Temperatuur blijft laag, - 4.1 nu, er valt wat motsneeuw en wat steffantje al schreef, dat zet geen zoden aan de dijk.
Ik zie op sneeuwradar ook geen nieuwe sneeuwgebieden ontstaan die een wat grotere sneeuwdump hier kunnen geven.
Het sneeuwgebied schuift langzaam op naar het noorden van de provincie, en is al lang vrij van ons.
Straten zijn redelijk schoon, de Gemeeente doet erg haar best met schuiven en strooien om de boel begaanbaar te houden.
Ben nog niet op de grote weg geweest, maar er is nog steeds een stevige wind die de sneeuw doet opwaaien.
vraagje aan jullie.. als ik de kaarten van gisteravond zie en vanochtend gfs/ec klopt het dat er nu een meer aantal leden voor winter gaan en (meeste nog wel voor dooi? zie ik dat goed
De wegen zijn redelijk goed begaanbaar gelukkig, zullen wel mindere plekken zijn. Worp tjadastraat ligt er redelijk schoon bij. dat zegt al genoeg. maar deze sneeuwval kunnen ze het ook wel bij houden. al waait het alle kanten op.
Zal mij benieuwe wat we nog krijgen. ik heb vermoeden dat de storing sneller over trok dan gepland. plus de oosten wind verdamd er ook een boel in de lucht.
Wie weet ontwikkeld er straks weer een dikke bui. Wat me wel is opgevallen dat veel modellen er goed naast zaten met de verwachte neerslag. Zelf ik ging voor de sneeuw dump in noorden. wat ik uit de kaarten kon halen alleen zelfs hadik dit niet verwacht dat zo weinig uitzal pakken.
Maar goed de kids zijn blij kunnen mooi in de sneeuw spelen.
Tegensturend de wijk uit geraakt.
vraagje aan jullie.. als ik de kaarten van gisteravond zie en vanochtend gfs/ec klopt het dat er nu een meer aantal leden voor winter gaan en (meeste nog wel voor dooi? zie ik dat goed Het blijft stuivertje wisselen, ik heb wel het idee dat dooipluimen iedere keer voor iets steviger dooi gaan en de ijspluimen nog steeds niet dieper gaan dan lichte tot matige vorst. Zeggen dat de vorst aanhoudt is net zo onzeker als zeggen dat de dooi komt. Ik hoop wel dat als de dooi komt, die ook goed komt zodat we ´s nacht niet met aanvriezende troep zitten
vraagje aan jullie.. als ik de kaarten van gisteravond zie en vanochtend gfs/ec klopt het dat er nu een meer aantal leden voor winter gaan en (meeste nog wel voor dooi? zie ik dat goed
De 15 cm halen we ook niet meer denk ik, oosten wind speelt er ook een grote rol in. vanaf zondag is het gedaan met de winter(denk tijdelijk) dan krijgen we een beste dooi aaanval die gaat slagen. daarna misschien wel weer optie voor winter. ( is koffie dik allemaal maar denk dat hoogstens toch 4 a 5 dagen goed dooi is en daarna weer kwakkelen met de winter.
indd dooi is niet verkeerd voor het aangetaste ijs... en indd als ik die kaarten zie blijft de winter wel dicht bij dus ja afwachten....voor nu ga ik genieten van wat we wel hebben.... zag net op twitter dat workum het opgeeft ijs is aangetast en zien het niet zitten..wat ik ook wel verwacht had..terwijl hindlopen ijstransplatie deed zeggen ze dit is de enig wat we kunnen doen..aangezien het ijs niet dik genoeg is om over te lopen...
maar als ik na de afgelopen winters kijk lijkt het zich te verscherpen na een heel groot periode van wame winters zie ik duidelijk een omslag komen winter verschuifd en word steviger... ben erg nieuwschierig hoe dit gaat lopen de komende jaren.....
De 15 cm halen we ook niet meer denk ik, oosten wind speelt er ook een grote rol in.Even beide citaten er meteen even bij gepakt om even meteen de kop in te drukken in gelderland wat op de lijn van sneek ligt gaat het nou activeren.....de sneeuw begint nou net vanaf 10 uur zijn vorm te krijgen....de wind gaat luwen... wacht eerst eens af.
Provincie Friesland Uitgifte: 21/01/2013 10:05 uur
Geldig: maandag 21 januari 2013 vanaf ca 10 uur gedurende ca 15 uur
Das tot 3 uur vanacht
Mvg tatanka
| Gewijzigd: 21 januari 2013, 10:53 uur, door Marga
De ECMWF-pluim van vanmorgen
Voor 27 januari gelden de kaartjes van 4 van de 52 ECMWF-leden als hier onderstaand.
Linksboven de control, rechtsboven de Oper. Daaronder de lede 1 en 2.
Lid 2 gaat voor een echte dooihorror met een stormdepressie dat ons een ZW-storm zal geven. De control en lid 1 geven nog enige hoop. Vooral als de depressie in de control onder Bretagne richting Middenlandse zee koerst.
WAARSCHUWING EXTREEM WEER: IJZEL
In de provincies Noord Brabant, Zeeland en Zuid Holland komt IJZEL voor. Hierdoor kan het verraderlijk glad worden. De komende uren kan de IJZEL zich langzaam noordwestwaarts verplaatsen.
Vooral het noorden van het land heeft te maken met sneeuwval. Het sneeuwgebied trekt langzaam verder noordwaarts. Komende uren wordt het in het zuiden droog, aan het einde van de ochtend in het midden. In het noorden blijft het tot in de nacht naar dinsdag sneeuwen. Daar kan in totaal zo'n 10-15 cm vallen, elders rond 5 cm.
Bron: KNMI
Vanacht rond een uur of een kleine terugval, maar inmiddels gaan we weer verder omhoog. Je merkt het ook goed aan d epapperige sneeuw die er op dit moment aan het ontstaan is op de voetpaden/wegen. Dat kan vanavond en vannacht nog eens gevaarlijke situaties opleveren agv aanvriezende smurrie.
Deze foto is niet meer beschikbaar
Voor 27 januari gelden de kaartjes van 4 van de 52 ECMWF-leden als hier onderstaand.
Linksboven de control, rechtsboven de Oper. Daaronder de lede 1 en 2.
Lid 2 gaat voor een echte dooihorror met een stormdepressie dat ons een ZW-storm zal geven. De control en lid 1 geven nog enige hoop. Vooral als de depressie in de control onder Bretagne richting Middenlandse zee koerst.
Ik denk dat "dooihorrorscenario" toch het te verkiezen scenario is, de meeste leden die niet voor dat scenario gaan gaan ook niet voor volle vorst maar voor gekwakkel waarbij we overdag drab krijgen die dan weer 's nachts aanvriest. Is dat niet "horrorder"dan ineens alles weg laten smelten???
Dat lid 2 is denk ik een "droom-als het toch moet dooien dan maar meteen goed-scenario" al is het voor sommigen wel een slechte droom, een nachtmerrie.
We wachten af, zoals ik eerder zei, het is stuivertje wisselen als wordt de dooi in dooipluimen steeds sterker en de vorst in de koude pluimen net echt kouder. Voorspellingen voor komend weekend en daarna zijn denk ik nog altijd meer gebaseerd op vage onderbuikgevoelens en wishfull- dan wel doomthinking dan op harde feiten want die zijn er (nog) niet.