Het maandgemiddelde is, na in de eerste week op +8,3 graden gestaan te hebben, gedaald tot 0,9 graden en is daarmee tot 2,2 lager dan het langdurig maandgemiddelde voor januari (3,1) gekomen. Met de verwachte temperaturen voor de laatste 5 dagen van januari zal dit wel weer behoorlijk stijgen in de richting van het normaal gemiddelde.
Het verloop dan de dagelijkse temperaturen deze maand tot/met de 26e.
| Gewijzigd: 27 januari 2013, 13:14 uur, door Ben47
Weer is altijd een zeer bewegelijk systeem, afhankelijk van duizenden factoren hier en over het noordelijk halfrond.
Een relatief kleine verandering kan grote gevolgen hebben voor het weer ergens anders, met de pluim tot 5 dagen vooruit is er een redelijk peil te trekken op wat het weer brengt in de komende week, verder kijken is nog steeds erg onzeker, zoals de laatste 3 weken ons wel heeft laten zien.
Hoop op meer winters weer leeft wel bij de meesten, maar dat kan niet de basis zijn voor dat soort gedurfde uitspraken die je doet, hoe begrjpelijk ook.
Het enigste die het weer de komende tijd bepaald is het weer zelf, die trekt zich niks aan van onze verwachtingen en uitspraken.
Het loopt de komende 6 weken zoals het gaat lopen, en wij kunnen alleen maar hopen dat het weer de gelegenheid krijgt om wat meer fraai winterweer te creeren hier.
Sneeuw nu bijna weg hier in Sneek, temp 3.0 graden, vanmorgen veel regen gehad, nog steeds veel wind hier ZZW.
In ieder geval is het droog nu, maar door de wind voelt het erg koud aan.
| Gewijzigd: 27 januari 2013, 14:36 uur, door Jasneker
Het word steeds meer duidelijk dat Europa de komende weken onder invloed komt te staan van zeer koude pool lucht en ook Nederland zal flink koud gaat worden rond 9 Februari dit heeft allemaal te maken met een instortende polar vortex.
Hieronder ziet u het Europees model potentiële vorticiteit ( PV ) verwachting voor 10 dagen op het isentropische niveau 380K. Het Isentropische niveau is een mooie naam voor gewoon een andere laag van de atmosfeer.In gebieden van verhoogde potentiële vorticiteit, worden lage druk centra gevonden. Deze diagrammen zijn nuttig in het identificeren van stukken van de polar vortex in de winter wanneer ze, zoals deze situatie gesplitst kunnen.
Het onderstaande beeld portretteert een massief stuk van de polar vortex deze kan in de 10 e dag van de verwachting potentieel schadelijke kou bevatten, Europa lijkt onder grote invloed te komen staan van deze polar vortex en het kan kouder gaan worden dan -17 graden.
Maar hoelang kan deze vortice op zijn plaats blijven, als gevolg van een meer progressieve atmosferische patroon kan de intensiteit van deze koudebel blijven groeien. En kan het voor een flinke tijd vreselijk koud blijven in Europa en ook in Nederland. De ouderen en de aller kleinsten onder ons zullen in de periode flink in de gaten gehouden moeten worden omdat de kou die nu in de 10 tot 14 daagse vooruit verwachting zit ernstig genoeg is om flinke schade te veroorzaken.
Ik heb de laatste jaren de media veel horen roepen om een horror winter en deze werd dan al vaak rond oktober verwacht. Nu word er op nog geen 2 weken afstand een flinke winterse periode verwacht die een stuk kouder zal gaan verlopen dan de afgelopen 2 weken. Er zullen flink wat mensen sceptisch zijn over dit bovenstaande stuk maar je kunt hier wel een beetje rekening mee gaan houden dat dit wel eens kan gaan gebeuren halverwege februari.
Bron: De Friesche Weerman. (Facebook)
Sneeuw smelt als sneeuw voor de zon hahah.
Wel jammer dat alles er weer zo vies grauw uit ziet nu.
