Op natuur ijs schaatsen zal het niet meer komen na het weekend vrees ik, maar wat sneeuw en Hellmannetjes zijn zeker mogelijk, ook in MaartFebruari kan nog wel eens flink koud worden dus ik ben er nogal optimistisch over en niet meteen als een pesimist door het leven te gaan
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Hee zeg, da's carnaval.....
IQ test ging goed, ik denk niet dat we dat nog in Hellmannetjes gaan halen....
twas toch lek.. euh leuker met Bridget, al waren mijn scores toen lager .
Een aantal pagina's terug overigens een link naar een artikel dat het op het vasteland in februari en maart juist warmer zou worden..
| Gewijzigd: 23 januari 2013, 23:45 uur, door Debbieke
Alleen denk zelf wel dat het pas 2de week februari word.
Sneeuw krijgen we zeker weten nog! kwakkelend weer ook. Maar over zoon mooie vostperiode als afgelopen twee weken, zie ik niet zo 1 2 3 zitten.
| Gewijzigd: 23 januari 2013, 23:45 uur, door Debbieke
5 dagen echte vrieskou en je wordt op tv weer dood gegooid met die elfsteden tocht die nooit zal plaats vinden.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun het onze winterfans hier maar ik word alleen maar moe
en duf van dit weer dus geef mij maar lekker het voorjaar en de zomer en mooi onweer
On-topic nu dan: Volgens alle gegevens die ik heb gezien lijkt het erop dat de winter voorlopig niet
terug komt en met voorlopig bedoel ik minimaal 2 weken. Wie weet hebben we eind februari nog een mooi vries
moment maar ik heb er weinig vertrouwen in
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Elk jaar zijn er stormen en genoeg bliksem te bewonderen, elfstedentochten des te minder, vandaar ook de commotie met een oaar dagen vorst.
Meestal zijn wij ( import) Friezen nog het nuchterst erover.
Zoals gezegd de winter is pas over halverwege Maart, tot die tijd kan nog alles gebeuren.
Allemaal gratis aangeboden door het weer
Voorlopig is het ruim - 8 hier.
Valt me nu al enkele dagen op dat het meetstation daar heel koude temperaturen weergeeft.
Dit terwijl er rond het een stuk 'warmer' is, ook in België zijn de meetstations een stuk 'warmer'.
Komt dit door ligging meetstation of eventueel plaatselijk dik sneeuwdek??
Vind het toch opvallen dat net die ene plaats zo koud is
Gaat trouwens hard ook, in 20min 2 graden kouder!
Synoptische ontwikkeling
Tussen een diepe 500 hPa trog zuidwest van IJsland en een 500 hPa trog boven de Middellandse Zee bevindt zich vrijdag boven de Noordzee een afzwakkende hoogterug. Genoemde systemen verplaatsen zich naar het oosten. Hierdoor komen wij in het weekeinde, maar vooral daarna geleidelijk onder een sterke zonale 500 hPa stroming. Aan de grond heeft deze ontwikkeling tot gevolg dat als de as van een rug van hoge druk vrijdag van west naar oost over ons land trekt. We komen dan onder invloed van oceaanstoringen, met de daaraan gekoppelde dooi-inval. Tot en met zaterdag bevindt ons aandachtsgebied zich in ieder geval nog in de koude lucht in de onderste niveaus en kan het in de nacht nog matig tot streng vriezen. De eerste dooi-aanval vindt zaterdag plaats, als een zwakke occlusie, behorende bij een zeer diep laag zuidwest van IJsland over de Britse eilanden trekt. Deze aanval lijkt echter niet te lukken, al wordt er dan wel met een zuidelijke stroming op hoogte al iets minder koude lucht aangevoerd. De tweede dooi-aanval vindt zondag plaats, als een volgend frontensysteem met daarachter zachtere maritieme lucht, van west naar oost over het land trekt. De kans is zeer groot dat die aanval wel lukt. Daarna bevinden we ons in een sterke zuidwestelijke stroming, in stand gehouden door lagedrukgebieden west en noordwest van Ierland en Schotland, wat een wisselvallig weertype oplevert.