Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Creek, OK; Tulsa, OK.

4 Nov 2024 19:02:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Montague, TX; Wise, TX.

4 Nov 2024 19:02:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Creek, OK; Osage, OK; Pawnee, OK; Tulsa, OK.

4 Nov 2024 18:55:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jack, TX; Montague, TX; Wise, TX.

4 Nov 2024 18:55:50

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Garvin, OK; Murray, OK.

4 Nov 2024 18:55:50

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Garvin, OK.

4 Nov 2024 18:36:23

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Garvin, OK; McClain, OK.

4 Nov 2024 18:36:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, OK.

4 Nov 2024 18:25:31

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Carter, OK; Garvin, OK; Murray, OK.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, OK; Pottawatomie, OK; Seminole, OK.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Creek, OK; Okfuskee, OK.

4 Nov 2024 18:25:30

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Carter, OK; Garvin, OK; Murray, OK; Stephens, OK.

4 Nov 2024 18:11:33

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Carter, OK; Garvin, OK; Jefferson, OK; Murray, OK; Stephens, OK.

4 Nov 2024 18:02:11

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Pottawatomie, OK.

4 Nov 2024 17:56:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carter, OK; Jefferson, OK; Stephens, OK.

4 Nov 2024 17:56:08
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
jcroon
Lid
28 januari 2013, 09:35 uur | Bericht #385986
Citaat van jurrie, maandag 28 januari 2013, 8:22 uur ...dwd duitsland ,laat de kou eerder terug keren voor europa . voor ons is dat de meest trouwe weerspagina /website .hebben het vaak en beter voor elkaar ... waar vind je dat dan? Ik kom  niet verder dan   "Unbeständig und mild, dabei windig".

| Gewijzigd: 28 januari 2013, 12:28 uur, door Ben47
Jasneker
Lid
28 januari 2013, 09:45 uur | Bericht #385987
Goedemorgen iedereen.
1.4 graden nu op de meter, straatje met klinkers bevroreen door de grondvorst uitstraling, gebroken bewolking.
Laatste restanjes sneeuw zullen vandaag wel smelten, tuin is kleddernat...
Heb toch liever droge vrieslucht in de morgen in de neus
Groeten, Cor
Waarom deze advertentie?
28 januari 2013, 09:47 uur | Bericht #385988
Pluim voor NL-ZW is maar matig hoor, ik zie niet waar die winter vandaan moet komen
negen
Lid
28 januari 2013, 10:12 uur | Bericht #385991
Citaat van Tom Soutendijk, maandag 28 januari 2013, 9:47 uur Pluim voor NL-ZW is maar matig hoor, ik zie niet waar die winter vandaan moet komen

Volkomen mee eens ! Gaat aardig omlaag, maar echt winters....nee zeker niet,
Jasneker
Lid
28 januari 2013, 10:23 uur | Bericht #385992
Dat de pluim die 14 dagen vooruit gaat veranderen kan en wel vrij drastisch is de laatste maand wel gebleken.
Tot 5 dagen vooruit is het redelijk betrouwbaar, daarnaa neemt de onzekerheid en betrouwbaarheid snel af.
Er kan nog van alles gebeuren voor die periode, we wachten gewoon af wat we krijgen.
Voor hetzelfde geld komt die polar vortex verandering er wel, en dat merken we wel in de pluim.
Groeten, Cor
28 januari 2013, 11:23 uur | Bericht #385997
Citaat van Tom Soutendijk, maandag 28 januari 2013, 9:47 uur Pluim voor NL-ZW is maar matig hoor, ik zie niet waar die winter vandaan moet komen
De pluimen maken op momend grote sprongen. vooral op lange termijn. Wat je wel al kan zien is dat de tempratuur pakweg 5 a 6 februarie weer naar gemiddelde gaat. het is allemaal nog afwachten alleen ziet er wel positief uit voor de winter liefhebbers. 