Grijze drapperige meuk wat op de grond ligt te smelten is geen leuk aanzicht.
Maar ik ben positief en ben erg tevreden over de winter weken die we hebben gehad.
Was ook erg gezellig op het forum zoals het hoort.
We gaan zien of we nog een winter prikje krijgen.
Fijne zondag nog allemaal!
het KMI is trouwens ook possitief over het aankomende winterweer in februari, de pluimen van het kmi laten een duidelijke daling zien, met snachts matige vorst. en terug winterse neerslag, volgens hun moet het wel nog bevestigt worden, dus zeker zijn we nog niet. maar tog denk ik dat het goed komt | Gewijzigd: 27 januari 2013, 15:08 uur, door buccauw.siebren
we zullen zien .
denk zelf dat de reclame gaat winnen.
de VOORSPELLINGEN gaan weer winterse en zelfs horror kantjes op .
tis tenslotte nog maar januari.
delfzijl temp nu 3,2 graad in de plus
bijna alles weer {lente} groen .
nu wachten op de late november storm ,en dan ????/ de elf steden ........ misschien | Gewijzigd: 27 januari 2013, 15:14 uur, door Bronk
we zullen zien .
delfzijl temp nu 3,2 graad in de plus
bijna alles weer {lente} groen .
nu wachten op de late november storm ,en dan ????/ de elf steden ........ misschien Voorspellen doen meteorologen niet maar ze maken een weer's verwachting net als ik maar ik ben soms wel controversieel ten opzichte van de ''normale weermannen/vrouwen''
www.defrieseweerman.nl
we zullen zien .
Zoals al terecht is opgemerkt door Winterman, er is een verwachting dat het frisser wordt, Maar "Horror"???
Vergeet niet dat het eind januari is en we in ieder geval een redelijk warme week tegemoet gaan. Meeste modellen gaan voor wat meer kou vanaf zeg 8 à 9 februari.
Nu is februari weliswaar de koudste maand maar ik heb via het zeer interessante weerverleden.nl eens wat koude februaris opgezocht. Vrijwle altijd was er sprake van een verlenging en verdieping van koud januariweer/. De Koudegolf van februari 1979 begon weliswaar ook rond de 8e of de 9e maar daaraan vooraf gingen maar twee of drie dagen met wat hogere temperaturen, daarvoor was het ook al kouder.
Geen garantie voor de toekomst maar ik ben zo snel geen zeer koude februari tegen gekomen die pas na de eerste week echt startte zonder eerdere koude dagen in februari.
| Gewijzigd: 27 januari 2013, 15:43 uur, door jcroon
winters zijn gemeen op voorspellen of verwachten .
net als code,s gaan gebruiken .afgelopen weken wel meegemaakt
trekken ze de code,s in terwijl er hier een sneeuwstorm woede {naauwja storm}/
met veel ongelukken en 2 slachtoffers .
we zullen zien wat vrouwe holle nog in haar rokje heeft voor februari maart april .
ik zie die code gebruik als oproer kraaiers waar de media weer op reageerd en alles in rep en roer slaat
treinen rijden niet/ ga de weg niet op / blijf binnen en ga zo maar door..
zo nu weer on topic /en verwachtingen of voorspelingen volgen .
dus ik wil wel eens weten vanwaar dat je nu al met kaarten komt van een horror scanario? het is anderhalf week vooruit kijken is eigelijks bijna onmogelijk,
voor de rest een winter in feb is altijd mogelijk...maar we wachten maar rustig af,, de dooi is al een mooie natuurverschijnsel, vandaag effe kruiend ijs bezocht 6 mrt hoog op vele plekken (wat is de natuur mooi)
Sneeuw smelt als sneeuw voor de zon hahah.
Wel jammer dat alles er weer zo vies grauw uit ziet nu.
Grijze drapperige meuk wat op de grond ligt te smelten is geen leuk aanzicht.
Maar ik ben positief en ben erg tevreden over de winter weken die we hebben gehad.
