waarin regelmatig storingen over ons land worden
aangevoerd. Vrijdag trekt een frontale golf via Het Kanaal oostwaarts
om in de avond boven Midden-Duitsland aan te komen. Tegelijkertijd
trekt dan een klein laag van het midden van de Noordzee over het
noorden van ons land zuidoostwaarts. Ons aandachtsgebied komt dan onder
invloed van een uitloper van het Azorenhoog. Op de westflank van het
wegtrekkende laag en op nadering van hogedrukuitloper krijgen we te
maken met een noordelijke stroming waarmee koudere lucht wordt
aangevoerd. In de loop van de nieuwe week neemt de depressieactiviteit
boven Scandinavië en de Noordzee toe. Later in de nieuwe week
verplaatsen de lagedrukgebieden zich verder naar Midden-Europa terwijl
een rug van hoge druk zich dan uitstrekt van de Britse Eilanden tot
over Scandinavië. De aangevoerde lucht wordt dan kouder.
Modelbeoordeling en onzekerheden:
Grote verschillen met de run van gisteren. De frontale golf die vrijdag
zuid van ons land langstrekt is deze run lang niet meer zo actief als
gisteren. Ook de bijbehorende sneeuwkansen zijn een kleiner geworden.
Wel is nog steeds te zien dat in het weekeinde tijdelijk kouder wordt
als gevolg van de noordelijke stroming die zich gaat instellen. Daarna
geeft de temperatuurpluim aan dat de kans groot is op iets hogere
temperaturen waarna het dan in de loop van de nieuwe week weer kouder
gaat worden. Vorstkansen in de nacht nemen dan sterk toe (rond de 80%)
en ook overdag wordt het een stuk kouder. Verwachte
neerslaghoeveelheden zijn niet groot, maar de kans dat de neerslag meer
winters wordt neemt wel toe.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Aanhoudend wisselvallig. In de loop van de nieuwe week soms (natte)
sneeuw en toenemende kans op vorst in de nacht.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans op een enigszins wisselvallig weertype met soms winterse
neerslag en temperaturen onder de normale waarde voor de tijd van het
jaar. BRON:KNMI.NL | Gewijzigd: 31 januari 2013, 09:28 uur, door Bronk
Op korte termijn (KT =1e 5 dagen) dit weekend even kouder en weer kortstondig warmer. Daarna op middellange termijn (MT= 2e 5 dagen) gaan we richting vriespunt en blijven daar volgens de pluim ook op lange termijn (LT= laatste 5 dagen) rond hangen.
Opvallend is de weinige spreiding tot aan het begin van LT. Zelden zo'n eensgezindheid van de 52 leden gezien.
Voor dit weekend lijken de verwachtingen per run te verschillen. Het ene momen wordt sneeuw verwacht, in de volgende run weer niet. Wel gaat het kouder worden. Met een noordelijke wind wordt mogelijk maritiem arctische lucht aangevoerd met (sneeuwbuien. Ook de Engelse Met-office verkeerd in onzekerheid, terwijl Piers Corbyn een behoorlijke koude met veel sneeuw, windstoten en onweer over de UK en Europa laat komen, Ik ben benieuwd. | Gewijzigd: 31 januari 2013, 11:39 uur, door Ben47
Haalde dit ook al enkele dagen geleden aan dat er rond 9 februari zo weinig spreiding was.
Opvallend en inderdaad zeer opmerkelijk!
.
Discussies over de KT pluim zijn onzeker maar horen denk ik toch eerder thuis in het "storm"-draadje.
(Met "pluim"bedoel ik het geheel, niet die ene control run op basis waarvan de kaarten gemaakt worden, die is toch wat minder stabiel ).
| Gewijzigd: 31 januari 2013, 11:41 uur, door jcroon
Breaking News snips
30Jan 20.20utc
Europe:.....
"We now give a WeatherAction solar factors warning of how standard model TV forecasts are likley to need ammending in our R5+ period Jan31 to Feb3. This applies to Brit+Ire, Europe or USA equally.:
1. All frontal activity will be significantly more than 12 or 24 hr ahead forecasts so winds will be stronger and preciptation will be 2 or 3 times what MO expect - so double or treble snow depths forecasted
2. Because the whole system will power-up beyond MO expectation the Arctic air will be faster moving and won't have time to warm up. Therefore snow will be more extensive and go further South than standard projections.
3. The wind and snow - likely THUNDERSNOW - in the blizzards - will make SUBSTANTAIL SNOW DRIFTING
4. Air, Water, Road and Rail transport will all be considerably disrupted and there will be WIND DAMAGE."
zie verder hier: http://www.weatheraction.com/displayarticle.asp?a=513&c=5
| Gewijzigd: 31 januari 2013, 12:48 uur, door Ben47
Breaking News snips
30Jan 20.20utc"
Aha, deze had ik nog niet gezien, in eerdere snips had hij het ook over de pwarming van de stratosfeer... Ziet er spannend uit, gelukkig vooral in het weekend.
Alleen, niet echt schaatsweer, hë?
Theweathercentre concentreert zich voorlopig nog even op het eigen grondgebied en als ik die site en het weer in de VS mag geloven verwacht ik daar vandaag en morgen nog geen update over de Polar Vortextoestanden voor Europa.
Ik hoop het allemaal, behalve dan de stormschade. Maar aan de andere kant, ik heb Piers Corbijn een tijdje gevolgd toen hij enkele jaren geleden het nieuws steeds haalde met zijn superstormen. Daar kwam (gelukkig) niet veel van terecht. Veel van het overige wat hij verwachtte evenmin.
Maar goed, hier buiten schijnt het zonnetje en wordt het zelfs warm achter de ruiten. De zon wordt merkbaar krachtiger.
We gaan waarschijnlijk een winterse periode in, met mogelijk herhaaldelijk sneeuw, die naar het zich nu laat aanzien overdag niet blijft liggen.
De schaatsen hoeven nog niet in het vet, maar of we ze weer gaan gebruiken is nu niet te verwachten. Mogelijk weten we na het weekeinde meer. De tendens is in elk geval redelijk gunstig. | Gewijzigd: 31 januari 2013, 13:12 uur, door Raymond
Dat is een menselike eigenschap, in de zmer doe ik hetzelfde als er opeens drie weken 30+ op de pluimen verschijnt.
Maar goed, even alel belangrijke zaken in 1 overzicht:
klopt inderdaad ja. Echt suuuuper grappig!
klopt inderdaad ja. Echt suuuuper grappig!
Het enthousiasme of teleurstelling over een pluim is GEEN indicatie voor de betrouwbaarheid.
Ik verbaas me er ook wel eens over maar aan de andere kant, zonder emoties zou het ook mar een saai forum worden.
Dus denk onder iedere 15 daagse pluim deze balk maar. Echter als er weinig spreiding is, zoals nu tot aan het einde van MT (10dagen), kan de verwachting betrouwbaarder zijn dan mijn balk doet denken. In dat geval komt de betrouwbaarheid van de betrouwbaarheidsbalk in het geding....
| Gewijzigd: 31 januari 2013, 14:02 uur, door Ben47
Ja, die balk, da's een mooi ding Ben. Maar genoeg daarover, ik heb daar als eens compimenten voor gemaakt en met deze regen willen we niet dat je naast je schoenen of laarzen gaat lopen. Ik heb hierboven ook een leuk plaatje geplaatst van EC en GFS samen en het valt me op dat beiden tot einde MT behoorlijk samen op gaan. Daarna lopen ze niet meer helemaal in de pas maar het scheelt niet veel, de onderlinge afwijking is zo op het oog minder dan de modellen zelf per run kunnen verschillen
| Gewijzigd: 31 januari 2013, 14:08 uur, door jcroon