Met de berichten van de dooi in het weekend is dat al helemaal niet meer mogelijk, de enige hoop is dooi, sneeuw weg en het al ontstane ijs weg en een nieuwe vorst periode met matige tot strenge vorst die in combinatie met het nu sterk afgekoelde water sneller eeen nieuwe sterkere ijsvloer kan maken. Eigenlijk zou je moeten zeggen de "niet zo strengheid" van de vorst. Helaas voor "de Tocht"is de dooi steeds uitgesteld. Paradoxaal als het moge klinken was het voor de vooruitzichten beter geweest als de dooi direct na de sneeuwval, liever daarvoor nog, was ingezet. Al die mooie "haha de dooi wordt alweer uitgesteld"runs hebben de boel behoorljk verpest, zeker ook omdat het allemaal vrij mild was. Enige hoop bij aanhoudende vorst is dat het zooo hard en lang gaat vriezen dat er gewoon zwaar materiaal op het ijs kan. Persoonlijk denk ik dat ontdooien en dan weer flinke vorst een snellere optie is.
| Gewijzigd: 23 januari 2013, 11:56 uur, door Debbieke
Het ijs is nu totaal verpest door de sneeuw die ook is aangevroren dus sneeuwruimen laat alleen maar een hele slechte ijsvloer aan de oppervlakte komen, echt dooi met alle sneeuw en ijs weg is de enigste oplossing met daarna een 2 weken lange matige tot strenge vorst zonder veel wind en stroming in het water, daardoor zal het nu koude water veel sneller bevriezen en dikkere ijsvloer creeren.
Voordat er echter 15 cm ijs ligt overal moet er heel wat gebeuren, ook met koud water, ik weet niet wat de gemalen gaan doen, maar als die gezien het hoge water in de boezem toch gaan malen om ook het bijkomende smeltwater weg te gaan malen komt er weer een mix van warmer en kouder water in de boezem.
Dan gaat het weer langer duren voor die 15 cm er weer ligt...
We zullen het wel zien, tot nu toe heb ik genoten van de afgelopen weken, die pakken ze niet meer af.
Het is alleen te hopen dat het verkeer niet al te veel last krijgt van de dooi aanval met de bijbehorende overlast.
We hebben ruim gezien nog een week of 6 winter voor de boeg waarin een gerede kans bestaat met vorst om toch nog wat tochten te organiseren, maar voor hetzelfde geld blijven we in de dooi zitten.
Dat zal ook de reden zijn dat het pessimisme is toegeslagen op het forum en de posts nu wel erg weinig zijn.
Nog steeds -4 graden in Sneek, laagste op de meter was - 6.5 vanmorgen vroeg.
De vorst zit goed in de grond, zout strooien helpt niet echt meer, het blijft glad op de weg.
Ik blijf ( misschien tegen beter weten in) hopen op nog een vorst periode...
;)
Dank aan allen die een uitgebreide weer bespreking hebben gehouden en met het nodige kaart materiaal en hun vrije tijd erin hebben gestoken om ons meer duidelijk te maken over het weer.
Dit wordt zeker gewaardeerd, Hulde.
voor nu lijken toch echt op een warme wc circulatie te gaan waar we niet uit gaan komen snel.. het word na mijn inzien kwakel weer..
de elfsteden comissie is vandaag langs de baan gegaan en komt vandaag of morgen met een verklaring dat de gemalen aan kunnen... zoals het er nu voorstaat
en ik gehoord heb...of er een nieuwe periode komt is moeilijk te zeggen...wat wel opvalt is dat de oper al 2 dagen niet weet waar ie heen moet...
maar wel weet ik dat we de dooi ingaan....
nogmaals bedankt cruw van o-o
[knip]
3 extra leden die voor aanhoudende vorst gaan in vergelijking met gisteren en het gemiddelde ligt beduidend lager!
[knip]
3 extra leden die voor aanhoudende vorst gaan in vergelijking met gisteren en het gemiddelde ligt beduidend lager! Ik ben benieuwd waar ze straks weer meekomen
[knip]3 extra leden die voor aanhoudende vorst gaan in vergelijking met gisteren en het gemiddelde ligt beduidend lager! Gisteren heb i niet zo gevolgd maar daarvoor waren er meen ik toch steeds enkele leden die voor aanhoudende vorst gingen. Het gemiddelde wat er nu stat is natuurlijk wel meer in lijn met wat we nu zouden kunnen verwachten....
Ondanks het pak half gesmolten en weer bevroren sneeuw had de dag hier toch iets "lente-achtigs" en ook de vogels begonnen, nog wat voorzihtig, aan hun lawaaimakerij.
huh? waar zie je dat?