Sneeuw ellende vorst ijzel krijgen we zeker weten nog in februari. en dat denk ik al vanaf ongeveer 5 a 6 februarie (sneeuwbuien hagel) echte kwakkelweer.
Waar veel ongelukken helaas bij gebeuren. Zondag ook weer zo dag om goed in de gaten tehouden. Kan wel eens spek maar ook spek glad gaan worden. vooral omdat de nacht ook rond het vriespunt ligt en het gemakkelijk vanuit de grond opvriest.
We wachten het rustig af wat er gebueren gaat we hebben nog dik 6 weken tegaan. en een Elfstedentocht ik hoop het.
Maar laat de winter dan wel invallen met een pak sneeuw van minimaal 50 cm aan sneeuw. hebben we als het opklaard iedergeval goede strenge vorst.
De kansen zijn der al zie ik het niet meer gebeuren zosnel.
Temperatuur weeral gezakt naar -5.6!! Vanavond nog maar eens gaan schaatsen
Zowel overdag als afgelopen nacht hier in zeeland het koudst geweest van heel het land. Waar halen mensen het vandaan dat wij in zeeland slecht zitten
Grtzz | Gewijzigd: 24 januari 2013, 17:21 uur, door Stefanv
Temperatuur weeral gezakt naar -5.6!! Vanavond nog maar eens gaan schaatsen
Zowel overdag als afgelopen nacht hier in zeeland het koudst geweest van heel het land. Waar halen mensen het vandaan dat wij in zeeland slecht zitten
Grtzz
inderdaad! Hier in middelburg zie ik de temperatuur ook razend snel zakken nu -4,5
en ja als er binnen nu en 3 weken geen winter meer komt mag het van mij lekker weer lente worden. want kwakkelweer hebben we al genoeg gehad de laatste maanden.
Grtzz
Dat halen we uit de brichtgveing van onze Zeeuwse correspondenten.... Veel gemopper over gebrek aan sneeuw en onweer en kou... zoek maar eens op het trefwoord "zeeland"en alle bercihten voorafgaande aan deze winterse aanval zijn somber van aard...
Citaat van Citaat van keesie, donderdag 24 januari 2013, 16:14 uur 85% dat de winter terugkomt. De grotere meteorologen verwacht een koude februari. Daarnaast wordt in meerdere pluimen koude zichtbaar al begin februari. Ik maak me geen zorgen!Er gaan er ook voor een warmere februari en maart
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/37189/winterverwachting-2012-2013-discussie-deel-5/384906/#message384929
En er is al eerder aangehaald dat het inderdaad wel kouder kan worden maar de vraag is of het dan weer zo'n lange aaneengesloten periode wordt.
Geen onweer??? Kijk maar eens in het archief van buienradar..
Kou? Al 2 weken lang winnen we van het n-o. Sneeuw? 9 cm en komt zaterdag nog wat bij(Er ligt hier al meer dan 2 weken sneeuw). Schaatsen overal(Polder, stad, bossen). Oke west zeeland is een ander verhaal ik heb het over z-o..
Nog een foto van afgelopen zomer. We zitten toch slecht hier.
| Gewijzigd: 24 januari 2013, 17:57 uur, door Stefanv
Qua kou hebben het Noordoosten en Oosten veel meer kou te verduren dan het zuidwesten,
kijk maar naar de heilmanranglijst. Westdorpe heeft ook een gedeelde eerste plaatst met
koudste plaats van Nederland in 2013. Samen met het Drentse Eelde, daarbij ligt in Drenthe
en Oost Groningen net zoveel sneeuw (dankzij afgelopen maandag) als in delen van Zeeland.
Qua kou hebben het Noordoosten en Oosten veel meer kou te verduren dan het zuidwesten,
kijk maar naar de heilmanranglijst. Westdorpe heeft ook een gedeelde eerste plaatst met
koudste plaats van Nederland in 2013. Samen met het Drentse Eelde, daarbij ligt in Drenthe
en Oost Groningen net zoveel sneeuw (dankzij afgelopen maandag) als in delen van Zeeland.
Nou dat vind ik voor Zeeuwse begrippen heel goed en niks saai aan.
En wij hebben ook nog eens het warmte record van juli met 37.1 | Gewijzigd: 24 januari 2013, 18:32 uur, door Stefanv
Volgens mij wil jij lees jij wat je wilt lezen. Rustig afwachten, eerst maar de dooi doorworstelen. Voorlopig gaan we na het weekend de normale temperaturen in. Vinden we in het Zuiden met de carnaval op komst niet erg.
Zeer strenge kou in Noordoost-Rusland: -43º. Bij ons tot en met zaterdag winters, daarna voltrekt zich een overgang naar wisselvallig en minder koud weer. Medio volgende week kans op hoge temperaturen.
Het is de laatste tijd een komen en gaan geweest van depressies in het noorden van Europees Rusland. Het heeft daardoor periodiek flink gesneeuwd en gewaaid. Ondertussen werd de atmosfeer tot op grote hoogte kouder en kouder. Boven Moermansk werd gisternacht op het 500 hPa-vlak (5 kilometer hoogte) -46º gemeten. Op leefniveau komen vooral in het noordelijk deel van de Oeral zeer lage temperaturen voor. In Hoseda-Hard wees de thermometer gisternacht -43,1º aan, zijnde de tot nu toe laagste temperatuur van deze winter in Europa. Overdag werd het niet warmer dan -39,3º en de afgelopen nacht vroor het opnieuw 40 graden.