rustig afwachten we krijgen vanaf 2 februari kwakkel weer en dan nemen de sneeuwkansen serieus weer toe.
winterman
Lid
28 januari 2013, 11:48 uur | Bericht #385999
Citaat van jcroon, maandag 28 januari 2013, 9:35 uur Citaat van jurrie, maandag 28 januari 2013, 8:22 uur ...dwd duitsland ,laat de kou eerder terug keren voor europa . voor ons is dat de meest trouwe weerspagina /website .hebben het vaak en beter voor elkaar .... waar vind je dat dan? Ik kom  niet verder dan   "Unbeständig und mild, dabei windig".Zou fijn zijn als de link hier even ging plaatsten van hetgeen waar je over praat 

| Gewijzigd: 28 januari 2013, 12:27 uur, door Ben47
jcroon
Lid
28 januari 2013, 11:52 uur | Bericht #386000
Citaat van Jasneker, maandag 28 januari 2013, 10:23 uur Voor hetzelfde geld komt die polar vortex verandering er wel, en dat merken we wel in de pluim. De Polar vortex collapse houdt vershillende  "polar vortex collapse" voorspellers al vanaf begin december bezig. Maar zelfs als die komt hoeft dat helemaal niks  te betekenen,  ook de "De vortex komt er aan!!"voorspellers houden vaak een slag om de arm   met betrekkig tot de gevolgen. Het is namelijk (met zeer grote waarschijnlijkheid)  niet zo dat als gevolg van die  collapse   de kou evenredig naar het zuiden gaat. In dat egval zouden de gevolgen best mee vallen omdat de kou bij het naar het zuiden gaat meer wegvalt tegen de omgeving. Soort verdunnen van de koude lucht zeg maar. Veel waarcshijnlijker is dat als gevolg van de Polar Collapse  de kou paatselijk  naar het zuiden raast.. Zit je er in, dan heb je het koud, zit je  buiten die banen dan valt het allemaal wel mee.

Hoe koud het wordt in die banen, kan nog niemand zeggen. Waar ze komen ook niet, diverse zoektochten op het web geven de meeste vermoedens voor Canada en Siberie
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 januari 2013, 15:01 uur | Bericht #386009
Dag allemaal,

Na jullie website een hele tijd gevolgd te hebben, vond ik het maar eens tijd om me aan te melden, zodat ik ook eens mee kan praten over alle pericelen op dit forum

Ik vind zo'n verhalen over de 'Polar Vortex' echt sensatiezoeken en bangmakerij. Volgens mij zijn deze 'feiten' op experimentele theorieen gebaseerd. In hoeverre je ze mag geloven is mij een raadsel. Vind het dan ook onverantwoord dat sommige websites zoals The Wheater Channel en die van bepaalde weermensen deze klakkeloos overnemen. 
Voor mij is deze berichtgeving van een 'instortende polar low'  net zo geloofwaardig als Paragnosten die mensen  waarschuwen voor een nieuwe ijstijd enzo. 

Ik hou het lekker in de gaten en volg met veel interesse de berichten hier.

Groet,

Peter Derks

EDIT Ben47: Namens de gehele crew van O-O welkom. Veel plezier hier. | Gewijzigd: 28 januari 2013, 16:13 uur, door Ben47
jcroon
Lid
28 januari 2013, 15:31 uur | Bericht #386010
Citaat van Peter Derks, maandag 28 januari 2013, 15:01 uur Dag allemaal,

Na jullie website een hele tijd gevolgd te hebben, vond ik het maar eens tijd om me aan te melden, zodat ik ook eens mee kan praten over alle pericelen op dit forum

Ik vind zo'n verhalen over de 'Polar Vortex' echt sensatiezoeken en bangmakerij. Volgens mij zijn deze 'feiten' op experimentele theorieen gebaseerd. In hoeverre je ze mag geloven is mij een raadsel.
Peter Derks

Nu ben ik geen expert, ik ben me ook maar pas in dit verschijnsel aan het verdiepen, maar  aan de ene kant  kan het allemaal best kloppen dat het waar is, of dat er in ieder geval wat in zit en aan de andere kant ben ik ook met je eens  dat er sprake is van sensatiezoeken....