Was ook erg gezellig op het forum zoals het hoort.
We gaan zien of we nog een winter prikje krijgen.
Fijne zondag nog allemaal!
Een winterprikje lijkt me wat (letterlijk en figuurlijk) zacht uitgedrukt
dus ik wil wel eens weten vanwaar dat je nu al met kaarten komt van een horror scanario? het is anderhalf week vooruit kijken is eigelijks bijna onmogelijk,
voor de rest een winter in feb is altijd mogelijk...maar we wachten maar rustig af,, de dooi is al een mooie natuurverschijnsel, vandaag effe kruiend ijs bezocht 6 mrt hoog op vele plekken (wat is de natuur mooi)
De kaarten die winterman laat zien hebben te maken met de hoogste luchtlagen, Volgens de heren geleerden zijn ontwikkelingen in deze luchtlagen uiteindelijk de start van ontwikkelingen van het weer in Europa. Deze ontwikkelingen doen zich meestal een week of 2 voor voordat wij er daadwerkelijk mee te maken krijgen. ( en uit die hoek komt die uitspraak van een koude uitbraak ook vandaan, want niet alleen die Fries heeft het erover maar op "the weathercenter" heeft ook iemand het daar over.. )
Ik zeg ronduit dat ik geen verstand heb van de Polar-vortex en alleen de basis wat begrijp, troost is wel dat zelfs de mensen die er veel van (denken te) weten elke dag nog bij-leren aangezien deze tak van sport nog niet zo bekend is. Men heeft wat basis definities geformuleerd maar exact weten we nog lang niet genoeg.
In de toekomst zal dit denk ik wel veel beter worden en misschien kan men dan zelfs betere seizoensverwachtingen maken.. wie weet.
Maar een feit is dat de pluimen standvast een temperatuursdaling laten zien die zo rond de zesde inzet ( en niet elke keer opschuift zoals sommige beweren) ( edit: EC heeft op dit moment meer dan 50% van haar leden onder nul zitten rond de achtste)
Of dit tot extreme koude zal leiden kunnen we nu zeker nog niet zeggen en daar is op dit moment op geen enkel model sprake van.
Wat ik wel zie is dat er bijvoorbeeld bij GFS op 6 februari een dik vet laag boven Scandinavië ligt met als gevolg dat we dan wel eens sneeuw kunnen krijgen dan al niet met veel wind.. Wat ik ook zie is dat EC nu al een paar runs de opbouw van een enorm hogedruk gebied laat zien met haar kern boven Finland. ( ook zo rond de zesde). Deze tegenstellingen laten maar eens mooi zien dat er allerlei smaken in de pot zitten.
Kortom er kan zoveel gebeuren. Overigens durf ik wel te beweren dat februari niet saai gaat worden want er zit geen enkele vorm stabiliteit in de atmosfeer...
Zie bijvoorbeeld Tatanka's Topic over mogelijk stormachtig weer deze week : http://www.onweer-online.nl/forum/topic/37218/stormkansen-2013discussie/385855/ | Gewijzigd: 27 januari 2013, 18:07 uur, door Callie-P
Laten we eerst maar eens afwachten ipv gelijk over een horrorwinter te beginnen, het zou al mooi zijn als we nog sneeuw krijgen in februari.
Laten we eerst maar eens afwachten ipv gelijk over een horrorwinter te beginnen, het zou al mooi zijn als we nog sneeuw krijgen in februari.zoals je zegt "persoonlijk" voor de ouderen bij ons in de straat is deze winter al een horrorwinter
Maar goed zoals ik in mijn post erboven al schreef.. de neergaande trend zet zich voort in beide modellen.. misschien een "horror" voor de lenteliefhebber ?
Laten we dat "horror winter" gebeuren maar gewoon even varen en ons focussen op gewoon lekkere koude die we mogelijk nog gaan krijgen in februari.
| Gewijzigd: 27 januari 2013, 19:12 uur, door Callie-P