Heb je gelijk in, maar dat valt toch nog wel mee ...... geen temperaturen dik de min in, dat bedoel ik eigenlijk.Mja, winter hier in de Lage Landen is eigenlijk al -1 he
Maar moest er sneeuw vallen (heb ik al eerder aangehaald) kan het veel kouder worden natuulijk
Dan moet het wel helder zijn, afgelopen periode ook gezine dat het met sneeuwdek en zware bewolking nauwelijks afkoelt.
Edit: 13 graden op dit moment, hittegolf in aanmaak?
| Gewijzigd: 30 januari 2013, 00:26 uur, door Sven
nog streng in het Noord Brabanse Gilze-Rijen met -11,4 en tal loze andere plaatsen in Nederland. Deze nacht in hetzelfde
Gilze-Rijen nu een gemeten temperatuur van 13,6 graden ('s nachts).
Dat is toch een redelijk opmerkelijk verschil voor nacht temperaturen (ook overdag trouwens) binnen zo'n korte tijd,
zit 24 graden verschil. Is misschien wel vaker voorgekomen, maar dit zijn gewoon nacht tempeaturen die in een
"gemiddelde" zomernacht thuis horen.
Pluimen over de laatste dagen steeds wat kouder, ik verwacht die trend te zien doorzetten en Februari nog wel wat winterse trekjes krijgen.
De roepers die zeiden dat we de lente ingaan zullen nog wel eens raar van de kermis thuis kunnen komen....;)
Een blokkade brengt koude lucht uit het noorden naar hier, ook de Engelsen hebben die mening.
Berg de schaatsen nog maar niet op, net als de sneeuwschuivers... | Gewijzigd: 30 januari 2013, 11:16 uur, door Jasneker
Pluimen over de laatste dagen steeds wat kouder, ik verwacht die trend te zien doorzetten en Februari nog wel wat winterse trekjes krijgen.
De roepers die zeiden dat we de lente ingaan zullen nog wel eens raar van de kermis thuis kunnen komen....;)
Een blokkade brengt koude lucht uit het noorden naar hier, ook de Engelsen hebben die mening.
Berg de schaatsen nog maar niet op, net als de sneeuwschuivers... Ik denk dat ze volgende week carnaval kunnen vieren op de schaats en in de sneeuw. Er ontstaat zich namelijk weer een groot hogedrukgebied boven Scandinavie wat ons waarschijnlijk nog een paar weken een winterse periode gaat brengen
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/34229/berichtgeving-winter-2012-2013/386069/#message386197
EDIT Ben47: Dringend verzoek om geen nieuws te plaatsen. Dat doen alleen de medwewerkers van O-O. Ingeval toch een nieuwsbericht door een lid wordt geplaatst en er volgt een claim wegens auteursrechten, dan wordt deze op het betreffende lid verhaald.
Link aangepast en verwijst nu naar het nieuwbericht in O-O
| Gewijzigd: 30 januari 2013, 13:12 uur, door Ben47
Is er van dit mooie bericht nog wat overgebleven of was dit een zoveelste ''mooie setting'' ?
Ik denk dat we nog wel het één en ander gaan krijgen, maar ben benieuwd of deze ontwikkelingen nog steeds bezig zijn.
Op de kaarten is een hele bak koude lucht in het noorden te zien die deze kant opkomt en dat belooft weer veel winterplezier.
Het water is ng koud en op veel plaatsen liggen er nog grote brokken ijs in de sloten, dus met wat vorst ligt daar zo weer een fraaie ijsvloer als de sneeuw geen roet in het eten gooit.
Valt er eerst sneeuw en dan vorst is er geen probleem, maar we weten wat sneeuw op vers ijs doet, dat is de slechtere optie voor de natuurijs schaats liefhebbers.
Ook is de ondergrond, zeker in Duitsland, erg koud.