De gebeurtenissen rond de polar vortex zijn  voor zover ik al na kan  gaan echt gebeurd in het verleden en er is dan ook sprake van invloed op het weer meer naar het zuiden.
Maar de sensatie begint bij de interpretaie van  "het kan kouder worden in grote delen van het  noordelijk halfrond" in combinatie met de genoemde temperaturen van -20. . ja dat kan inderdaad maar er wordt net gedaan alsof het  overal waar het kouder  kan gaan worden ook -20 wordt.

Van de site van The Weather Channel wordt ik niet zoveel wijzer, een andere aanhanger van de "Polar Vortex" is  het Amerikaanse "the weather centre", toevallig ook af te korten als TWC.
Ik ben die paginas nu aan het bestuderen en ja daar staan waarden als "well below zero Fahrenheit" (oftewel "well below -17,777777777 C". ) als morgelijkheid voor "Europa".  Nu weten wij aan deze kant van de Atlantsiche Oceaan dat Europa begint bij Ierland en in de Oeral eindigt en daar zit  qua weer  heel veel verschil tussen dus op zich hebben we nog niks aan die informatie.
http://theweathercentre.blogspot.nl/2013/01/europe-may-see-brutal-cold-in-coming.html

Verder zijn de stukjes van  afgelopen vrijdag de 25e, ik kan nog geen nieuwe informatie vinden.

Maar goed, om terug te komen op de temperaturen, de uiteindelijke waarden  zullen  dit keer wel mee vallen (volgens datzelfde TWC), in ieder geval niet "bone shattering cold" omdat in de eerste plaats de Vortex niet zo sterk lijkt te zijn en bovendien door allerlei processen in de atmosfeer niet al te lang zal duren.
Citaat van TWC (the weather centre) Now, depending on how long this vortice stays in place, which I don't believe will be a long time due to a more progressive atmospheric pattern, the intensity of the cold could grow. However, as a result of that progressive-ness and the fact that the vortex is too weak to hold any bone-shattering cold, this should not be as harmful as it comes across to be. However, the elderly and young may need to be watched during the 10-14 day period if this does come to fruition, because cold is cold, and serious cold can be harmful. Samengevat, het hele Vortex verhaal kan waar zijn zonder dat er erg sensationele dingen gaan gebeuren.

In het weer hoeft het ene verschijnsel niet per definitie iets anders in te luiden, er komt veel meer bij kijken.
Neem nu de zon: In de zon is het  warmer en toch kan het in de winter overdag bij heldere lucht veel kouder zijn dan bij bewolking. Conclusie: er is meer aan de hand.

| Gewijzigd: 28 januari 2013, 15:35 uur, door jcroon
jurrie
Lid
28 januari 2013, 16:07 uur | Bericht #386015
Citaat van jcroon, maandag 28 januari 2013, 9:35 uurwaar vind je dat dan? Ik kom  niet verder dan   "Unbeständig und mild, dabei windig"weitere vorauszichten.
oder temps 15 dagen vooruit .

| Gewijzigd: 28 januari 2013, 16:15 uur, door Debbieke
jurrie
Lid
28 januari 2013, 16:18 uur | Bericht #386018
Citaat van winterman, maandag 28 januari 2013, 11:48 uur Citaat van jcroon, maandag 28 januari 2013, 9:35 uur Citaat van jurrie, maandag 28 januari 2013, 8:22 uur ...dwd duitsland ,laat de kou eerder terug keren voor europa . voor ons is dat de meest trouwe weerspagina /website .hebben het vaak en beter voor elkaar .... waar vind je dat dan? Ik kom  niet verder dan   "Unbeständig und mild, dabei windig".Zou fijn zijn als de link hier even ging plaatsten van hetgeen waar je over praat 

ben niet zo ,om wat te plaatsen .
schrijf ook niet zo vaak.
maar heb me weer laten inloggen ,omdat er al veel over einde winter werd gesproken/getypt.iwinter komt en winter gaat ,maar dan pas wanneer de lente maanden komen .
dus van mij alleen ,wat ik vind op bepaalde site,s wat ik dan misschien plaats.
ook al komt dat voor sommige oo leden iritant over.
ieder zijn beleving op mogelijke terugkeer van strenge kou.

