Wat een week! Inval van de winter en 2 storingen doen de zachte decembermaand snel vergeten. Ook vandaag krijgt het noordelijk deel van Nederland nog te maken met een occlusie die gisteren voor sneeuwpret en chaos zorgde in België. De storing blijft als het ware slepen boven het noorden en zal zelfs rond de middag nog wat activeren. Hieronder een animatie op basis van de meest recente Hirlam-run.
Onze medewerker Tatanka plaatste in Deel 4 al een mooie situatieschets op basis van de nieuwe guidance van het KNMI:
Voor noord-nederland een aangepaste versie, vers van de pers momenteel zien we het neerslag gebied zijn best te doen om te gaan stagneren. Tot pakweg 8 uur is de code oranje nog voor kracht voor stuifsneeuw..die zal zon beetje tegen 8 uur van de kaarten verdwijnen..stuifsneeuw is leuk om te zien(eigen waarneming) Maar zorgt nog niet voor de echte cm..de wind gaat echter luwen en met een nieuw uitgegeven waarschuwing voor noord-nederland vanaf pak hem beet 8 uur. Er kan tot dinsdag nacht tot 15 cm vallen. Hieronder vallen Noord-holland,Friesland, Groningen en drenthe
Deze nieuwe uitgifte is net een uur binnen
NEERSLAG:
De accumulatie ligt tot aan vanmiddag 12 UTC op 3-6 mm voor het noorden, elders rond 1-3 mm. Uiteindelijk valt er tot aan dinsdag 00 UTC in het noorden tot rond 10 mm. Harmonie zit enkele mm hoger en EC juist enkele mm lager. We gaan uit van het beeld van Hirlam met hierbij de actualiteit in het oog houdende en daarop bijsturen. Morgen is het aanvankelijk meest droog. Eventuele lichte neerslag die nog valt kan dan nog steeds ook onderkoeld zijn. Progtemp van EHDB 12 UTC is hierin illustratief. Het profiel is namelijk onderin tamelijk vochtig met daarboven een droge laag (vanaf 3000 vt) ervaringen leren dat deze dan toch onderkoelde neerslag kunnen genereren ondanks het feit dat het gehele profiel onder nul is. Hier hebben we in de verwachtingen nog niets mee gedaan. Dit gezien het feit dat de neerslagsignalen uiterst miniem zijn.
Langdurig sneeuwval is vandaag echt voor de provincies noord-holland,friesland groningen en drenthe allen :
Kans op gladheid door sneeuwval.
Geldig: maandag 21 januari 2013 vanaf ca 08 uur gedurende ca 17 uur
Voor de andere provincies zal het echt snowcasten worden uiteindelijk kunnen daar door toedoen van sneeuwbuien verspreid nog een een kleine 2 a 3cm bij komen goed de radar volgen dus. Ook goed de waarschuwingen in de gaten houden van de knmi behoort hier bij want ze zijn aardig aan het bijstellen.
Actuele situatie:
©Onweer-Online
Foto topic voor het plaatsen van jullie sneeuwfotos: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/37155/foto-topic-voor-de-sneeuwplaatjes-van-2021-januari/
En wil je eens een gooi doen naar de 1e 2e of 3e plaats van onze Fotowedstrijd kan je dat hier doen: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/37186/foto-van-de-weekwedstrijd-week-04/
Mvg de crew
net mijn vrouw naar t werk gebracht,en het viel me op dat er hier toch hele fijne neerslag valt in vloeibare vorm, is bijna niet tezien, ik merkte het op aan de voorruit van de auto. Delft en regio dus extra oppassen, want de boel vriest zo op.
Sneek meld als ik het heel positief inschat 1 cm sneeuw, als die beloofde 10-15 cm nog moet komen ben ik er klaar voor, koffie gezet en staren maar
Temperatuur - 4.6 C nu. en geen sneeuw. | Gewijzigd: 21 januari 2013, 08:44 uur, door Jasneker
KNMI heeft nu ook code oranje afgegeven voor het zuidwesten in verband met ijzel.
Net even gemeten in de auter tuin en daar waait het niet zo hard ongeveer 1,5 cm valt me enigs wel tegen wat er gevallen is.
Net de berichten gelezen op het nieuws verwachten ze nog 10 tot 15 cm dan mag het eerst wel goed sneeuwen dan dit motsneeuw.
Wegen zijn goed berijdbaar trouwens. | Gewijzigd: 21 januari 2013, 09:22 uur, door steffantje
KNMI heeft nu ook code oranje afgegeven voor het zuidwesten in verband met ijzel. Edit kaartje bij jou gezet Zippy
Voor Brabant, Zuid-holland en Zeeland: Wegens IJZEL kan het lokaal verraderlijk glad worden.
Geldig: maandag 21 januari 2013 vanaf ca 08 uur gedurende ca 3 uur
-3 graden bij een aardig wit wereldje hier in Stadskanaal
wegen (met name de binnen wegen slecht begaanbaar)
En helaas is er in Musselkanaal een dode te betreuren ..
voor wie hier de weg op moet kijk goed uit
| Gewijzigd: 21 januari 2013, 09:26 uur, door bonardi
In tuin uit wind toch nog 10cm erbij gevallen. | Gewijzigd: 21 januari 2013, 09:51 uur, door wappy