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot aan zondag bevindt ons land zich in de koude lucht, daar zijn alle leden in de ensemble verwachting het nog steeds over eens. Tot dan in de nachten meest matige vorst, maar in opklaringen lokaal streng. Waarschijnlijk speelt hierin de onzekerheden in de bewolkingsgraad mee. De zwakke occlusie die op zaterdag doorkomt kan wat sneeuw geven, maar de kans op neerslag is op de meeste plaatsen slechts 20-30%, omdat de neerslagactiviteit er helemaal uitgaat naarmate het systeem over het land trekt (diffluente hoogtestroming). In het zuidwesten zijn de neerslagkansen met name voor Zeeland echter aanmerkelijk hoger, 50-60%. Dan ook de grootste kans op sneeuw. De dooi-inval op zondag zit nog steeds over duidelijk in alle leden. Zo is de kans dat de max. temp. op zondag nog onder nul is minder dan 10%. En de abs. kans op de fractie sneeuw op zondag 25-30% alleen in het N en O. De timing wat betreft het oplopen van de temperatuur in het weekeinde is wat onzeker, mede doordat voor het front van zondag de wind onderin nog steeds zuidoost blijft. De vraag is in hoeverre de wind al verder ruimt naar zuidwest en of er nog een hardnekkige koude plaklaag blijft bestaan. De kans op het laatste is sterk afhankelijk van de grondwind en deze is dan in het binnenland nog zwak of matig. Ook de neerslagsoort op zondag is wat onzeker, maar het zal al snel regen zijn, omdat er op hoogte al WA plaatsvindt. Probleem kan dan de temperatuur van de grond (ofwel wegdek) zijn, deze is zeker onder nul na een nog paar zeer koude nachten en kan niet-meteorologische ijzel opleveren met de hoogste kansen in het oosten. Overigens liggen de verwachte Tmin maandag en dinsdag landinwaarts nog rond het vriespunt. De kans op gladheid blijft in die nachten dus nog groot, zeker als het flink opklaart. De EPS periode laat een overtuigende zonale stroming zien met wisselvallig weer en temperaturen boven nul.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Zaterdag nog koud winterweer. Zondag invallende dooi en overgang naar wisselvallig weer, maar de eerste nachten nog minima dichtbij het vriespunt.
Samenvatting EPS-periode:
Wisselvallig weer met temperaturen die in het algemeen boven normaal liggen.
Uitgifte: 24/01/2013 04.43 uur LT
Neerslag:
Temperaturen:
Windstoten:
Neerslaghoeveelheden:
| Gewijzigd: 24 januari 2013, 07:24 uur, door Bart Standaert
Terwijl het hier rustig weer is door invloed van hogedruk, is het op de Atlantische Oceaan één en al depressiegeweld. De reden moeten we zoeken bij een immense hoogtetrog over de oostkust. Hierdoor ontstaat een imposante barokliene band langsheen de oostflank van de trog met als gevolg de ontwikkeling van enkele snel uitdiepende depressies over de westelijke Atlantische Oceaan. De diepste depressie wordt zaterdag bezuiden Groenland voorzien met een kerndruk rond 920 hPa, wat extreem laag is voor een extratropische depressie. De depressie diept zeer snel uit de komende 48 uur in zowel de linker uitgang als de rechter ingang van 2 jetstreaks binnen de straalstroom. De uitdieping wordt m.a.w dubbel gestimuleerd.
Als gevolg van deze extreem lage druk en snelle uitdieping zal er nabij de kern een windveld ontstaan van 12 bf, orkaankracht dus. De rukwinden kunnen oplopen tot 200 km/h bezuiden de kern. De fronten, horende bij deze depressie bereiken zondag ons land en zijn verantwoordelijk voor de dooiaanval in West-Europa.
Link naar de weerspinsels van Karim Hamid: http://weerspinsels.blogspot.nl/2013/01/monsterdepressie.html
Bron: Weerspinsels