Gezien de kaarten durf ik niet voor de hele laatste 3 weken in Februari vorst en sneeuw te voorzien, maar er is wel een grote kans op.
Ik denk dat we nog wel het één en ander gaan krijgen, maar ben benieuwd of deze ontwikkelingen nog steeds bezig zijn.Ik heb net even op TWC (en niet The Weather Channel maar "The Weather Centre" ) gekeken maar op het moment concentreet die VS site zich even op het eigen gebied.
Citaat van The Weather Centre Today is indeed a Critical Storm Action Day. All resources are now devoted to the severe weather situation, and no posts unrelated to the severe weather situation will be published. Laatste vermelding voor Europa was van Zaterdag en daarin werd aan het al eerder geplaatste bercht van vrijdag verwezen, dus voor ons weinig nieuws.
Daar heb ik al over geschreven. de koud van de Polar Vortex (als die komt) zou ergens in `Eurasia`toeslaan, in theorie dus tussen Ierland en de Beringstraat maar ergens tussen Scandinavie en de Oeral lijkt me waarschijnlijker. Is er dan nog WC dan zullen we hier niet zo veel van merken
Over de Polar Vortex... Iemand had gezegd dat ie al was uitgebroken, op TWC lees ik echter
Citaat van TWC I am seeing that forecasts continue to enhance my much-anticipated suspicion that we will see a full collapse of the polar vortex, and this could be happening in the next two to three weeks. Gevolgen zijn niet meteen merkbaar dus als er echte kou komt zal het niet voor de eerste of tweede week van februari zijn.
De rest van de atmosfeer moet dan wel `meewerken`, voor hetzelfde geld merken we er weinig tot niets van, zelfs bij een split van de Vortex.
Nogmaals, Vanwege de sutuatie in de VS sinds zaterdag geen updates meer over de Polar Vortex±
http://theweathercentre.blogspot.nl/2013_01_26_archive.html
http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Vrijdag%3a+regen%2c+sneeuw+en+wind/1458
| Gewijzigd: 30 januari 2013, 13:11 uur, door steffantje
Als ik dat zo zie zou je weer zeggen dat het zuiden er weer het meeste van gaat "profiteren"
Ook de Engelse BBC waarschuwt voor veel neerslag daar en we kunnen wel zeggen dat we nu wel genooeg neerslag hebben voor de komende tijd, in welke vorm dan ook...
Als ik dat zo zie zou je weer zeggen dat het zuiden er weer het meeste van gaat "profiteren"
Staar je er niet te blind op dit is de kaart voor het zuiden voor de kaart van siemen....langst duurdt het dan ook op hand van laaste modellen in het noorden...daar waar de sneeuw vandaan komt en de tempraturen het laagst zijn
Vrijdag sneeuw
Uit de nieuwste weermodellen van vandaag komt naar voren dat er vrijdag grote verschillen zullen zijn in Nederland dit komt doordat er een zeer actieve depressie met veel wind en neerslag over Nederland zal gaan trekken. Rondom deze depressie waait de wind tegen de klok in en dat betekend dat de wind in het noorden uit het oosten zal komen hierdoor word er koudere lucht vanuit Duitsland mee aangevoerd in de middag word het daar 2 graden en in het zuiden en midden komt de wind uit het westen tot zuidwesten en daar stroom weer zachtere lucht het land in en lopen de temperaturen op naar 10 graden.
Door de lage temperatuur in het noorden zal daar een flinke hoeveelheid ( natte ) sneeuw gaan vallen maar droge sneeuw sluit ik zeker niet uit, hierdoor kan er volgens sommige weermodellen een sneeuwdek gaan ontstaan van 5 tot 10 centimeter. In het zuiden, westen en midden van het land komt het tot een enorme hoeveelheid aan regen en de wind is vrij hard tot stormachtig en daarmee word het met recht een gure dag.
Bron: Frieseweerman
| Gewijzigd: 30 januari 2013, 15:02 uur, door Tatanka