Het ‘koudereservoir’ dijt aan de vooravond van de sprokkelmaand niet naar het zuidwesten uit. Dat komt omdat de luchtdrukverdeling gaat veranderen. Een hogedrukgebied boven Noorwegen, feitelijk een fragiele uitloper van een Groenlands luchtdrukmaximum, bereikt vrijdag Denemarken en koerst vervolgens in het weekeinde via Polen naar Oekraïne. Hoewel het systeem aan kracht wint, is het niet in staat om West-Europa uit handen van (zeer) diepe oceaandepressies te houden.
Op zaterdag loopt de komst van een ‘verkennende’ storing nog op niets uit; zondag bereikt een actiever frontensysteem Nederland. Dan kans op regen (en vanwege de bevroren ondergrond ook ijzel) en middagtemperaturen oplopend naar 4 tot 5 graden. De zuidenwind wordt aan zee krachtig, mogelijk hard. De druk in de kern van de depressie loopt op de Atlantische Oceaan mogelijk terug naar rond 925 hPa (zie verwachtingskaart onder de tekst voor komende zaterdagmiddag). Voorwaar geen kleintje!
Na het weekeinde verlopen de nachten aanvankelijk nog relatief koud met minima dichtbij nul. Dat heeft te maken met een nog niet ‘defintief’ naar zuidwest doorruimende wind. Daardoor kan zich een koude plaklaag handhaven. Vanaf dinsdag/woensdag komt onder regie van een omvangrijke IJslandse stormdepressie echter een krachtige west- tot zuidwestelijke stroming op gang. Daarmee wordt zachte lucht aangevoerd. Tevens een grote kans op regen.
Vandaag, morgen en zaterdag is het nog winterweer in ons land. In de nachten vriest het veelal matig, in opklaringsgebieden streng. Dat was ook gisteravond en de afgelopen nacht het geval.
bron jan visser
Het heeft gisteravond vooral in het noorden en noordoosten streng gevroren. Leeuwarden ging onderuit naar -10,2, Nieuw Beerta -11,1 en Eelde -12,6º. In Siegerswoude werd het zowaar -13,4º. Na middernacht werden de laagste minima geregistreerd in de provincies Flevoland en Overijssel. Op het vliegveld van Lelystad werd het -10,7 en in Heino -11,7º. Vanochtend rond 7 uur was het bingo in delen van Noord-Holland. Berkhout rapporteerde toen -10,3º.
Het nachtelijk warmteverlies had vooral te maken met flinke opklaringen. In een meest bewolkt De Bilt werd het namelijk niet kouder dan -5,6º. Verder zijn plaatselijk dichte (aanvriezende) mistbanken ontstaan.
Vanochtend losten de (dichte) mistbanken vrij snel op. Voor de rest ging het om bewolking waaruit zeer plaatselijk wat sneeuw viel. Ik kreeg een melding daarover van Gerard Kiewiet uit Zuidhorn. In vooral het midden van het land kwamen opklaringen voor.
Vanmiddag scheen de zon in het midden en deels zuiden van het land. Daarbij steeg het kwik naar waarden tussen -0 en -3 graden: in Maastricht werd het maximaal -3,4º, in De Bilt -0,4º. Net nog een ijsdag dus ofwel de huidige vorstperiode kan, mocht het vanavond laat en morgen enige tijd streng vriezen op het KNMI, nog een heuse koudegolf worden.
In de kustgebieden is de temperatuur vanmiddag wel tot net iets boven het vriespunt gestegen. In Winkel werd het 0,1, Terschelling 0,3 en Hoek van Holland 0,8º.
De komende nacht staat er niet meer dan een zwakke, veranderlijke wind. Verder vriest het matig, in opklaringsgebieden zijn minima beneden -10 mogelijk. Het weerbeeld kenmerkt zich door een afwisseling van wolkenvelden en opklaringen. Plaatselijk vormen zich weer dichte, aanvriezende mistbanken.
Vrijdag is de vorst in de ochtend nog matig en aanvankelijk lokaal streng. In de middag meest lichte vorst. Het weerbeeld kenmerkt zich door nu en dan zonneschijn maar plaatselijk komt ook hardnekkige mist of lage bewolking voor. Er staat weinig wind.
Zaterdag blijft het nog winters en plaatselijk valt wat sneeuw: met name in het zuidwesten. De sneeuwzone oogt niet al te actief maar zou later boven het oosten kunnen activeren.
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Waar haal je dit vandaan?? Dit is afhankelijk van bewolking of een helderen lucht, maar het is zo ie zo niet overal helder. Leg uit !! Zie alleen iets voor de drie waddeneilanden en een gedeelte voor Zeeland. De rerst mag je mij uitleggen.
Nog even ter verduidelnk, Ik hoop dat we praten over lichte, matige, strenge, of zeer strenge vorst. mvg. Laat even weten waar je het over hebt?
Berichten samengevoegd door Ben47 | Gewijzigd: 24 januari 2013, 20:25 uur, door Ben47