owios
Lid
28 januari 2013, 16:21 uur | Bericht #386019
zoals het er nu na uit ziet komen we niet meer op schaatsen
Jasneker
Lid
28 januari 2013, 16:40 uur | Bericht #386022
December 2009 en januari 2010 gebeurde hetzelfde, en bij een goede ligging van het afgesplitste deel "kan"het hier inderdaad erg koud worden.
Maar nu is er alleen een kans, en zullen we een week verder moeten zijn voor we wat meer weten.
Schaf februari/maart nog niet af met het natuurijs schaatsen....
Groeten, Cor
jcroon
Lid
28 januari 2013, 16:47 uur | Bericht #386023
Citaat van Jasneker, maandag 28 januari 2013, 16:40 uur Schaf februari/maart nog niet af met het natuurijs schaatsen....Ik schat de kans dat er nog even geschaatst kan worden door wie dat wil , misschien  niet overal maar da's wat anders, groter in dan de kans op een horror scenario...

Snowa
Lid
28 januari 2013, 17:36 uur | Bericht #386025
Citaat van jcroon, maandag 28 januari 2013, 16:47 uur Citaat van Jasneker, maandag 28 januari 2013, 16:40 uur Schaf februari/maart nog niet af met het natuurijs schaatsen....Ik schat de kans dat er nog even geschaatst kan worden door wie dat wil , misschien  niet overal maar da's wat anders, groter in dan de kans op een horror scenario...

Ja op een kunst ijsbaan

Delano
Lid
28 januari 2013, 17:45 uur | Bericht #386026
Voorspelling van KNMI komt weer eens uit. Vorst weg! #beatrix:D
28 januari 2013, 17:52 uur | Bericht #386027
Hallo Peter derks, We spreken niet over een instortende Polar low maar een splitsing van de polar vortex. De afgelopen koude van de laatste twee weken was toch een indirect gevolg van die splitsing. Vanwege die splitsing zijn er grote veranderingen en temperatuurstijgingen waargenomen in de stratosfeer en de troposfeer, met als gevolg dat de straalstroom is gaan meanderen. Dit heeft er toch toe geleid dat er een zeer krachtig hogedrukgebied ons veel koude heeft gebracht. Het precieze weet ik er ook niet van maar er is een oud member van deze site(waarvan ik z'n naam niet noem) die daar meer verstand van heeft waarvan ik zijn artikelen altijd van volgde. Als je even googled op Polar vortex kom je via wikipedia al een hoop te weten. Ook Piers Corbeyn claimt dat de winter in west Europa is bepaald door die vortex split.
siemen
Lid
28 januari 2013, 17:58 uur | Bericht #386028
ijsfreak, sneeuwfreak, WINTERFREAK
owios
Lid
28 januari 2013, 17:58 uur | Bericht #386029
Citaat van Wittekerst, maandag 28 januari 2013, 17:52 uur Hallo Peter derks, We spreken niet over een instortende Polar low maar een splitsing van de polar vortex. De afgelopen koude van de laatste twee weken was toch een indirect gevolg van die splitsing. Vanwege die splitsing zijn er grote veranderingen en temperatuurstijgingen waargenomen in de stratosfeer en de troposfeer, met als gevolg dat de straalstroom is gaan meanderen. Dit heeft er toch toe geleid dat er een zeer krachtig hogedrukgebied ons veel koude heeft gebracht. Het precieze weet ik er ook niet van maar er is een oud member van deze site(waarvan ik z'n naam niet noem) die daar meer verstand van heeft waarvan ik zijn artikelen altijd van volgde. Als je even googled op Polar vortex kom je via wikipedia al een hoop te weten. Ook Piers Corbeyn claimt dat de winter in west Europa is bepaald door die vortex split.

nu snap ik er niks van eerst staat er dat het nog moet komen. en nu is de splitsing er al geweest
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
9 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 9 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.879 topics, welke bij elkaar 448.470 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
9 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 88 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 88, lezen 8 mensen het topic "Winterverwachting 2012 --- 2013 + Discussie (Deel 5)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden