Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Creek, OK; Osage, OK; Pawnee, OK; Tulsa, OK.

4 Nov 2024 18:55:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jack, TX; Montague, TX; Wise, TX.

4 Nov 2024 18:55:50

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Garvin, OK; Murray, OK.

4 Nov 2024 18:55:50

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Garvin, OK.

4 Nov 2024 18:36:23

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Garvin, OK; McClain, OK.

4 Nov 2024 18:36:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, OK.

4 Nov 2024 18:25:31

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Carter, OK; Garvin, OK; Murray, OK.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, OK; Pottawatomie, OK; Seminole, OK.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Creek, OK; Okfuskee, OK.

4 Nov 2024 18:25:30

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Carter, OK; Garvin, OK; Murray, OK; Stephens, OK.

4 Nov 2024 18:11:33

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Carter, OK; Garvin, OK; Jefferson, OK; Murray, OK; Stephens, OK.

4 Nov 2024 18:02:11

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Pottawatomie, OK.

4 Nov 2024 17:56:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carter, OK; Jefferson, OK; Stephens, OK.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Carter, OK; Jefferson, OK; Stephens, OK.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Lincoln, OK; Pottawatomie, OK; Seminole, OK.

Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
29 januari 2013, 22:19 uur | Bericht #386159
ik vind het een mooie pluim, misschien wel doorzettend tot een vorst periode? Zobiezo veel kans op sneeuwbuien. | Gewijzigd: 29 januari 2013, 22:23 uur, door steffantje
Ben47
Lid
29 januari 2013, 22:33 uur | Bericht #386160
15 daagse ECMWF-temperatuurpluim

| Gewijzigd: 29 januari 2013, 22:35 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Waarom deze advertentie?
29 januari 2013, 23:00 uur | Bericht #386161
Nieuwe pluim pakt weer iets kouder uit
jcroon
Lid
29 januari 2013, 23:49 uur | Bericht #386166
Citaat van svenne, dinsdag 29 januari 2013, 22:14 uur Citaat van negen, dinsdag 29 januari 2013, 22:12 uur
Heb je gelijk in, maar dat valt toch nog wel mee ......  geen temperaturen dik de min in, dat bedoel ik eigenlijk.
Mja, winter hier in de Lage Landen is eigenlijk al -1 he
Maar moest er sneeuw vallen (heb ik al eerder aangehaald) kan het veel kouder worden natuulijk

Dan moet het wel helder zijn, afgelopen periode ook gezine dat het met sneeuwdek en zware  bewolking nauwelijks afkoelt.

Sven
Moderator
29 januari 2013, 23:59 uur | Bericht #386167
Citaat van jcroon, dinsdag 29 januari 2013, 23:49 uurDan moet het wel helder zijn, afgelopen periode ook gezine dat het met sneeuwdek en zware  bewolking nauwelijks afkoelt.Weet ik, daarom zeg ik ook dat het veel kouder KAN worden

Edit: 13 graden op dit moment, hittegolf in aanmaak?
| Gewijzigd: 30 januari 2013, 00:26 uur, door Sven
Delta
Lid
30 januari 2013, 05:34 uur | Bericht #386168
Dit is toch wel een erg opmerkelijke temperatuursverschil gedurende de nacht. Zo'n 144 uur geleden vroor het
nog streng in het Noord Brabanse Gilze-Rijen met -11,4 en tal loze andere plaatsen in Nederland. Deze nacht in hetzelfde
Gilze-Rijen nu een gemeten temperatuur van 13,6 graden ('s nachts).

Dat is toch een redelijk opmerkelijk verschil voor nacht temperaturen (ook overdag trouwens) binnen zo'n korte tijd,
zit 24 graden verschil. Is misschien wel vaker voorgekomen, maar dit zijn gewoon nacht tempeaturen die in een
"gemiddelde" zomernacht thuis horen.
Raymond
Lid
30 januari 2013, 07:23 uur | Bericht #386172
vannacht was dan ook een record.
winterman
Lid
30 januari 2013, 10:57 uur | Bericht #386183
De nieuwe pluim + de sneeuwpluim

Jasneker
Lid
30 januari 2013, 11:06 uur | Bericht #386184
Gezien de laatste pluimen volgende week en daarna dus kouder met nogal wat winterse neerslag.
Pluimen over de laatste dagen steeds wat kouder, ik verwacht die trend te zien doorzetten en Februari nog wel wat winterse trekjes krijgen.
De roepers die zeiden dat we de lente ingaan zullen nog wel eens raar van de kermis thuis kunnen komen....;)
Een blokkade brengt koude lucht uit het noorden naar hier, ook de Engelsen hebben die mening.
Berg de schaatsen nog maar niet op, net als de sneeuwschuivers... | Gewijzigd: 30 januari 2013, 11:16 uur, door Jasneker
Groeten, Cor
winterman
Lid
30 januari 2013, 11:23 uur | Bericht #386186
Citaat van Jasneker, woensdag 30 januari 2013, 11:06 uur Gezien de laatste pluimen volgende week en daarna dus kouder met nogal wat winterse neerslag.
Pluimen over de laatste dagen steeds wat kouder, ik verwacht die trend te zien doorzetten en Februari nog wel wat winterse trekjes krijgen.
De roepers die zeiden dat we de lente ingaan zullen nog wel eens raar van de kermis thuis kunnen komen....;)
Een blokkade brengt koude lucht uit het noorden naar hier, ook de Engelsen hebben die mening.
Berg de schaatsen nog maar niet op, net als de sneeuwschuivers...
Ik denk dat ze volgende week carnaval kunnen vieren op de schaats :P en in de sneeuw. Er ontstaat zich namelijk weer een groot hogedrukgebied boven Scandinavie wat ons waarschijnlijk nog een paar weken een winterse periode gaat brengen

winterman
Lid
30 januari 2013, 11:27 uur | Bericht #386187
De Telegraaf komt ook met het nieuwe over een volgende koudegolf jammer genoeg met sneeuw :P

http://www.onweer-online.nl/forum/topic/34229/berichtgeving-winter-2012-2013/386069/#message386197

EDIT Ben47: Dringend verzoek om geen nieuws te plaatsen. Dat doen alleen de medwewerkers van O-O. Ingeval toch een nieuwsbericht door een lid wordt geplaatst en er volgt een claim wegens auteursrechten, dan wordt deze op het betreffende lid verhaald.
Link aangepast en verwijst nu naar het nieuwbericht in O-O
| Gewijzigd: 30 januari 2013, 13:12 uur, door Ben47
thimod
Lid
30 januari 2013, 12:09 uur | Bericht #386194
Ik zie graag ook een nieuwe vorstperiode, hopelijk met +30 cm sneeuw
jurrie
Lid
30 januari 2013, 12:14 uur | Bericht #386195
mocht het doorzetten wat de kaarten nu laten zien .
dan zitten we zo tot eind febr in de winter.
winters zijn altijd moeilijk te voorspellen { vind ik tenminste}
maar wie weet ,
zitten nu in lente temperaturen ,wat ook  zeldzaam is .
jewaitit
Lid
30 januari 2013, 12:30 uur | Bericht #386198
Citaat van winterman, zondag 27 januari 2013, 20:52 uur Citaat van Poider, zondag 27 januari 2013, 20:39 uur Wel UGKB maargoed! Dit kan een hele leuke setting worden. Weinig diepe lagen nabij Canada. Mooi ver westelijk deze rug. Stratosfeer laat ook al een mooie bult zien op de oceaan. Wat dat betreft loopt deze run mooi met de ontwikkelingen in de stratosfeer. En dit werd gisteren al aangegeven door het TWC die gaan voor extreme vorst in Februari en ik denk ze wel eens gelijk kunnen gaan krijgen want het ziet er perfect uit deze setting. Op de Atlantische oceaan heeft zich een enorme hogedrukgebied gevormd tussen Amerika en Europa en dit gaat weer werken als een soort van blokkade  depressies zullen nu via de noordkant hun weg moeten zien te vinden en niet meer richting West- Europa.

Is er van dit mooie bericht nog wat overgebleven of was dit een zoveelste ''mooie setting''  ?  :P

Ik denk dat we nog wel het één en ander gaan krijgen, maar ben benieuwd of deze ontwikkelingen nog steeds bezig zijn.
Jasneker
Lid
30 januari 2013, 12:34 uur | Bericht #386199
Het is maar net hoe lang de blokkade de uitstroom van koude lucht uit het noorden en noord oosten in stand laat, en depresssies van het westen worden geblokkeerd.
Op de kaarten is een hele bak koude lucht in het noorden te zien die deze kant opkomt en dat belooft weer veel winterplezier.
Het water is ng koud en op veel plaatsen liggen er nog grote brokken ijs in de sloten, dus met wat vorst ligt daar zo weer een fraaie ijsvloer als de sneeuw geen roet in het eten gooit.
Valt er eerst sneeuw en dan vorst is er geen probleem, maar we weten wat sneeuw op vers ijs doet, dat is de slechtere optie voor de natuurijs schaats liefhebbers.
Ook is de ondergrond, zeker in Duitsland, erg koud.
Gezien de kaarten durf ik niet voor de hele laatste 3 weken in Februari vorst en sneeuw te voorzien, maar er is wel een grote kans op.
Groeten, Cor
jcroon
Lid
30 januari 2013, 12:50 uur | Bericht #386201
Citaat van jewaitit, woensdag 30 januari 2013, 12:30 uur Is er van dit mooie bericht nog wat overgebleven of was dit een zoveelste ''mooie setting''  ?  :P

Ik denk dat we nog wel het één en ander gaan krijgen, maar ben benieuwd of deze ontwikkelingen nog steeds bezig zijn.
Ik heb net even op TWC (en niet The Weather Channel maar "The Weather Centre" ) gekeken maar  op het moment concentreet die VS site zich even op het eigen gebied.

Citaat van The Weather Centre Today is indeed a Critical Storm Action Day. All resources are now devoted to the severe weather situation, and no posts unrelated to the severe weather situation will be published. Laatste  vermelding voor Europa was van  Zaterdag en daarin werd aan het al eerder geplaatste bercht van vrijdag verwezen, dus voor ons weinig nieuws.
Daar heb ik al over geschreven. de koud van de Polar Vortex (als die komt) zou ergens in `Eurasia`toeslaan, in theorie  dus tussen  Ierland en de Beringstraat maar  ergens tussen Scandinavie en de Oeral lijkt me waarschijnlijker. Is er dan nog WC dan zullen we hier niet zo veel van merken

Over de Polar Vortex...  Iemand  had gezegd dat ie al was  uitgebroken, op  TWC lees ik echter
Citaat van TWC I am seeing that forecasts continue to enhance my much-anticipated suspicion that we will see a full collapse of the polar vortex, and this could be happening in the next two to three weeks. Gevolgen zijn niet meteen merkbaar dus als er echte kou komt zal het  niet voor de eerste of tweede week van februari zijn.
De rest van de atmosfeer moet dan wel `meewerken`, voor hetzelfde  geld merken we er weinig tot niets van, zelfs bij een split van de Vortex.

Nogmaals, Vanwege de sutuatie in  de VS sinds zaterdag geen updates meer over de Polar Vortex±
http://theweathercentre.blogspot.nl/2013_01_26_archive.html

30 januari 2013, 13:10 uur | Bericht #386204
Vrijdag op zaterdag word intressant (noorden Misschien pak sneeuw van 5 tot 10 cm) zuiden regen.. stond heel mooi stukje op weerplaza. Zeker intressant!! ook Kans op een stromachtige wind.

http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Vrijdag%3a+regen%2c+sneeuw+en+wind/1458

| Gewijzigd: 30 januari 2013, 13:11 uur, door steffantje
siemen
Lid
30 januari 2013, 14:21 uur | Bericht #386211
8|

ijsfreak, sneeuwfreak, WINTERFREAK
Jasneker
Lid
30 januari 2013, 14:45 uur | Bericht #386214
Bedankt Siemen,
Als ik dat zo zie zou je weer zeggen dat het zuiden er weer het meeste van gaat "profiteren"
Ook de Engelse BBC waarschuwt voor veel neerslag daar en we kunnen wel zeggen dat we nu wel genooeg neerslag hebben voor de komende tijd, in welke vorm dan ook...
Groeten, Cor
Tatanka
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 januari 2013, 14:56 uur | Bericht #386217
Citaat van Jasneker, woensdag 30 januari 2013, 14:45 uur Bedankt Siemen,
Als ik dat zo zie zou je weer zeggen dat het zuiden er weer het meeste van gaat "profiteren"

Staar je er niet te blind op dit is de kaart voor het zuiden voor de kaart van siemen....langst duurdt het dan ook op hand van laaste modellen in het noorden...daar waar de sneeuw vandaan komt en de tempraturen het laagst zijn

Vrijdag sneeuw

Uit de nieuwste weermodellen van vandaag komt naar voren dat er vrijdag grote verschillen zullen zijn in Nederland dit komt doordat er een zeer actieve depressie met veel wind en neerslag over Nederland zal gaan trekken. Rondom deze depressie waait de wind tegen de klok in en dat betekend dat de wind in het noorden uit het oosten zal komen hierdoor word er koudere lucht vanuit Duitsland mee aangevoerd in de middag word het daar 2 graden en in het zuiden en midden komt de wind uit het westen tot zuidwesten en daar stroom weer zachtere lucht het land in en lopen de temperaturen op naar 10 graden.

Door de lage temperatuur in het noorden zal daar een flinke hoeveelheid ( natte ) sneeuw gaan vallen maar droge sneeuw sluit ik zeker niet uit, hierdoor kan er volgens sommige weermodellen een sneeuwdek gaan ontstaan van 5 tot 10 centimeter. In het zuiden, westen en midden van het land komt het tot een enorme hoeveelheid aan regen en de wind is vrij hard tot stormachtig en daarmee word het met recht een gure dag.

Bron: Frieseweerman
| Gewijzigd: 30 januari 2013, 15:02 uur, door Tatanka
there can be only one
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
5 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 5 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.879 topics, welke bij elkaar 448.470 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
5 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 60 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 60, lezen 4 mensen het topic "Winterverwachting 2012 --- 2013 + Discussie (Deel 5)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden